Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1945810_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
2. oktober 2018
Politikontoret
Hanna Giørtz Behrens
2018-0030-1201
770941
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 817 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 31. maj 2018.
Søren Pape Poulsen
/
Lene Steen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 817: Spm., om man hos danske myndigheder under behandling af sagen om Scandinavian Star var klar over, at alle påståede ejer- og rederaftaler gik fra den 29. marts og udløb den 6. april 1990, og at forhåndsaftalerne på kaskoforsikringen udløb den 7. april 1990, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 817 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse, om man hos danske myndigheder under
behandling af sagen om Scandinavian Star var klar over, at alle
påståede ejer- og rederaftaler gik fra den 29. marts og udløb den
6. april 1990, og at forhåndsaftalerne på kaskoforsikringen ud-
løb den 7. april 1990, således at der efter den 7. april 1990 ikke
var nogen kaskoforsikring på skibet i kraft, og vil ministeren re-
degøre for om dette ikke gav anledning til undren hos dansk po-
liti og anklagemyndigheden?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Som det fremgår af den samtidige besvarelse af spørgsmål nr.
815 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg blev det umiddelbart
efter branden aftalt, at dansk politi skulle varetage den videre ef-
terforskning i relation til spørgsmålet om muligt strafansvar i
forhold til Scandinavian Stars sødygtighed, redningsarbejdet og
lignende. Denne efterforskning førte som nævnt til, at skibets
reder og direktøren i rederiet blev dømt for overtrædelse § 23 i
lov om skibes sikkerhed.
Spørgsmålet om skibets ejer- og forsikringsforhold var således
alene genstand for undersøgelser fra dansk side i det omfang,
det var relevant for at kunne fastlægge rederansvaret i forbin-
delse med skibets overholdelse af den søretlige lovgivning og
det heraf følgende strafansvar, der kunne gøres gældende på
grund af manglende overholdelse af denne lovgivning.
Spørgsmålet om skibets ejer- og forsikringsforhold, herunder et
spørgsmål om, at der var tale om overforsikring af skibet, har
navnlig været rejst i forbindelse med en påstand om, at der
kunne være tale om forsætlig brandstiftelse som led i forsik-
ringsbedrageri.
Som anført i den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 815
(Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg aftalte de norske, sven-
ske og danske myndigheder, at branden og dens umiddelbare år-
sag skulle efterforskes af de norske myndigheder.
Den efterforskning, som Oslo Politi gennemførte i tiden umid-
delbart efter branden, førte ikke til, at der kunne rejses tiltale
mod nogen, og sagen blev derfor henlagt i 1991.
Oslo Politi har senest i perioden fra den 30. juni 2014 til den 30.
juni 2016 genoptaget efterforskningen, herunder bl.a. for at un-
dersøge, om der kunne være tale om forsætlig brandstiftelse som
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 817: Spm., om man hos danske myndigheder under behandling af sagen om Scandinavian Star var klar over, at alle påståede ejer- og rederaftaler gik fra den 29. marts og udløb den 6. april 1990, og at forhåndsaftalerne på kaskoforsikringen udløb den 7. april 1990, til justitsministeren
led i forsikringssvig. Efterforskningen kunne ikke dokumentere,
at der skulle være et økonomisk motiv som årsag til branden, og
sagen blev derfor endeligt henlagt på ny af statsadvokaten for
Oslo-området den 2. maj 2017.
Den granskningskommission, som Stortinget i Norge nedsatte i
2015, og som afgav sin rapport den 1. juni 2017, har heller ikke
fundet holdepunkter for, at der skulle have været tale om over-
forsikring af skibet som led i forsikringsbedrageri (rapportens
side 97).”
3