Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1869654_0001.png
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
19. marts 2018
Strafferetskontoret
Nynne Nytofte-Bæk
2017-0030-0419
674635
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 82 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 25. oktober 2017. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Trine Bramsen (S).
Søren Pape Poulsen
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm. om erfaringer med retsforfølgning af psykisk vold i sammenlignelige lande med Danmark, til justitsministeren
1869654_0002.png
Spørgsmål nr. 82 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren
bedes redegøre for erfaringer med retsforfølgning
af psykisk vold i sammenlignelige lande med Danmark, herun-
der om der er erfaringer, vi i Danmark kan drage nytte af?”
Svar:
1.
Som anført i min foreløbige besvarelse af 22. november 2017 har Justits-
ministeriet til brug for besvarelsen af spørgsmålet anmodet Udenrigsmini-
steriet om gennem de danske ambassader i henholdsvis Norge, Sverige,
Storbritannien, Tyskland og Holland at indhente oplysninger om deres erfa-
ringer med at retsforfølge psykisk vold.
Justitsministeriet har nu modtaget de efterspurgte oplysninger.
2.
For så vidt angår Norge har Justitsministeriet modtaget følgende oplys-
ninger:
”Kriminalisering
af psykisk vold
I Norge er psykisk vold kriminaliseret og strafbart efter den nor-
ske straffelovs §§ 282-283.
Der skal være tale om ”alvorlig eller
gentagne gange af mishandling” og loven er begrænset til kun
at gælde for nære relationer (familie). Kriminaliseringen af psy-
kisk vold er fastslået i en afgørelse ved Højesteretten i 2013,
hvor en dom for overtrædelse af Straffelovens § 219 (nuværende
§§ 282-283) blev anket. Denne rejste spørgsmål om anvendel-
sen af bestemmelserne i § 219 i et tilfælde, hvor der udeluk-
kende var udvist psykisk vold. Højesteretten fandt, at der på
baggrund af bestemmelsernes ordlyd ikke var hindring for at an-
vende disse på sager, der udelukkende omhandler psykisk vold.
Udover §§ 282-283 har Stortinget i 2016 vedtaget ændringer i
straffeloven for at styrke det strafferettslige værn mod
personforfølgelse («stalking»), som også kan have karakter af
psykisk vold. Lovændringerne bestod i en tydeliggørelse af, at
straffelovens § 266 rammer personforfølgelse, samt af en ny §
266 a som vedrører alvorlig personforfølgelse.
Retsforfølgelse af psykisk vold
Selvom psykisk vold er strafbart, så bliver det ofte et tillægsele-
ment til sager der omhandler fysisk vold. I 2013-2015 har ingen
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm. om erfaringer med retsforfølgning af psykisk vold i sammenlignelige lande med Danmark, til justitsministeren
1869654_0003.png
af familievoldssagerne i Oslo tingret udelukkende handlet om
psykisk vold. Dette skyldes primært udfordringen ved at ad-
skille almindelige hverdagsproblemer fra systematiske regime-
prægede forhold. For at psykisk vold skal være strafbart må den
have karakter af ”mishandling”. Dette indebærer som nævnt, at
handlingerne må indgå i et mønster med grove eller systemati-
ske krænkelser. Det er her den store bevismæssige udfordring
ligger.
Håndtering af ofre
Ofre for psykisk og fysisk vold henvender sig oftest enten til et
krisecenter for voldsofre eller direkte til politiet. Krisecentrene
hjælper de voldsramte med ophold og beskyttelse af forskellig
karakter. Eventuel beslutning om at anmelde den, der har udøvet
psykisk vold, tages i samråd med ofrene. Regeringen har i Stor-
tinget for nyligt fremlagt sit forslag til ratifikation af Istanbul-
konventionen, som har relevans for kriminalisering af psykisk
vold mod kvinder og håndtering
af ofre. De mest relevante §’er
er ifølge det norske justitsministerium 3.4, 3.5 og 3.6”
For så vidt angår Sverige har Justitsministeriet modtaget følgende oplysnin-
ger:
”Er
psykisk vold kriminaliseret og i givet fald efter hvilke be-
stemmelser?
Den svenske straffelovs kapitel 3 § 5 om straffen for vold dæk-
ker ud over fysisk vold også psykisk vold (gennem formulerin-
gen "den som ... försätter honom eller henne i vanmakt eller
något annat sådant tillstånd, döms för misshandel..."). Det
skal kunne bevises, at der er påført offeret en medicinsk påvise-
lig effekt, for at der kan fældes dom for psykisk vold.
Retsforfølges psykisk vold? Hvilke erfaringer har opholdslandet
gjort sig i forhold til retsforfølgelse af psykisk vold?
Ifølge den svenske anklagemyndighed sker det i praksis aldrig,
at der rejses tiltale udelukkende for psykisk vold. Bevisbyrden
er meget vanskelig at håndtere, da det i praksis er svært at påvise
en medicinsk effekt af psykisk vold (at ofret for eksempel befin-
der sig i choktilstand).
3
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm. om erfaringer med retsforfølgning af psykisk vold i sammenlignelige lande med Danmark, til justitsministeren
Derfor benytter man i Sverige i stedet straffelovens bestemmel-
ser om eksempelvis trusler, chikane (eksempelvis SMS-chikane,
telefonopringninger midt om natten og lignende) eller forføl-
gelse i sager om psykisk vold, i praksis udgør retsforfølgelse ef-
ter disse bestemmelser således byggestenene i en strafudmåling.
Endelig kan de svenske bestemmelser om ”grov fridskränkning”
og ”grov kvinnofridskränkning” (krænkelse af nærtstående og
kvindelig nærtstående) også blive aktuelle. Om end der er visse
lovgivningsmæssige huller, vurderer den svenske anklagemyn-
dighed, at ovennævnte bestemmelser udgør et fornuftigt grund-
lag for retsforfølgelse af psykisk vold, og man ser således i Sve-
rige ikke behov for ny lovgivning specifikt om psykisk vold;
netop fordi en retsforfølgelse i praksis alligevel skal brydes ned
i mindre dele såsom trusler og chikane.
Endelig oplyser det svenske kriminalpræventive råd, at antallet
af retsforfølgelser for ”grov kvinnofridskränkning” er faldet
med 47% i perioden 2007-2016. Rådet er for nærværende i gang
med en undersøgelse af årsagerne til denne udvikling.
Hvordan håndteres ofre for psykisk vold, hvis de henvender sig
til myndighederne?
I Sverige påhviler det først og fremmest kommunerne at stille
hjælp til rådighed for ofte for psykisk vold.
Den nationale myndighed Socialstyrelsen udarbejder forskrif-
ter, retningslinjer og vejledninger til kommunerne på områ-
det. Socialstyrelsen betragter psykisk vold som en del af et større
problemkompleks kaldet ”vold i nære relationer”.
Socialstyrelsen har ligeledes udgivet en håndbog om vold til
brug for lokale og regionale myndigheders arbejde med ofrene.
Af håndbogen fremgår blandt andet, at de kommunale social-
nævn i forhold til voldsudsatte har ansvar for omsorg, service,
oplysning, råd, støtte, pleje, økonomisk hjælp og anden bistand,
som enkeltindivider eller familier måtte have behov for.
Normal praksis, når en voldsudsat henvender sig til myndighe-
derne, er at foretage en individuel vurdering af, hvilken vold
vedkommende har været udsat for og hvilket behov der er for
hjælp. Voldsudsatte har ret til hjælp, uanset hvor i voldsforløbet
4
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm. om erfaringer med retsforfølgning af psykisk vold i sammenlignelige lande med Danmark, til justitsministeren
1869654_0005.png
vedkommende befinder sig, og der er således intet krav om, at
voldsudøveren skal være meldt til politiet, for at kommunen kan
yde den nødvendige hjælp. Den voldsudsatte afgør selv, om
vedkommende vil politianmelde voldsudøveren. Politiet kan om
nødvendigt bistå den voldsudsatte med at hente personlige ejen-
dele i vedkommendes hjem, hvis vedkommende ønsker at op-
holde sig på et krisecenter.
Specifikt rettet mod unge udsat for psykisk vold har man i alle
svenske regioner såkaldte ”stödcentrum”, hvor man som volds-
udsat kan henvende sig for at få støtte. Dette tilbydes i samar-
bejde med de kommunale socialnævn og politiet.”
For så vidt angår Storbritannien har Justitsministeriet modtaget følgende op-
lysninger:
”I december 2015 lanceredes ”Coercive or Controlling Beha-
viour Offence” under lovgivningen ”2015 Serious Crime Act”
(fra marts 2015). Denne lovovertrædelse gør det muligt for ofre
for tvangsadfærd og kontrollerende adfærd, der ikke kan karak-
teriseres som alvorlig fysisk vold, men udgør ekstrem psykisk
vold, at retsforfølge gerningsmændene. Lovovertrædelsen luk-
ker et hul i lovgivningen i forhold til kontrollerende adfærd og
tvangsadfærd, der finder sted i et forhold mellem intime part-
nere, tidligere partnere, der fortsat bor sammen, og familiemed-
lemmer.
For at lovovertrædelsen gælder, skal den kontrollerende adfærd
eller tvangsadfærden finde sted på gentagende eller kontinuerlig
vis. Adfærdsmønsteret skal have en alvorlig effekt på offeret, og
adfærden bør være af en sådan karakter, at gerningsmanden bør
være klar over, at det vil have en alvorlig indvirkning på offeret.
Derudover bør gerningsmand og offer have en personlig relation
på gerningsøjeblikket.
Siden udrulningen af lovovertrædelsen har 314 overtrædelser
ført til sigtelser og er nået første høring.
Lovovertrædelsen kan medføre en maksimal straf på 5 års fæng-
sel, en bøde eller begge dele.
5
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm. om erfaringer med retsforfølgning af psykisk vold i sammenlignelige lande med Danmark, til justitsministeren
1869654_0006.png
Den nuværende definition af kontrollerende adfærd og tvangs-
adfærd (ikke lovfæstede definitioner) er følgende:
Kontrollerende adfærd
En række handlinger beregnet på at gøre en person underordnet
og/eller afhængig ved at isolere dem fra kilder til støtte, udnytte
deres ressourcer og kapaciteter for personlig gevinst, fratage
dem deres midler til uafhængighed, modstand og flugt og regu-
lere deres hverdagsadfærd.
Tvangsadfærd
Handlinger eller handlingsmønstre, der involverer overgreb,
trusler, ydmygelse og intimidering eller andre former for mis-
brug, der skader, straffer eller skræmmer et offer.”
For så vidt angår Tyskland har Justitsministeriet modtaget følgende oplys-
ninger:
“Question
1: Is emotional violence punishable in Germany and,
if so, which provisions are applicable?
Due to the diverse nature of the phenomenon of emotional vio-
lence, it is addressed by a number of different provisions of the
German Criminal Code (Strafgesetzbuch
StGB).
If an offender unlawfully uses threats of serious harm or force
to cause a person to do, suffer or omit an act, this is punishable
pursuant to section 240 (1) and (2) StGB. The use of force or the
threat of harm is to be deemed reprehensible in relation to the
aim pursued. The penalty is imprisonment of up to three years
or a fine.
Section 241 (1) StGB provides that "whosoever threatens a per-
son with the commission of a felony against him or a person
close to him shall be liable to imprisonment not exceeding one
year or a fine." Pursuant to section 241 (2) SGB, "whosoever
intentionally and knowingly pretends to another person that the
commission of a felony against him or a person close to him is
imminent shall incur the same penalty."
The protected interest addressed by those offences is the indi-
vidual's freedom of personality development as guaranteed by
Article 2 (1) of the Basic Law; this is a part of individual emo-
6
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm. om erfaringer med retsforfølgning af psykisk vold i sammenlignelige lande med Danmark, til justitsministeren
tional integrity and, in the case of a committed offence, is inter-
fered with in a reprehensible manner. And the threat of force
violates the protected interest of peaceful relations under the law
for individuals, as well as their trust in the security provided by
the law against threats of particular gravity. Therefore, this en-
compasses serious interference with emotional integrity
be-
cause the threat of commission of a felony is necessary
and is
punishable.
Pursuant to section 238 (1) StGB, whosoever unlawfully stalks
a person in a manner apt to seriously infringe his lifestyle, shall
be liable to imprisonment not exceeding three years or a fine;
stalking a person includes
1. seeking his proximity,
2. trying to establish contact with him by means of telecommu-
nications or other means of communication through third per-
sons,
3. abusing his personal data for the purpose of ordering goods
or services for him or causing third persons to make contact with
him,
4. threatening him or a person close to him with loss of life or
limb, damage to health or dep-rivation of freedom.
Due to the diverse nature of the phenomenon of stalking, the
legislature in section 238 (1), no. 5 StGB has included a catch-
all provision whereby "committing similar acts" also fulfils the
elements of stalking. Therefore, a comprehensive sanctioning
instrument is available.
Criminal liability for causing bodily harm pursuant to section
223 StGB might be possible as well. This could include emo-
tional damage if the physical effects of the bodily harm have
caused the victim to suffer a pathological and somatically ob-
jectifiable condition.
Finally, section 185 StGB makes it a criminal offence to insult
another person.
Question 2: Can emotional violence be the subject matter of a
criminal prosecution? Which general experiences have been
gathered in this regard?
7
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm. om erfaringer med retsforfølgning af psykisk vold i sammenlignelige lande med Danmark, til justitsministeren
1869654_0008.png
Causing emotional consequences may be taken into considera-
tion in determining the length of punishment as consequences
caused by the offence pursuant to section 46 (2), second sen-
tence StGB, to the extent that these are not already statutory el-
ements of the offence. If the offence is one which always re-
quires a request for criminal prosecution, criminal prosecution
will be possible only if the aggrieved person submits a written
request within a period of three months. The period begins to
run on the day after the person entitled to request prosecution
becomes aware of the offence and the identity of the offender.
Of the offences listed under question 1 above, only insult is an
offence that always requires a request for prosecution. Upon in-
dications of an initial suspicion of any prosecutable offence, the
public prosecutor's office is to commence an investigatory pro-
ceeding (section 152 (2) of the Code of Criminal Procedure
[Strafprozessordnung]
StPO). To the extent that the emotional
violence fulfils the elements of an offence and the public prose-
cutor's office becomes aware of this, it has the responsibility to
commence the necessary investigation to resolve the factual sit-
uation and to secure the relevant evidence. Criminal prosecution
of the offences mentioned is within the competence of the fed-
eral Länder; for that reason, the Federal Ministry of Justice and
Consumer Protection is unable to report any independent expe-
riences in this area.
Question 3: How are victims of emotional violence dealt with if
they turn to the authorities?
The information brochure for victims of crime, which is in-
cluded in English as an enclosure, informs victims of crime,
which of course also include victims of emotional violence, of
their rights. Also included as an enclosure is the English flyer
on psychosocial support in criminal trials, which includes all im-
portant information on this type of support for affected individ-
uals.”
For så vidt angår Holland har Justitsministeriet modtaget følgende oplysnin-
ger:
”Er
psykisk vold kriminaliseret og i givet fald efter hvilke be-
stemmelser?
8
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm. om erfaringer med retsforfølgning af psykisk vold i sammenlignelige lande med Danmark, til justitsministeren
I Nederlandene anvendes termerne psykisk eller emotionel mis-
handling og/eller psykisk eller emotionel forsømmelse.
Mishandling er kriminaliseret på basis af paragraf 300 i den ne-
derlandske straffelov. Som udgangspunkt refererer denne para-
graf til at volde en person fysisk smerte eller skade, men psykisk
mishandling kan også anses som en strafbar handling på basis
af denne paragraf. Forsætlig skade af en persons sundhed lige-
stilles nemlig med mishandling i straffelovens paragraf 300 stk.
4.
Retsforfølges psykisk vold? Hvilke erfaringer har opholdslandet
gjort sig i forhold til retsforfølgelse af psykisk vold?
Indtil videre er psykisk mishandling kun i meget begrænset om-
fang blevet betegnet som en strafbar handling. Man kender kun
til nogle få tilfælde, hvor psykisk mishandling er blevet lagt til
grund for retsforfølgelse.
Den 30.
marts 2001 udtalte Landsretten i ’s-Hertogenbosch,
at
forårsagelse af psykisk utilpashed kan kvalificeres som at volde
skade på en persons sundhed. Landsretten i Haag dømte den 31.
maj 2017 ad samme linje. Landsretten fandt, at selvom der i pa-
ragraf 300 ikke eksplicit refereres til psykisk sundhed, så er det
Landsrettens vurdering, at det ikke indebærer, at lovgiveren ikke
også sigtede mod at beskytte denne form for sundhed.
Paragraf 300, stk. 4 - hvor forsætlig skade af en persons sundhed
ligestilles med mishandling
giver nogle et godt udgangspunkt-
for at kriminalisere mishandling af psykisk karakter. Landsret-
ten vurderede dog, at ikke enhver nedgørende og krænkende
handling eller bemærkning kan udgøre en mishandling iht. straf-
felovens paragraf 300. Meget afhænger af omstændighederne og
handlingernes/bemærkningernes karakter.
Hvordan håndteres ofre for psykisk vold, hvis de henvender sig
til myndighederne?
Ofre for vold i hjemmet eller børnemishandling kan melde sig
hos diverse myndigheder. De kan anmelde sagen hos politiet.
De kan modtage rådgivning og hjælp hos organisationen Veilig
Thuis (Sikkert Hjem). Desuden kan de modtage rådgivning og
9
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm. om erfaringer med retsforfølgning af psykisk vold i sammenlignelige lande med Danmark, til justitsministeren
vejledning i en eventuel juridisk proces hos Slachtofferhulp Ne-
derland (hjælp til ofre
ift. mange slags ting fx også indbrud i
Nederlandene).”
3.
Justitsministeriet kan oplyse, at de indhentede oplysninger
sammen med
andre supplerende oplysninger, som Justitsministeriet har eller er ved at ind-
hente
vil indgå i Justitsministeriets kommende arbejde med en selvstændig
bestemmelse om psykisk vold i straffeloven.
10