Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1929615_0001.png
Sagsnr.: 2018-790-0276 Akt: 37 Dok.: 718161 Titel: Fra RP om spm. fra Jesper Tyne...
Fra:
[email protected] <[email protected]>
Sendt:
17. april 2018 09:25
Til:
Jakob Spangsberg Lundsager <[email protected]>
Cc:
[email protected]; [email protected]
Emne:
VS: Jesper Tynells 15 spørgsmål af 5 februar 2018_udkast til svar_12032018 (2)
Kære Jakob
Til din orientering er Rigspolitiet tilbage i januar 2018 på baggrund af Tibetkommissionens beretning blevet
kontaktet af journalist Jesper Tynell fra P1 med 17 spørgsmål vedrørende sletning af e-mails. Efter
Rigspolitiet besvarede disse spørgsmål stillede Jesper Tynell yderligere 15 spørgsmål, som KIT og
Databeskyttelsesenheden har udarbejdet vedhæftede udkast til besvarelse af.
Med venlig hilsen
REU, Alm.del - 2017-18 - Supplerende svar på spørgsmål 796: Spm. om oversendelse af al relevant kommunikation internt i ministeriet og mellem ministeriet og andre myndigheder vedrørende sagen om at udlevere e-mails, til justitsministeren
1929615_0002.png
Sagsnr.: 2018-790-0276 Akt: 37 Dok.: 718161 Titel: Fra RP om spm. fra Jesper Tyne...
Birgitte Mohr Mersing
specialkonsulent
Rigspolitiet
Direktionssekretariatet
Polititorvet 14
1780 København V
Telefon 25168956
E-mail [email protected]
Web www.politi.dk
Facebook facebook.com/politi
Twitter twitter.com/rigspoliti
REU, Alm.del - 2017-18 - Supplerende svar på spørgsmål 796: Spm. om oversendelse af al relevant kommunikation internt i ministeriet og mellem ministeriet og andre myndigheder vedrørende sagen om at udlevere e-mails, til justitsministeren
1929615_0003.png
REU, Alm.del - 2017-18 - Supplerende svar på spørgsmål 796: Spm. om oversendelse af al relevant kommunikation internt i ministeriet og mellem ministeriet og andre myndigheder vedrørende sagen om at udlevere e-mails, til justitsministeren
1929615_0004.png
REU, Alm.del - 2017-18 - Supplerende svar på spørgsmål 796: Spm. om oversendelse af al relevant kommunikation internt i ministeriet og mellem ministeriet og andre myndigheder vedrørende sagen om at udlevere e-mails, til justitsministeren
1929615_0005.png
REU, Alm.del - 2017-18 - Supplerende svar på spørgsmål 796: Spm. om oversendelse af al relevant kommunikation internt i ministeriet og mellem ministeriet og andre myndigheder vedrørende sagen om at udlevere e-mails, til justitsministeren
1929615_0006.png
REU, Alm.del - 2017-18 - Supplerende svar på spørgsmål 796: Spm. om oversendelse af al relevant kommunikation internt i ministeriet og mellem ministeriet og andre myndigheder vedrørende sagen om at udlevere e-mails, til justitsministeren
1929615_0007.png
REU, Alm.del - 2017-18 - Supplerende svar på spørgsmål 796: Spm. om oversendelse af al relevant kommunikation internt i ministeriet og mellem ministeriet og andre myndigheder vedrørende sagen om at udlevere e-mails, til justitsministeren
1929615_0008.png
REU, Alm.del - 2017-18 - Supplerende svar på spørgsmål 796: Spm. om oversendelse af al relevant kommunikation internt i ministeriet og mellem ministeriet og andre myndigheder vedrørende sagen om at udlevere e-mails, til justitsministeren
1929615_0009.png
Sagsnr.: 2018-790-0276 Dok.: 718163 Titel: E-brev 19.03.2018
Jesper Tynell
Fagmedarbejder, Orientering på P1
Sendt som e-brev til
[email protected]
Dato: 19. marts 2018
Sagsbehandler: Ida Lydolph Bojsen
RIGSPOLITIETS KONCERN IT
Direkte: 2080 2184
E-mail: [email protected]
Web: www.politi.dk
Svar på Deres 15 spørgsmål af 5. februar 2018
Ved e-mail af den 5. februar 2018 har De bedt om svar på 15 spørgsmål med ud-
gangspunkt i deres mail af 5. januar med 17 spørgsmål.
Indledningsvist – og i forlængelse af de redegørelser Rigspolitiet tidligere har med-
delt Dem telefonisk – kan Rigspolitiet oplyse, at lov nr. 429 af 29. maj 2001 om be-
handling af personoplysninger (persondataloven) fastsætter under hvilke betingel-
ser, Rigspolitiet og de enkelte politikredse (herefter ”politiet”) må behandle perso-
noplysninger til formål, der ikke sker i retshåndhævelsesøjemed, herunder behand-
ling af personoplysninger som led i medarbejdernes brug af deres tildelte e-mail-
konto.
Persondatalovens § 5 fastsætter en række grundlæggende krav, som enhver behand-
ling af personoplysninger skal efterleve. Lovens § 5, stk. 5, fastsætter, at indsam-
lede personoplysninger ikke må opbevares på en måde, der giver mulighed for at
identificere den registrerede i et længere tidsrum end det, der er nødvendigt af hen-
syn til de formål, hvortil oplysningerne behandles. Denne bestemmelse fastsætter
således en generel retlig forpligtelse for politiet til dels at vurdere, hvor længe det
er nødvendigt at opbevare en given samling personoplysninger, dels rent praktisk
at sikre, at denne opbevaringsperiode efterleves i praksis. Som det fremgår, er vur-
deringen efter § 5, stk. 5, skønsmæssig, idet det vil bero på de nærmere omstændig-
heder, hvor længe en konkret samling af personoplysninger må opbevares. Der er
imidlertid ingen tvivl om, at bestemmelsen indeholder en generel forpligtelse for
bl.a. politiet– og enhver anden dataansvarlig omfattet af bestemmelsen – til at fast-
sætte en konkret opbevaringsfrist i overensstemmelse med bestemmelsen og under
iagttagelse af lovens øvrige regler. Når den fastsatte frist udløber, skal oplysnin-
gerne slettes, hvilket efter persondataloven kan omfatte arkivering i overensstem-
melse med arkivlovens regler.
Det bemærkes, at en arbejdsgivers anvendelse af en medarbejders personlige e-
mailadresse indebærer behandling af personoplysninger, hvilket også fremgår af
den tidligere fremsendte udtalelse fra Datatilsynet.
De øvrige grundlæggende krav i persondatalovens § 5 er navnlig kravene om god
databehandlingsskik, saglighed, proportionalitet, datakvalitet og formålsbestemt-
REU, Alm.del - 2017-18 - Supplerende svar på spørgsmål 796: Spm. om oversendelse af al relevant kommunikation internt i ministeriet og mellem ministeriet og andre myndigheder vedrørende sagen om at udlevere e-mails, til justitsministeren
1929615_0010.png
Sagsnr.: 2018-790-0276 Dok.: 718163 Titel: E-brev 19.03.2018
hed. Disse krav skal således ligeledes efterleves, når der fastlægges en konkret slet-
tefrist.
Hertil kommer, at persondataloven indeholder en række nærmere betingelser/hjem-
ler for, hvornår politiet må indsamle og registrere personoplysninger, videregive
dem osv. Hvilke hjemler, politiet skal følge i den enkelte situation, afhænger af op-
lysningernes karakter og formålet med databehandlingen. Hvis der er tale om be-
handling af følsomme personoplysninger, skal hjemlerne i persondatalovens §§ 7-
8 iagttages, hvorimod hjemlen i persondatalovens § 6 skal iagttages, hvis der er tale
om behandling af almindelige personoplysninger.
Det ovenfornævnte indebærer, at politiet ikke lovligt kan gemme personoplysnin-
ger, hvis eksempelvis det grundlæggende krav om proportionalitet ikke iagttages,
eller hvis hjemlen/betingelserne i § 6 for behandling af almindelige personoplys-
ninger ikke iagttages.
Endelig er det værd at bemærke, at de ovenfornævnte grundlæggende krav og juri-
diske hjemler ikke regulerer spørgsmålet om, hvorvidt politiet
skal
foretage en be-
stemt behandling af personoplysninger, men kun om behandlingen
kan
eller
fo-
retages.
2.1.
Foruden det under pkt. 1 anførte indeholder persondataloven et overordnet krav
om datasikkerhed. For den offentlige forvaltning – herunder politiet – er dette krav
nærmere udmøntet i sikkerhedsbekendtgørelsens regler, hvori der fastsættes en
række minimumskrav til sikkerhed ved elektronisk behandling af personoplysnin-
ger.
Hvilke regler, der skal efterleves i sikkerhedsbekendtgørelsen, afhænger af, om de
behandlede oplysninger er omfattet af anmeldelsespligten til Datatilsynet – altså om
oplysningerne er følsomme og/eller fortrolige (dog med undtagelse af CPR-numre).
Som udgangspunkt skal enhver behandling af personoplysninger leve op til sikker-
hedskravene i sikkerhedsbekendtgørelsens kapitel 1 og kapitel 2, mens anmeldel-
sespligtige oplysninger tillige skal iagttage sikkerhedskravene i sikkerhedsbekendt-
gørelsens kapitel 3.
Kravet om logning (og eventuelle undtagelser hertil) er fastlagt i § 19 sikkerheds-
bekendtgørelsens kapitel 3 – og gælder altså kun for anmeldelsespligtige oplysnin-
ger.
2.2.
Særligt for så vidt angår logning, er udgangspunktet således, at der skal foreta-
ges logning af de ovennævnte typer af personoplysninger. Hertil gælder bl.a. und-
tagelsen i bekendtgørelsens § 19, stk. 2 om, at dokumenter, som foreligger i ende-
lig form, ikke skal logges, hvis der sker sletning inden for en af den dataansvarlige
myndighed nærmere fastsat kortere frist.
Side 2
REU, Alm.del - 2017-18 - Supplerende svar på spørgsmål 796: Spm. om oversendelse af al relevant kommunikation internt i ministeriet og mellem ministeriet og andre myndigheder vedrørende sagen om at udlevere e-mails, til justitsministeren
1929615_0011.png
Sagsnr.: 2018-790-0276 Dok.: 718163 Titel: E-brev 19.03.2018
I vejledningen til sikkerhedsbekendtgørelsen er det til § 19, stk. 2, beskrevet, at
”Bestemmelsen om logning [ikke] gælder færdige dokumenter og lignende, som op-
bevares en vis kortere periode, inden de - f.eks. efter en fastlagt arbejdsgang - en-
ten slettes eller anonymiseres ved, at alle identifikationsoplysninger, der kan hen-
føre oplysningerne til bestemte personer, fjernes. Den dataansvarlige skal tage stil-
ling til længden af den omtalte kortere periode, der generelt bør være af en størrel-
sesorden på højst en måned, og udfærdige retningslinier for, hvorledes medarbej-
derne skal forholde sig.”
Det ovenfornævnte indebærer, at e-mails indeholdende personoplysninger kan op-
bevares i en kortere periode uden at være omfattet af logning, uden at dette er i strid
med sikkerhedskravene i sikkerhedsbekendtgørelsen. Det er dog en forudsætning,
at politiet har fastlagt en kortere periode for, hvor længe de pågældende e-mails kan
opbevares, som dog ikke må være længere end en måned.
Politiet har på denne baggrund fastsat retningslinjer for medarbejdernes brug af bl.a.
e-mail i politiets sikkerhedshåndbog, hvoraf det fremgår, at den enkelte medarbej-
der har pligt til at påse, at e-mails, der måtte indeholde anmeldelsespligtige perso-
noplysninger, slettes inden 30 dage. Der henvises til politiets sikkerhedshåndbog §
25, som De har fået udleveret uddrag fra i forbindelse med en aktindsigtsanmod-
ning.
Bemærk venligst, at persondatalovens betingelserne for, hvornår politiet må ind-
samle og registrere personoplysninger, jf. pkt. 1, samt sikkerhedskravene, jf. pkt. 2
gælder sideløbende.
For så vidt angår Deres konkrete spørgsmål, kan politiet herefter oplyse følgende:
1. Har I logning på jeres e-mail-system, så man kan se, hvilke medarbej-
dere, der har haft adgang til en medarbejders e-mails?
Politiet har forstået spørgsmålet således, at der spørges til, om der er logning på e-
mailsystemet – således at man kan se hvilke medarbejdere, der har fået tildelt ad-
gang til en anden medarbejderes mailboks.
Politiet kan bekræfte, at politiets e-mailsystem i begrænset omfang har logning, og
at det med denne logning er muligt at se hvilke medarbejdere, der har fået tildelt
adgang til en anden medarbejders mailboks.
Politiet skal gøre opmærksom på, at den ovennævnte begrænsede logning ikke er
en logning som defineret i Sikkerhedsbekendtgørelsens § 19, jf. ovenfor under pkt.
2.1 og 2.2 ovenfor, hvor registreringen mindst skal indeholde oplysning om tids-
punkt, bruger, type af anvendelse og angivelse af den person, de anvendte oplys-
ninger vedrørte, eller det anvendte søgekriterium.
Side 3
REU, Alm.del - 2017-18 - Supplerende svar på spørgsmål 796: Spm. om oversendelse af al relevant kommunikation internt i ministeriet og mellem ministeriet og andre myndigheder vedrørende sagen om at udlevere e-mails, til justitsministeren
1929615_0012.png
Sagsnr.: 2018-790-0276 Dok.: 718163 Titel: E-brev 19.03.2018
2. Har I logning på jeres back-up-system, så man kan se, hvilke medar-
bejdere, der har haft adgang til backup af en medarbejders e-mails?
Politiet har forstået spørgsmålet således, at der spørges til, om det via logningen er
muligt at se hvilke medarbejdere, der har haft adgang til en back-up kopi af en an-
den medarbejders e-mails.
Politiet kan oplyse, at såfremt en back-up kopi af en medarbejders mailboks indlæ-
ses, vil det også i dette tilfælde være muligt at se, hvem der har fået tildelt adgang
til den indlæste back-up kopi, jf. svar på spørgsmål 1.
3. Hvis I har logning på jeres e-mail-system, præcis hvad forhindrer jer
så rent juridisk i at opbevare tidligere medarbejderes e-mails i længere
tid end 30 dage?
Som tidligere meddelt Dem, er der ikke noget juridisk, som hindrer en opbevaring
af oplysninger i længere tid end 30 dage, så længe opbevaringen sker inden for de
rammer, der er beskrevet under pkt. 1 og pkt. 2 i indledningen ovenfor.
Praksis i politiet har siden 2005 været, at mail-systemet ved en medarbejders fra-
trædelse automatisk sletter den pågældende medarbejderes mailboks 30 dage efter
fratrædelsesdatoen.
4. Hvis I har logning på jeres back-up-system, præcis hvad forhindrer jer
så rent juridisk i at opbevare back-up af tidligere medarbejderes e-
mails i længere tid end 30 dage?
Se ovenfor under svaret til spørgsmål nr. 3.
5. Hvis I har logning på jeres back-up-system, præcis hvad forhindrer jer
så rent juridisk i at opbevare back-up af nuværende medarbejderes e-
mails i længere tid end 30 dage?
Se ovenfor under svaret til spørgsmål nr. 3.
6. Hvis I ikke har logning på jeres mail-system, hvorfor indfører I så ikke
det?
Se ovenfor under svaret til spørgsmål nr. 1.
7. Hvis I ikke har logning på jeres back-system, hvorfor indfører I så ikke
det?
Se ovenfor under svaret til spørgsmål nr. 2.
8. Er I enige i, at I ville kunne opbevare emails i længere tid end nu, hvis
I havde logning på jeres mailsystemer?
Henset til, at Justitsministeriet har iværksat en proces med henblik på nærmere at
vurdere praksis og de retlige rammer for offentlige myndigheders opbevaring af e-
mails fra fratrådte medarbejdere mv., finder politiet ikke anledning til at udtale sig
nærmere herom.
Side 4
REU, Alm.del - 2017-18 - Supplerende svar på spørgsmål 796: Spm. om oversendelse af al relevant kommunikation internt i ministeriet og mellem ministeriet og andre myndigheder vedrørende sagen om at udlevere e-mails, til justitsministeren
1929615_0013.png
Sagsnr.: 2018-790-0276 Dok.: 718163 Titel: E-brev 19.03.2018
9. Er I enige i, at I ville kunne opbevare back-up af emails i længere tid
end nu, hvis I havde logning på jeres back-up-systemer?
Henset til, at Justitsministeriet har iværksat en proces med henblik på nærmere at
vurdere praksis og de retlige rammer for offentlige myndigheders opbevaring af e-
mails fra fratrådte medarbejdere mv., finder politiet ikke anledning til at udtale sig
nærmere herom.
10. Svaret på spørgsmål 9 begrunder I med henvisning til Datatilsynets
praksis for, hvor længe man må gemme og behandle fratrådte medar-
bejderes mails. Hvilken praksis fra Datatilsynet er her tale om? (Når
jeg spørger, er det fordi, den udtalelse fra Datatilsynet, I henviser til i
svaret på spørgsmål 9, intet siger op tiden for opbevaring af gamle
mails, men alene udtaler sig om, hvor længe man må holde en fratrådt
medarbejders mailkonto åben for at modtage nye mails).
Henset til, at Justitsministeriet har iværksat en proces med henblik på nærmere at
vurdere praksis og de retlige rammer for offentlige myndigheders opbevaring af e-
mails fra fratrådte medarbejdere mv., finder politiet ikke anledning til at udtale sig
nærmere herom.
11. Når I svarer ”Nej (…) næppe” på spørgsmål 10 og i svaret på spørgs-
mål 16 skriver, at ”Det er der ikke hjemmel til i loven”, hvilket hjem-
melsgrundlag mener I så helt præcist forhindrer jer i at opbevare en
back-up af fratrådte medarbejderes e-mails i fx 5 eller 10 år?
Henset til, at Justitsministeriet har iværksat en proces med henblik på nærmere at
vurdere praksis og de retlige rammer for offentlige myndigheders opbevaring af e-
mails fra fratrådte medarbejdere mv., finder politiet ikke anledning til at udtale sig
nærmere herom.
12. Når I svarer ”Nej (…) næppe” på spørgsmål 10 og i svaret på spørgs-
mål 16 skriver, at ”Det er der ikke hjemmel til i loven”, hvilket hjem-
melsgrundlag mener I så helt præcist forhindrer jer i at opbevare en
back-up af nuværende medarbejderes e-mails i fx 5 eller 10 år?
Henset til, at Justitsministeriet har iværksat en proces med henblik på nærmere at
vurdere praksis og de retlige rammer for offentlige myndigheders opbevaring af e-
mails fra fratrådte medarbejdere mv., finder politiet ikke anledning til at udtale sig
nærmere herom.
Side 5
REU, Alm.del - 2017-18 - Supplerende svar på spørgsmål 796: Spm. om oversendelse af al relevant kommunikation internt i ministeriet og mellem ministeriet og andre myndigheder vedrørende sagen om at udlevere e-mails, til justitsministeren
1929615_0014.png
Sagsnr.: 2018-790-0276 Dok.: 718163 Titel: E-brev 19.03.2018
13. Når I svarer, at der ”var en uensartet praksis på området fra kreds til
kreds” i svaret på spørgsmål 5, vil jeg gerne spørge helt specifikt til,
hvordan praksis for opbevaring var for hhv. nuværende og tidligere
medarbejdere ansat hos hhv. Københavns Politi og hos Rigspolitiet.
Hvordan var praksis for opbevaring af hhv. daværende og tidligere an-
satte hos disse to myndigheders e-mails (Københavns Politi og Rigspo-
litiet), før de nuværende retningslinjer blev hhv. implementeret i 2012
og før de nuværende retningslinjer fra 2010?
Politiet er blevet opmærksom på, at svaret på Deres spørgsmål nr. 2, 4, 5, og 6 af
den 17. januar 2018 ikke var fyldestgørende. På baggrund af en yderligere gennem-
gang af historikken forbundet med retningslinjerne for sletning af fratrådte medar-
bejderes mailkonti kan politiet oplyse, at der også før 2012 eksisterede retnings-
linjer på området. Politiet sender derfor nedenstående historiske gennemgang.
Gennemgangen skal ses som en uddybning og præcisering af Deres spørgsmål nr.
2, 4, 5, og 6 af den 17. januar 2018 samt som besvarelse af spørgsmål nr. 13 af 5.
februar 2018.
Retningslinjer og praksis for sletning af e-mails for fratrådte medarbejdere
ved politiet
I september 1992 besluttede Rigspolitichefens Centrale Teknologiudvalg, at der på
grund af den stærkt øgede anvendelse af edb-teknologi i politiet skulle udarbejdes
en edb-Sikkerhedshåndbog som et hjælpemiddel for de enkelte politimyndigheder.
Sikkerhedshåndbogen blev distribueret til alle politikredse og til Rigspolitichefens
afdelinger. Af den reviderede (version 2.0) edb-Sikkerhedshåndbog fra 2000
1
frem-
går af retningslinjerne for sletning af e-mails, at det påhvilede den enkelte indeha-
ver af mailboks at sikre, at alle ind- og udgående e-mails, der indeholdt sagsrelate-
rede informationer, blev slettet senest 30 dage efter afsendelse eller modtagelse.
Øvrige e-mails skulle indehaveren af mailboksen slette regelmæssigt, jf. den davæ-
rende edb-Sikkerhedshåndbog.
Det var den kredslokale administrators ansvar at føre kontrol med, at sletning af
meddelelser i de enkelte mailbokse skete i overensstemmelse med de fastlagte ret-
ningslinjer. Det fremgår endvidere af edb-Sikkerhedshåndbogen, at fratrådte med-
arbejderes mailbokse skulle lukkes snarest muligt efter medarbejderens fratræden,
og at dette ansvar påhvilede den kredslokale administrator. Det fremgår slutteligt af
edb-Sikkerhedshåndbogen, at det var en forudsætning for anvendelse af politiets
centrale registre, at Sikkerhedshåndbogen blev sat i kraft i politikredsene og Rigs-
politichefens afdelinger.
Det har desværre ikke umiddelbart været muligt for politiet at genfinde de beslut-
ningsdokumenter, der ledte op til Rigspolitichefens Centrale Teknologiudvalgs be-
1
Side 6
Politiet har som bilag 1 til indeværende e-brev vedlagt et uddrag fra denne udgave af Edb-sikker-
hedshåndbogen.
REU, Alm.del - 2017-18 - Supplerende svar på spørgsmål 796: Spm. om oversendelse af al relevant kommunikation internt i ministeriet og mellem ministeriet og andre myndigheder vedrørende sagen om at udlevere e-mails, til justitsministeren
1929615_0015.png
Sagsnr.: 2018-790-0276 Dok.: 718163 Titel: E-brev 19.03.2018
slutning om, at de ansatte skulle slette e-mails, der indeholdte sagsrelaterede infor-
mationer, senest 30 dage efter afsendelse, og at fratrådte medarbejderes mailbokse
skulle lukkes snarest muligt efter medarbejderens fratrædelse. Referatet fra mødet
er enten bortkommet eller arkiveret i Statens Arkiver. Såfremt De ønsker, at poli-
tiet undersøger, hvorvidt referatet er arkiveret i Statens Arkiver, bedes De anmode
politiet herom via en ny aktindsigtsanmodning.
I 2005 fik politiet et landsdækkende e-mail system. Før 2005 havde hver enkelt
kreds deres eget mailsystem, som kun kunne sende mails internt i kredsen.
I perioden 2004-2008 implementerede politiet et it-system til styring af brugeriden-
titet og brugergrupper på tværs af politiets systemer. I denne periode blev der ind-
ført automatisk sletning af fratrådte medarbejderes mailbokse 30 dage efter medar-
bejderens fratrædelse. Imidlertid skulle den automatiske proces igangsættes af den
lokale systemadministrator i kredsen, som skulle notere i systemet, at medarbejde-
ren havde fratrådt sin stilling. Oplysningen om fratrædelse blev givet af den lokale
personaleafdeling. Processen var som beskrevet lokalt forankret og blev forvaltet
uensartet i kredsene.
Nuværende retningslinjer for sletning af e-mails for fratrådte medarbejdere
ved politiet
I 2011 blev personaleadministrationen i politiet centraliseret hos Rigspolitiets Kon-
cern HR. I forbindelse med centraliseringen blev der implementeret kontroller, som
sikrer, at alle fratrådte medarbejdere rettidigt registreres som fratrådte i politiets
personalesystem. Når Koncern HR har markeret en medarbejder som fratrådt,
igangsætter politiets it-systemer automatisk, at den fratrådte medarbejderes mail-
boks slettes 30 dage efter fratrædelse.
Retningslinjer og praksis for sletning af e-mails for ikke-fratrådte medarbej-
dere ved politiet
Det fremgår af ”Driftshåndbogen til Rigspolitiets Windows miljø” af 24. septem-
ber 2008, at der tidligere har været begrænsning på størrelsen af den enkelte med-
arbejders mailboks. En mailboks kunne dengang maksimalt fylde 50 Mb. Når græn-
sen blev nået, kunne medarbejderen ikke længere afsende e-mails. Medarbejderen
modtog en advarsel, når mailboksen fyldte 45 Mb, og var da nødsaget til at slette
mails fra mailboksen for igen at kunne afsende e-mails. Når medarbejderen slettede
en slettet e-mail (e-mailen var opbevaret i mailboksen ”slettet post”), kunne med-
arbejderen genskabe denne i syv dage efter sletning. Alle slettede e-mails blev au-
tomatisk slettet af systemet efter 30 dage.
Nuværende retningslinjer for sletning af e-mails for ikke-fratrådte medarbej-
dere ved politiet
I 2012 blev databegrænsningen på medarbejderes mailboks fjernet, ligesom reglen
om, at alle slettede e-mails automatisk blev permanent slettet efter 30 dage blev
fjernet. Herefter er proceduren den, at alle e-mails gemmes, indtil medarbejderen
fratræder, hvorefter vedkommendes mailboks slettes permanent 30 dage efter me-
Side 7
REU, Alm.del - 2017-18 - Supplerende svar på spørgsmål 796: Spm. om oversendelse af al relevant kommunikation internt i ministeriet og mellem ministeriet og andre myndigheder vedrørende sagen om at udlevere e-mails, til justitsministeren
1929615_0016.png
Sagsnr.: 2018-790-0276 Dok.: 718163 Titel: E-brev 19.03.2018
darbejderens fratrædelse. Undtagelsen til ovenstående forekommer i det tilfælde,
hvor medarbejderen af egen drift permanent sletter en e-mail (når e-mailen slettes
fra mailboksen ”slettet post”). I dette tilfælde slettes den pågældende e-mail efter
30 dage, og kan ikke længere fremsøges. Medarbejderen har imidlertid mulighed
for at genskabe den permanent slettede e-mail i 30 dage efter sletning.
Afsluttende bemærkning
Politiet beklager på baggrund af ovenstående gennemgang, at politiet ikke i besva-
relsen af Deres spørgsmål nr. 15 af den 17. januar 2018, formulerede svaret med
tilstrækkelig tydelighed. Svaret på deres spørgsmål er således: ”(...) Nuværende me-
darbejderes e-mails slettes ikke af Rigspolitiet som arbejdsgiver, men der sker lø-
bende sletning efter 30 dage, når den enkelte medarbejder selv sletter en mail fra
sin mailboksen ”slettet post””.
14. Når I svarer, at der ”var en uensartet praksis på området fra kreds til
kreds” i svaret på spørgsmål 5, vil jeg gerne spørge helt specifikt til,
hvordan praksis var for backup for hhv. nuværende og tidligere med-
arbejdere ansat hos hhv. Københavns Politi og hos Rigspolitiet. Hvor-
dan var praksis for opbevaring af backup af hhv. daværende og tidli-
gere ansatte hos disse to myndigheders e-mails (Københavns Politi og
Rigspolitiet), før de nuværende retningslinjer blev hhv. implementeret
i 2012 og før de nuværende retningslinjer fra 2010?
Politiet er blevet opmærksom på, at svaret på Deres spørgsmål nr. 12 den 17. januar
2018 ikke er korrekt. Politiet beklager dette.
Siden 2005, hvor politiet fik et landsdækkende mail system som nævnt under svar
til spørgsmål 13, har politiets mailsystem været sat op til at tage en automatisk ba-
ckup af alle medarbejderes mailbokse. Denne backup gemmes i 14 dage, hvorefter
den slettes.
Når en medarbejder fratræder, vil vedkommendes mailboks som tidligere beskre-
vet automatisk blive slettet 30 dage efter fratrædelsen. Eftersom der tages en auto-
matisk backup af alle medarbejderes mailbokse hver 14. dag, vil en fratrådt medar-
bejders mailboks således kunne genskabes i 44 dage efter fratrædelse.
15. Hvornår forventer I at besvare den begæring om aktindsigt, jeg sendte
jer den 17. januar 2018?
De modtog svar på Deres aktindsigtsanmodning den 20. februar 2018.
Side 8
REU, Alm.del - 2017-18 - Supplerende svar på spørgsmål 796: Spm. om oversendelse af al relevant kommunikation internt i ministeriet og mellem ministeriet og andre myndigheder vedrørende sagen om at udlevere e-mails, til justitsministeren
1929615_0017.png
Sagsnr.: 2018-790-0276 Dok.: 718163 Titel: E-brev 19.03.2018
Afsluttende bemærkning til Deres henvendelse af 5. februar 2018
På baggrund af Tibet-kommissionens bemærkninger vedrørende sletning af e-mails
har politiet igangsat en revurdering af procedurerne for sletning af fratrådte medar-
bejderes e-mails samt af hvor længe back-up’en af alle medarbejderes mailbokse
gemmes.
Side 9
Med venlig hilsen
Ida Lydolph Bojsen
Specialkonsulent
Koncern IT, Landlystvej 34, 2650 Hvidovre
Mobil: 2080 2184
Mail:[email protected]
RIGSPOLITIET