Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1931846_0001.png
Folketingets Retsudvalg
[email protected]
Peter Skaarup
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Retsudvalget har i brev af 26. april 2018 stillet følgende spørgsmål nr. 693 (alm.
del), som hermed besvares endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter
Skaarup (DF).
Spørgsmål nr. 693:
”Vil ministeren, idet det af Beskæftigelsesministeriets notat ”Fremmedkrigere på
offentlige ydelser 2012-17 fra april 2018 under punkt 3 fremgår, at
beskæftigelsesministeren efter sin tiltrædelse den 28. november 2016 styrkede
indsatsen mod fremmedkrigeres misbrug af offentlige ydelser, redegøre for hvad
regeringen gjorde i perioden fra juni 2015 til november 2016?”
Svar:
Jeg vil gerne slå fast, at det er helt uacceptabelt, hvis fremmedkrigere får offentlige
ydelser. Hvis man rejser ud af Danmark for at deltage i krigshandlinger, skal man
selvfølgelig ikke have nogen form for ydelser fra det offentlige. Det gælder særligt
i situationer, hvor velfærdsydelser misbruges til at finansiere alvorlige forbrydelser
i udlandet, der kan udgøre en sikkerhedstrussel mod Danmark.
Som det også fremgår af det notat, som der henvises til i spørgsmålet, lagde V-
regeringen lige fra start en hård kurs mod fremmedkrigere, som den nuværende re-
gering har fastholdt:
I juli 2015 nedsatte V-regeringen en
særlig indsatsgruppe
med henblik på at
sikre de bedst mulige rammer for indsatsen mod fremmedkrigere, herunder op-
timere mulighederne for at retsforfølge dem.
I oktober 2015 fremsatte V-regeringen et lovforslag, hvorefter fremmed-
krigere bl.a. risikerer op til livstid i fængsel for at tilslutte sig
og op til 16 års
fængsel for at hverve eller opfordre til at tilslutte sig
fjendtlig væbnet styrke
(landsforræderi).
I maj 2016 fremsatte V-regeringen et lovforslag, hvorefter justitsministeren
kan indføre
indrejseforbud
i områder i udlandet, hvor terrororganisationer er
part i en væbnet konflikt, for at gøre det lettere at straffe personer, der opholder
sig i et konfliktområde for at deltage i konflikten. Samtidig blev strafferammen
hævet til 10 års fængsel for personer, der lader sig
hverve til terrorisme
eller
fremmer terrorisme
ved at tilslutte sig en væbnet styrke. Under særligt skær-
pende omstændigheder er straffen helt op til 16 år. Endelig blev der indført en
29. august 2018
J.nr.
2018 - 3197
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 693: Spm. om ministeren kan redegøre for om det betyder at ansvaret for, at der ikke blev gjort noget ved at fremmedkrigerne modtog offentlige ydelser, kan placeres under den tidligere SR-regering, til beskæftigelsesministeren
ny strafbestemmelse om
modtagelse af økonomisk støtte fra en terrororganisa-
tion.
I september 2016 indførte V-regeringen
indrejseforbud
i udvalgte konfliktom-
råder i Syrien og Irak.
I oktober 2016 fremlagde V-regeringen en
national handlingsplan om forebyg-
gelse og bekæmpelse af ekstremisme og radikalisering,
der bl.a. indeholdt et
initiativ om stop for offentlige ydelser til fremmedkrigere.
I januar 2017 styrkede beskæftigelsesministeren indsatsen mod fremmedkrige-
res
misbrug af offentlige ydelser,
herunder gennem intensiveret samarbejde
mellem Styrelsen for Fastholdelse og Rekruttering og PET.
I april 2017 fremsatte justitsministeren et lovforslag, hvorefter en række ydel-
seslove blev ændret for at forhindre, at fremmedkrigere kan finansiere deres
ophold i konfliktområder med offentlige midler. Der blev således skabt klar
hjemmel til at
stoppe udbetalinger af offentlige ydelser
og til at
kræve udbetal-
te ydelser tilbagebetalt.
Med det vedtagne lovforslag blev der endvidere indført
en
automatisk karantæneordning i ydelsessystemet
for fremmedkrigere.
I maj 2017 afholdt beskæftigelsesministeren et
møde med borgmestrene
fra de
kommuner, som på daværende tidspunkt havde modtaget indberetninger fra
PET, for at sikre fuld opmærksomhed på sagerne.
I marts 2018 fremlagde beskæftigelsesministeren et
udspil med 20 initiativer
om konsekvente sanktioner og styrket kontrol med offentlige forsørgelsesydel-
ser,
herunder skærpede sanktioner for uberettiget modtagelse af hjælp i udlan-
det.
For så vidt angår antallet af udrejste og indberettede skal jeg henvise til Justitsmi-
nisteriets bidrag til besvarelsen af BEU spm. 383 (alm. del).
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2