Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1945798_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
2. oktober 2018
Politikontoret
Hanna Giørtz Behrens
2018-0030-1198
770854
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 814 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 31. maj 2018.
Søren Pape Poulsen
/
Lene Steen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 814: Spm. om ministeren kan redegøre for, om det i 1990-1991 blev aftalt, at ejer-, reder- og forsikringsforholdet for Scandinavian Star skulle efterforskes og belyses af det nedsatte Granskningsudvalg NOU 1991a, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 814 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, om det i 1990-1991 blev aftalt, at
ejer-, reder og forsikringsforholdet for Scandinavian Star skulle
efterforskes og belyses af det nedsatte Granskningsudvalg NOU
1991a, og om det således var Granskningsudvalgets ansvar at
efterforske nævnte forhold?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Den 7. april 1990 opstod der brand ombord på skibet Scandi-
navian Star, som sejlede mellem Oslo og Frederikshavn. Ved
branden omkom 159 personer.
Nogle få dage efter branden blev der truffet aftale mellem
Norge, Sverige og Danmark om at nedsætte et fælles gransk-
ningsudvalg. Udvalget skulle udpeges af den norske regering.
Udvalget afgav i januar 1991 en rapport - NOU 1991: 1A - om
branden. Det fremgår af denne rapport (side 13), at udvalget
havde følgende mandat (på norsk):
”Utvalget skal vurdere ulykkens årsag og hvor-
dan den kunne få slikt omfang.
Utvalget skal vurdere om skibets tekniske stan-
dard, utrustning og personellopsettin var til-
fredsstillende og i overensstemmelse med inter-
nasjonale og nasjonale regler.
Utvalget skal vurdere hvordan nasjonale og in-
ternasjonale regler og interne rutiner for skibets
drift og redningsberedskap fungerte i den situ-
asjon som forelå.
Utvalget kan også vurdere andre forhold dersom
den finner grund til det, herunder redningsope-
rasjonens gjennemførelse.”
Ejer- reder- og forsikringsforholdene er således ikke nævnt di-
rekte i udvalgets mandat, men det fremgår af udvalgets rapport,
at ejer- og rederforhold er beskrevet i kapitel 5 i rapporten (side
81-87). Kapitel 12 i rapporten (side 185-188) indeholder oplys-
ninger om forsikringsdækning af de skadelidte og efterladte.”
2