Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1945811_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
2. oktober 2018
Politikontoret
Hanna Giørtz Behrens
2018-0030-1199
770891
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 815 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 31. maj 2018.
Søren Pape Poulsen
/
Lene Steen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 817: Spm., om man hos danske myndigheder under behandling af sagen om Scandinavian Star var klar over, at alle påståede ejer- og rederaftaler gik fra den 29. marts og udløb den 6. april 1990, og at forhåndsaftalerne på kaskoforsikringen udløb den 7. april 1990, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 815 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for den aftale, der blev lavet mellem
regeringerne i Danmark, Sverige og Norge, den 9. eller 10. april
1990, om den politimæssige opdeling af efterforskningen, med
en præcisering af det danske ansvar i forhold til aftalen?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Efter branden ombord på Scandinavian Star aftalte de norske,
svenske og danske myndigheder at opdele efterforskningen i sa-
gen, således at branden og dens umiddelbare årsag blev efterfor-
sket af de norske myndigheder, brandslukningsarbejdet og de
tekniske forhold ombord på skibet blev undersøgt af de svenske
myndigheder, og skibets ejer- og forsikringsforhold samt ski-
bets almindelige sødygtighed og overensstemmelse med den sø-
retlige lovgivning blev efterforsket af de danske myndigheder.
Det fremgår af et brev af 10. april 1990 fra Oslo Politi til Rigs-
politiet i Danmark, at Rigsadvokaten i Norge havde besluttet, at
Oslo Politi skulle have ansvaret for efterforskningen i Norge, og
at man forudsatte, at de danske politimyndigheder skulle have
ansvaret for forhold knyttet til skibets sødygtighed, redningsar-
bejde mv. og muligt strafansvar i den forbindelse.
Rigspolitiet i Danmark bekræftede i et svar til Oslo Politi, at
dansk politi ville varetage det videre i relation til spørgsmålet
om skibets sødygtighed, redningsarbejdet og lignende og et mu-
ligt strafansvar i den forbindelse.
Som det fremgår af denne brevveksling, skulle dansk politi så-
ledes alene efterforske spørgsmålet om, hvorvidt der kunne gø-
res et strafansvar gældende i forbindelse med skibets sødygtig-
hed, redningsansvaret og lignende. Det bemærkes, at ejer- og
forsikringsforholdene således alene var genstand for undersø-
gelser fra dansk side i det omfang, det var relevant for at kunne
fastlægge rederansvaret i forbindelse med skibets overholdelse
af den søretlige lovgivning og det heraf følgende strafferetlige
ansvar, som kunne gøres gældende overfor ejer/reder på grund
af den manglende overholdelse af denne lovgivning.”
Justitsministeriet kan i relation til rederansvaret henvise til den samtidige
besvarelse af spørgsmål nr. 816 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
2