Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1816777_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Udkast til mundtlig besvarelse af sam-
rådsspm. A (alm. del) og B (alm. del)
REU stillet efter ønske fra Trine Bram-
sen (S)
Den 26. oktober 2017, kl. 15.10
Hvornår:
19. oktober 2017
Sags nr.
Akt-id
2017 - 13411
290352
DET TALTE ORD GÆLDER
[Samrådsspørgsmål A:
Ministeren bedes redegøre for
stigningen i antallet af afviste kriminelle udlændinge,
der som led i deres fortsatte ophold i Danmark, ikke
overholder deres meldepligt, og som myndighederne
dermed ikke ved, hvor befinder sig.
Samrådsspørgsmål B:
Ministeren bedes redegøre for,
hvad ministeren agter at gøre ved stigningen i antallet
af kriminelle udlændinge, der ikke overholder melde-
pligt
herunder muligheden for at tildele fodlænker i
forbindelse med udvisningsdom?
]
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 89: Spm. om talepapir fra samrådet den 26/10-17 om kriminelle udlændinges meldepligt, til udlændinge- og integrationsministeren
2
Tak for ordet.
[Udlændinge- og Integrationsministeriets halvårlige
redegørelse til UUI om kriminelle udviste]
Lad mig først sige lidt om udviklingen i antallet af for-
svundne kriminelle udviste.
Regeringen har de seneste år skærpet vilkårene for de
kriminelle udviste. Der er jo her tale om en gruppe ud-
lændinge, som uønsket opholder sig i Danmark. Dem
skal vi naturligvis have kontrol med, så længe de er her i
landet.
På den baggrund
og på baggrund af et spørgsmål fra
det daværende Udlændinge-, Integrations- og Boligud-
valg
tilkendegav jeg i 2016 at ministeriet fremover
ville oversende halvårlige opgørelser over antallet af
kriminelle udviste. Det er Rigspolitiet, der udarbejder de
halvårlige opgørelser.
Med de halvårlige opgørelser har jeg ønsket selv at få og
samtidig kunne give Udlændinge- og Integrationsudval-
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 89: Spm. om talepapir fra samrådet den 26/10-17 om kriminelle udlændinges meldepligt, til udlændinge- og integrationsministeren
1816777_0003.png
3
get et bedre overblik over antallet af kriminelle udviste
her i landet.
Det er indtil videre blevet til to halvårlige opgørelser.
Den første indeholder en opgørelse over antallet af kri-
minelle udviste på kriminel meldepligt i februar 2017.
Den anden viser antallet i juni 2017.
Opgørelserne viser også, hvor mange der har et ukendt
opholdssted eller er efterlyst af politiet. Kort sagt
hvor
mange der er forsvundet.
Den første halvårlige opgørelse viste, at der pr. 9. februar
2017 var 288 kriminelle udviste, der var pålagt kriminel
meldepligt. Ud af disse var der 161 kriminelle udviste,
der var efterlyst af politiet eller havde et ukendt opholds-
sted.
Det fremgår af den seneste opgørelse fra 30. august
2017, at der pr. 30. juni 2017 var 308 kriminelle udviste,
der var pålagt kriminel meldepligt. Ud af disse 308 ud-
lændinge var der 202 kriminelle udviste, som havde et
ukendt opholdssted eller var efterlyst af politiet.
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 89: Spm. om talepapir fra samrådet den 26/10-17 om kriminelle udlændinges meldepligt, til udlændinge- og integrationsministeren
1816777_0004.png
4
Der er således fra februar til juni i år sket en stigning på
41 kriminelle udviste, hvis opholdssted er ukendt, eller
hvor pågældende er efterlyst af politiet.
Jeg tror, at man skal passe på med at drage nogle meget
håndfaste konklusioner på baggrund af blot to opgørel-
ser.
Gruppen af kriminelle udviste er langt mere dynamisk
end eksempelvis gruppen af personer på tålt ophold.
Kriminelle udviste vil f.eks. løbende blive udsendt af po-
litiet.
Rigspolitiet har således oplyst, at det må forventes, at der
kan forekomme væsentlige udsving i opgørelserne.
Men det er da korrekt, at de to opgørelser viser, at der
samlet befinder sig lidt flere kriminelle udviste her i lan-
det, og at der er en stigning i antallet af forsvundne kri-
minelle udviste.
En ting er dog sikkert
opgørelserne giver os i hvert fald
et mere sikkert grundlag for at vurdere udviklingen.
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 89: Spm. om talepapir fra samrådet den 26/10-17 om kriminelle udlændinges meldepligt, til udlændinge- og integrationsministeren
1816777_0005.png
5
Jeg vil gerne bemærke, at vi tidligere har givet nogle me-
re skønsmæssige opgørelser til Folketinget. Vi har tidli-
gere opgjort tallet til omkring 150 kriminelle udviste. Jeg
vil være forsigtig med at sammenligne disse tal med de
tal, der nu indgår i opgørelserne. Der har været tale om
nogle skønsmæssige opgørelser. Men grundlæggende har
der nok været en stigning i antallet af kriminelle udviste.
Lad mig på den baggrund sige lidt om udviklingen:
Når vi ser en stigning i det samlede antal udviste krimi-
nelle, så skyldes det nok grundlæggende, at vi under
flygtninge- og migrantkrisen oplevede en stigning i an-
tallet af flygtninge og migranter, der kom her til landet.
Det har regeringen nu sat en stopper for. Der kommer i
dag kun få asylansøgere til landet. Det er jeg godt tilfreds
med.
Men det store antal, der kom til Danmark i 2015 og star-
ten af 2016, slår jo igennem i statistikkerne. Nogle af
dem har desværre begået kriminalitet her i landet. Og det
er nok det, som vi kan se i opgørelserne, der jo viser en
stigning af kriminelle udviste.
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 89: Spm. om talepapir fra samrådet den 26/10-17 om kriminelle udlændinges meldepligt, til udlændinge- og integrationsministeren
1816777_0006.png
6
Vi kan også konstatere, at flere forsvinder.
Jeg vil gerne slå fast, som jeg også har gjort mange gan-
ge før, at kriminelle udviste ikke har ret til at opholde sig
her i landet og skal udrejse, så snart de kan.
Det er der heldigvis også mange, der gør. Når vi ikke
ved, hvor en kriminel udvist befinder sig, er det derfor
ikke nødvendigvis en dårlig ting. Vi skal huske på, at de
ikke er forpligtede til at henvende sig til myndighederne
og sige farvel, inden de forlader landet.
Det er i hvert fald politiets vurdering, at hovedparten af
de afviste asylansøgere, som forsvinder fra udrejsecen-
trene, ikke længere befinder sig her i landet. Det gælder
også afviste asylansøgere, der har begået kriminalitet.
Det er jo helt i overensstemmelse med udlændingelovens
regler, at de kriminelle udviste forsvinder fra udrejsecen-
trene, også når dette sker uden myndighedernes viden.
Det kunne naturligvis være rart, hvis vi med sikkerhed
kunne sige, at de kriminelle udlændinge rent faktisk er
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 89: Spm. om talepapir fra samrådet den 26/10-17 om kriminelle udlændinges meldepligt, til udlændinge- og integrationsministeren
7
udrejst. Men helt grundlæggende skal vi ikke være util-
fredse med, at vi ser flere, der forsvinder.
Jeg vil derfor ikke til at iværksætte foranstaltninger, der
gør, at vi fastholder dem til at blive her i landet. Tværti-
mod. Vi skal gøre, hvad vi kan, for at få dem hurtigt ud
af landet.
Når det er sagt, så kan vi desværre ikke undgå, at der er
en gruppe, der ikke vil medvirke til deres udrejse, og
som fortsat opholder sig i Danmark. Dem skal vi selvføl-
gelig gøre, hvad vi kan, for at holde styr på.
Det er naturligvis ikke ønskeligt, at de kriminelle udviste
opholder sig her i landet ulovligt, uden at myndighederne
har viden om deres opholdssted. Det kan vi alle være
enige om.
[Skærpede regler for manglende overholdelse]
Og hvad skal vi så gøre ved de kriminelle udviste, som
stadig er her i landet, men som ikke overholder deres
forpligtelser?
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 89: Spm. om talepapir fra samrådet den 26/10-17 om kriminelle udlændinges meldepligt, til udlændinge- og integrationsministeren
1816777_0008.png
8
Regeringen har faktisk allerede gennemført en række
markante skærpelser af kontrollen med de kriminelle ud-
viste.
[Skærpet opholds- og meldepligt]
Allerede i november 2015 blev meldepligten skærpet.
Før skulle de kriminelle udviste melde sig én gang om
ugen, og i november 2015 blev meldepligten skærpet til
som udgangspunkt tre gange om ugen.
Der er endvidere etableret et nyt udrejsecenter, hvor de
kriminelle udviste skal indkvarteres og pålægges op-
holdspligt.
[Stramninger med lovændring i februar 2017]
I februar i år fik jeg strammet reglerne yderligere.
Straffen for overtrædelse af opholds- og meldepligten
blev hævet markant i forhold til tidligere.
Der blev endvidere indført en yderligere forpligtelse
nemlig underretningspligten. Den indebærer, at en kri-
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 89: Spm. om talepapir fra samrådet den 26/10-17 om kriminelle udlændinges meldepligt, til udlændinge- og integrationsministeren
1816777_0009.png
9
minel udvist på forhånd skal give underretning til ind-
kvarteringsoperatøren, hvis pågældende ikke har til hen-
sigt at opholde sig på indkvarteringsstedet i tidsrummet
mellem kl. 23.00 og kl. 06.00.
Samtidig blev der indsat hjemmel til afsoning i fodlænke.
Det betyder, at en udlænding, der ikke overholder sine
forpligtelser og er blevet straffet, kan afsone i fodlænke
på udrejsecenteret.
Derudover blev der indført hjemmel til at varetægts-
fængsle en udlænding for manglende overholdelse af
forpligtelserne. Det betyder, at der hurtigt kan skrides ind
over for en kriminel udvist, der ikke overholder sine for-
pligtelser.
Reglerne om straf for overtrædelse af forpligtelserne,
underretningspligt, om adgang til varetægtsfængsling og
afsoning i fodlænke trådte i kraft 1. marts i år.
Det tager lidt tid, før der kommer straffesager gennem
retssystemet. Jeg mener derfor, at det er for tidligt at sige
noget om, hvordan stramningerne har virket. Det kan vi
nok først se, når de første straffesager er blevet afgjort.
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 89: Spm. om talepapir fra samrådet den 26/10-17 om kriminelle udlændinges meldepligt, til udlændinge- og integrationsministeren
1816777_0010.png
10
[Frihedsberøvelse]
Regeringen har også skærpet reglerne om frihedsberø-
velse mest muligt. Det klare udgangspunkt er, at der skal
ske frihedsberøvelse, medmindre vores internationale
forpligtelser er til hinder herfor.
Det er dog ikke alle, der kan frihedsberøves. Der skal
bl.a. være reel udsigt til, at en udsendelse kan gennemfø-
res. Det betyder mere specifikt, at der kun kan ske fri-
hedsberøvelse af en udlænding uden lovligt ophold, hvis
der er udsigt til, at den pågældende udlænding rent fak-
tisk kan udsendes.
Hvorom alting er, så vil der være en gruppe udlændinge,
der ikke kan frihedsberøves, eksempelvis fordi deres
hjemlande ikke vil tage imod, hvis der er tale om en
tvangsmæssig udsendelse.
Vi er bl.a. på den baggrund i fuld gang med at styrke
indsatsen på udsendelsesområdet.
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 89: Spm. om talepapir fra samrådet den 26/10-17 om kriminelle udlændinges meldepligt, til udlændinge- og integrationsministeren
1816777_0011.png
11
[Styrkelse af udsendelsesindsatsen]
Som jeg også har nævnt i tidligere samråd, har jeg pr. 1.
april i år oprettet en udsendelsesenhed i mit ministerium,
som er dedikeret én opgave: At få sat yderligere gang i
udsendelserne.
Enheden omfatter bl.a. to udlændingeattachéer, som er
udsendt til henholdsvis Afghanistan og Kenya. Udover at
skulle dække de lande, som de bliver udsendt til
skal
de også dække de omkringliggende lande.
Enheden består også af en udsendelsesrådgiver, som er
en slags flyvende udlændingeattaché. Udsendelsesrådgi-
veren sætter ind i de lande, hvor der er behov for en sær-
lig indsats over for hjemlandets myndigheder.
Endelig er der i regi af Udenrigsministeriet udpeget en
udsendelsesambassadør, som tiltrådte den 1. august i år.
Ambassadøren skal først og fremmest understøtte vores
indsats på udsendelsesområdet og hjælpe med at få sat
skub i samarbejdet med modtagerlandene.
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 89: Spm. om talepapir fra samrådet den 26/10-17 om kriminelle udlændinges meldepligt, til udlændinge- og integrationsministeren
12
[Yderligere initiativer]
Kan vi gøre mere for at holde styr på de kriminelle udvi-
ste?
Jeg vil gerne fastholde, at det afgørende er, at vi får dem
sendt ud af landet.
Vi skal derfor fortsat have fokus på udsendelsesindsat-
sen. Mit ministerium er i samarbejde med Justitsministe-
riet, politiet og Udlændingestyrelsen i gang med at se
nærmere på, hvordan udsendelsesarbejdet kan gøres end-
nu mere effektivt. Udgangspunktet er de afviste asylan-
søgere, men hvis der er noget, som kan bruges over for
de kriminelle udviste, vil det naturligvis blive overvejet.
Jeg vil i den forbindelse slutte af med at tale lidt om mu-
ligheden for at bruge fodlænker, som der spørges til.
Jeg kan ikke udtale mig nærmere om brugen af fodlæn-
ker i forbindelse med afsoning af en straf pålagt af dom-
stolene. Det hører under justitsministeren.
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 89: Spm. om talepapir fra samrådet den 26/10-17 om kriminelle udlændinges meldepligt, til udlændinge- og integrationsministeren
13
Dét, jeg kan udtale mig om, er brugen af fodlænker som
kontrolforanstaltning overfor en udlænding, der ikke har
ret til at opholde sig i Danmark og derfor skal udrejse.
Vi er allerede i mit ministerium i fuld gang med at un-
dersøge, om det er muligt at bruge fodlænker, og om fod-
lænker er den rette løsning til at holde styr på kriminelle
udviste.
Men lad os gøre vores overvejelser i ministeriet færdige.
Hvis fodlænker viser sig at være en god løsning, vil jeg
naturligvis gå videre med det.
Tak.