Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1917108_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
27. juni 2018
Politikontoret
Sidsel Bøndergaard
2018-0030-1195
770296
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 823 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 1. juni 2018. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Peter Kofod Poulsen (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Lene Steen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 823: Spm. om, hvilken betydning, det ville få for antallet af DNA-profiler i DNA-registeret, hvis man i stedet for alene at få taget sin DNA, hvis man sigtes for en forbrydelse, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 823 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren i forlængelse af svar på REU alm. del spørgs-
mål 647 give et skøn over, hvilken betydning, det ville få for an-
tallet af DNA-profiler i DNA-registeret, hvis man i stedet for
alene at få taget sin DNA, hvis man sigtes for en forbrydelse,
der har en strafferamme på over 1 år og 6 måneder fremadrettet
sætter grænsen for at få udtaget DNA ved bødestraf på 5000 kr.
og/eller hvis man sigtes for en forbrydelse, kan udløse friheds-
berøvelse, og vil ministeren vurdere, om et sådant forslag vil
holde sig inden for rammerne af Den Europæiske Menneskeret-
tighedskonvention?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet skal indledningsvist bemærke, at strafbestemmel-
ser i lovgivningen generelt ikke indeholder en angivelse af det
konkrete bødeniveau. Den faktiske bødestørrelse vil sædvanlig-
vis først være kendt, når sagen er afgjort.
Rigspolitiet kan generelt oplyse, at jo længere ned grænsen sæt-
tes for, hvornår der kan optages DNA-profiler i DNA-profilre-
gistret, jo flere personer vil der alt andet lige kunne optages i re-
gistret. Rigspolitiet kan imidlertid oplyse, at Rigspolitiet ikke
umiddelbart er i besiddelse af oplysninger, som vil anskuelig-
gøre antallet af personer, der vil kunne optages i DNA-profilre-
gistret, hvis grænsen for at få udtaget DNA sænkes.”
Herudover kan Justitsministeriet oplyse, at ministeriet ved besvarelsen af
spørgsmålet har lagt til grund, at der spørges til den situation, hvor der ud-
tages biologisk materiale med henblik på opbevaring af dna-profiler fra per-
soner, som endnu ikke er domfældt, men som er sigtet for en forbrydelse,
der kan medføre bøde og/eller fængsel.
Efter Den Europæiske Menneskerettighedskonventions (EMRK) artikel 8,
stk. 1, har enhver ret til respekt for sit privatliv og familieliv, sit hjem og sin
korrespondance. Ingen offentlig myndighed må gøre indgreb i udøvelsen af
denne ret, medmindre det sker i overensstemmelse med loven og er nødven-
digt i et demokratisk samfund af hensyn til den nationale sikkerhed, den of-
fentlige tryghed eller landets økonomiske velfærd, for at forebygge uro el-
ler forbrydelse, for at beskytte sundheden eller sædeligheden eller for at be-
skytte andres rettigheder og friheder, jf. artikel 8, stk. 2.
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 823: Spm. om, hvilken betydning, det ville få for antallet af DNA-profiler i DNA-registeret, hvis man i stedet for alene at få taget sin DNA, hvis man sigtes for en forbrydelse, til justitsministeren
En ordning, hvor der udtages og opbevares dna-profiler fra alle personer,
som sigtes for forbrydelser, der kan straffes med bøde og/eller fængsel, vil
efter Justitsministeriets vurdering udgøre et indgreb i de sigtedes ret til
respekt for deres privatliv, jf. EMRK artikel 8, stk. 1.
Vurderingen af, om et sådant indgreb vil kunne retfærdiggøres efter EMRK
artikel 8, stk. 2, vil bl.a. afhænge af den nærmere udformning af ordningen,
herunder udfaldet af straffesagen, varigheden af opbevaringen og adgangen
til at få oplysningerne slettet.
3