Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1821845_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg Slot 1
1218 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
22. november 2017
Strafferetskontoret
Marie Mølsted
2017-0030-0426
558845
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 83 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 25. oktober 2017. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Trine Bramsen (S).
Søren Pape Poulsen
/
Thomas Tordal-Mortensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 83: Spm. om danske myndigheders håndtering af ofre, der har været udsat for psykisk vold, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 83 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren
bedes redegøre for danske myndigheders håndte-
ring af ofre, der har været udsat for psykisk vold - herunder vej-
ledninger til politi og anklagemyndighed?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”1.
Rigspolitiet kan indledningsvis oplyse, at politiet håndterer
henvendelser fra personer, der har været udsat for psykisk vold
også i tilfælde hvor hændelserne ikke umiddelbart kan henfø-
res under en straffebestemmelse.
Politiet kan blandt andet vejlede personer, der har været udsat
for psykisk vold, om de hjælpe- og beskyttelsesforanstaltninger,
som politiet, andre myndigheder og hjælpeorganisationer kan
tilbyde og iværksætte, herunder akut (f.eks. henvisning til krise-
centre).
2.
Politiet kan også efter omstændighederne anvende politiets
evidensbaserede risikovurderingsværktøjer til at vurdere risi-
koen for, at offeret udsættes for gentagen personlig overlast,
vold mv.
Risikovurderingsværktøjerne anvendes i sager om samlivsrela-
teret vold (SARA:SV), æresrelateret vold (PATRIARK) og i
stalkingsager (SAM) og kan således bruges, hvor den psykiske
vold har karakter af gentagen chikane og forfølgelse, men også
i tilfælde hvor der udover den psykiske vold er begået fysisk
vold, fremsat trusler, anvendt tvang og frihedsberøvelse mv.
Risikovurderingerne foretages af specialuddannede sagsbe-
handlere og/eller efterforskere, der har gennemført Rigspolitiets
certificeringskursus.
Risikovurderingen omfatter en grundig gennemgang af sagens
samlede omstændigheder og af parternes psykosociale trivsel.
Hvis offeret på systematisk vis er blevet eller bliver udsat for
ydmygelser, nedværdigelser, udpræget kontrol, forfølgelse,
overvågning eller lignende, vil dette indgå i vurderingen af risi-
koniveauet og i den endelige planlægning af risikohåndteringen.
I vurderingen vil også indgå, om ofret har pådraget sig psykiske
og/eller fysiske mén, der kan forhindre, at vedkommende kan
tage vare på egen sikkerhed.
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 83: Spm. om danske myndigheders håndtering af ofre, der har været udsat for psykisk vold, til justitsministeren
Risikovurderingsværktøjerne hjælper politiet til at lave en syste-
matisk og grundig kortlægning af hændelsesforløbet, risiko- og
sårbarhedsfaktorer, således at der på baggrund af risikovurde-
ringen kan iværksættes de nødvendige beskyttelsesforanstalt-
ninger i forhold til den udsatte og den rette forebyggende inter-
vention i forhold til udøveren.
3.
Hvis den psykiske vold har karakter af forfølgelse og/eller
chikane, kan der endvidere begæres tilhold eller opholdsforbud,
herunder midlertidigt strakstilhold der træder i kraft med øje-
blikkelig virkning. Overtrædelse af tilhold og opholdsforbud
kan straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år.
Rigspolitiet har i januar 2017 udsendt nationale retningslinjer
for politiets håndtering af sager om chikane, forfølgelse og stal-
king. Retningslinjerne skal styrke politiets praktiske håndtering
af sager om chikane, forfølgelse og stalking, herunder sikre at
sagerne oprettes og behandles ensartet og med den fornødne
hurtighed. Endvidere er det formålet med retningslinjerne at
sikre, at udsatte for chikane, forfølgelse og stalking får den
hjælp, som de har brug for fra politiet, og at de oplever, at deres
situation tages alvorligt og håndteres professionelt og effektivt.”
Justitsministeriet har endvidere til brug for besvarelsen af spørgsmålet ind-
hentet en udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Rigsadvokaten har fastsat generelle retningslinjer i Rigsadvo-
katmeddelelsen, afsnittet om vejledning af forurettede mv., om
politiets og anklagemyndighedens vejledning mv. af forurettede
i straffesager.
Det fremgår heraf blandt andet, at politiet ved anmeldelse eller
umiddelbart efter anmeldelse skal vejlede forurettede om reg-
lerne om f.eks. beskikkelse af bistandsadvokat, udpegning af
kontaktperson samt muligheden for erstatning. Politiet skal her-
udover vejlede forurettede om muligheden for offerrådgivning.
Politiets vejledning kan gives i skriftlig form. Rigsadvokaten
har udarbejdet pjecer med råd og vejledning, som politiet kan
udlevere til forurettede eller dennes nære pårørende. Pjecerne er
desuden tilgængelige
også på andre sprog end dansk
på an-
klagemyndighedens hjemmeside. Pjecerne indeholder blandt
andet information om forskellige organisationer og foreninger,
der kan tilbyde forurettede råd og vejledning.
Rigsadvokaten har herudover i Rigsadvokatmeddelelsen fastsat
retningslinjer for politiets og anklagemyndighedens behandlin-
ger af sager om samlivsrelateret personfarlige forbrydelser, her-
under håndteringen af forurettede i disse sager. Det fremgår
heraf blandt andet, at det i sager om samlivsrelateret vold mv.
3
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 83: Spm. om danske myndigheders håndtering af ofre, der har været udsat for psykisk vold, til justitsministeren
kan være vanskeligt for den forurettede at indgive politianmel-
delse mod en person, som forurettede har eller har haft en tættere
følelsesmæssig relation. Den forurettede kan også være under-
kuet, bange eller afhængig af den anden part og tør måske ikke
indgive anmeldelse. Hensynet til fælles børn kan også medføre,
at forurettede tøver med at anmelde vold eller lignende begået
af den anden forælder. Det er derfor ikke op til forurettede at
afgøre, om der skal gribes ind over for personfarlig kriminalitet,
og politiet skal derfor være særlig opmærksom på at undersøge
tilfælde, hvor der kan været udøvet personfarlig kriminalitet i
samlivsrelationer.
Det fremgår endvidere, at politiet ved kontakten med forurettede
skal være opmærksom på, at forurettede befinder sig i en sårbar
situation, og at det kan være svært for forurettede at handle ak-
tivt på at ændre på den. Samtidig kan forurettede have en ten-
dens til at bagatellisere problemerne, da vold kan flytte person-
lige grænser og dermed gøre det svært for forurettede at vurdere,
om der er tale om vold. Det er i disse situationer særligt vigtigt,
at politiet viser forståelse for situationen, understreger alvoren i
det passerede og optræder som en støtte for forurettede. Politiet
skal endvidere vejlede forurettede om reglerne om tilhold, op-
holdsforbud og bortvisning, når der er anledning til det.
Jeg kan herudover oplyse, at anklagemyndighedens hjemmeside
indeholder råd og vejledning til personer, der har været udsat for
en forbrydelse. Man kan blandt andet finde oplysninger om an-
meldelse, om afhøring hos politiet og muligheden for at deltage
i konfliktråd.
Endelig kan jeg oplyse, at der både på anklagemyndighedens
grunduddannelse, som alle anklagerfuldmægtige skal deltage i,
samt på efteruddannelseskurset Overbevisende afhøring, som
alle anklagere kan deltage i, undervises i håndteringen og afhø-
ringen af forskellige typer af vidner, herunder
sårbare vidner.”
Der henvises i øvrigt til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 84
(Alm.
del) fra Folketingets Retsudvalg.
4