Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1819157_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
16. november 2017
Kontor:
Forebyggelseskontoret
Sagsbeh: Michael Schaumburg-
Müller
Sagsnr.: 2017-0030-0404
Dok.:
547932
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 71 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 19. oktober 2017. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Peter Kofod Poulsen (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 71: Spm. om, hvor mange kommuner der har fået etableret Aftale om god opførsel, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 71 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren, i forlængelse af REU alm. del spm. 19 (folke-
tingsåret 2014/2015) oplyse, hvor mange kommuner der har fået
etableret Aftale om god opførsel hvordan de fungerer, samt
hvilke erfaringer ministeren har derfra?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra
Børne- og Socialministeriet, der har oplyst følgende:
”Initiativet ”aftale om god opførsel” blev
besluttet i satspuljeaf-
talen for 2014-2017 som led i indsatsen mod ungdomskrimina-
litet blandt udsatte børn og unge. Der var tale om et treårigt for-
søgsprojekt i 2-4 kommuner, som blev afsluttet i 2016. Formålet
med projektet var at opkvalificere kommunernes indsats over
for unge, som er i fare for at begå kriminalitet, ved at afholde
møde med den kriminalitetstruede unge med deltagelse af kom-
mune, forældre, skole og politi.
Justitsministeriet har udarbejdet en delevaluering af forsøget i
2016 og forestår ligeledes den endelige evaluering af forsøgspe-
rioden i 2017.
Socialstyrelsen har forestået en række implementeringsaktivite-
ter i forhold til forsøgskommunernes anvendelse af ”aftale om
god opførsel”. Socialstyrelsen har oplyst, at Skanderborg Kom-
mune og Randers Kommune har gennemført forsøget med ”af-
tale om god opførsel”
fra medio 2015 til ultimo 2016, hvor So-
cialstyrelsen i samarbejde med Rigspolitiets Nationale Forebyg-
gelsescenter (NFC) har ydet implementeringsstøtte.
Randers Kommune er efter forsøgsperiodens udløb fortsat med
”aftale om god opførsel” i den oprindelige
form, og kommunen
oplyser, at metoden fungerer tilfredsstillende. Skanderborg
Kommune oplyser, at ”aftale om god opførsel” benyttes som ét
redskab blandt mange, og i en ændret form, idet benævnelsen
”aftale om god opførsel” bl.a. ikke længere anvendes,
og politiet
ikke deltager i de møder, hvor aftalen udarbejdes. Socialstyrel-
sen har ikke kendskab til andre kommuner, der anvender ”aftale
om god opførsel”.
Det kan herudover oplyses, at Justitsministeriets Forskningskontor i 2016
har evalueret forsøgsprojektet
med ”Aftale om god opførsel”,
i de to kom-
muner, Randers og Skanderborg, som har deltaget i forsøget.
Evalueringen viser, at der over en periode på cirka et år er 88 unge, som er
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 71: Spm. om, hvor mange kommuner der har fået etableret Aftale om god opførsel, til justitsministeren
vurderet egnede til at indgå i en ”Aftale om god opførsel” i de to
kommuner,
men kun 29 unge har deltaget. Denne diskrepans skyldes primært, at foræl-
drene ikke har ønsket, at den unge skulle deltage. I mange tilfælde mener
forældrene ikke, at en indsats har været nødvendig, eller de har ønsket at
håndtere problemerne selv.
Særligt i den ene kommune har medarbejderne dog været begejstrede for
”Aftale om god opførsel”. De mener, at indsatsen har givet mulighed for en
tidligere identifikation af kriminalitetstruede unge, at den har været et godt
handleredskab og har betydet øget inddragelse og ansvarliggørelse af foræl-
dre og den unge, samt at den har givet et bedre kendskab til familierne og
har skabt et tættere samarbejde mellem kommune og politi. I den anden
kommune vurderes indsatsen ikke at adskille sig betragteligt fra tidligere
praksis, dog med undtagelse af en højere grad af opfølgning på samtaler med
de unge.
Der henvises i øvrigt til vedlagte evalueringsrapport.
”Aftale om god opførsel”
effektevalueres af Justitsministeriets Forsknings-
kontor ultimo 2017.
Helt overordnet mangler den nuværende indsats mod ungdomskriminalitet
fælles retning og konsekvens. Det er afgørende, at der er en hurtig og mærk-
bar reaktion over for unge, der bryder samfundets regler. Myndighederne
skal forpligtes til at handle og følge op, så ingen sager tabes på gulvet.
Derfor har regeringen med udspillet til en reform af indsatsen mod ung-
domskriminalitet lagt op til et helt nyt system for unge kriminelle. Regerin-
gen vil gennem ungdomskriminalitetsnævn sikre en tværfaglig indsats, der
som noget nyt bliver forpligtende både for den unge, den unges forældre og
for kommunerne. Samtidig skal en ny ungekriminalforsorg sikre, at den
unge følger nævnets beslutninger.
3