Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1917742_0001.png
28. juni 2018
J.nr. 2018 - 2704
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 657 af 17. april 2018 (alm. del). Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Peter Kofod Poulsen (DF).
Karsten Lauritzen
/ Mette Kildegaard Graversen
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 657: Spm. om, ministeren kan oplyse, om der findes samme slags bilmålvogtere i Danmark, som der gør i Sverige, til skatteministeren
1917742_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, om der findes samme slags ”bilmålvogtere” i Danmark, som der
gør i Sverige, samt oplyse om et evt. omfang
heraf, jf. artiklen ”Ny lag ska stoppa bilmål-
vakterna” fra StockholmDirekt.se og ”Sveriges tio värsta bilmålvakter äger tilsammans 15
000 fordon” fra Teknikens Värld den 15. januar 2018?
Svar
Jeg skal indledningsvist beklage det sene svar.
”Bilmålvogtere”
er i henhold til de svenske artikler en person, som er registreret som ejer
af flere biler uden at være den reelle ejer og bruger af bilerne. I tillæg hertil får personen
ofte betaling for at lade sig registrere som ejer af bilerne. Formålet er at undgå betaling af
afgifter og bøder samt at anvende bilerne til kriminelle forhold.
Omfanget af problemet i Sverige er i henhold til de svenske artikler et omfattende og sti-
gende problem. De ti værste ”bilmålvogtere” ejer tilsammen næsten 15.000 biler –
heraf
ejer en enkelt person omkring 3.800 biler. Endvidere fremgår det af artiklerne, at den
samlede gæld for de svenske ”bilmålvogtere” formodes at udgøre ca. 500 mio.
svenske kr.
Ifølge SKATs oplysninger er der i Danmark ca. 90 privatpersoner, som er registreret som
ejer af mere end 10 biler. Heraf er lidt over 10 privatpersoner registreret som ejer af flere
end 20 biler. I gennemsnit ejer de ca. 90 privatpersoner ca. 15 biler hver. Omkring halv-
delen af bilerne er veteranbiler.
SKAT har derudover oplyst, at godt en tredjedel af de ca. 90 bilejerne, som er registreret
som ejer af mere end 10 biler, har gæld til det offentlige. Størrelsen heraf udgør ca. 20
mio. kr. En tredjedel af gælden er køretøjsrelateret.
Endvidere oplyser SKAT, at der for ca. 15 pct. af bilerne er igangværende sager om num-
merpladeinddragelse. SKAT foretager primært pladeinddragelse, når bilen ikke er blevet
synet, eller hvis forsikringen ikke er blevet betalt.
Til brug for besvarelsen er Justitsministeriet desuden anmodet om bidrag. Justitsministe-
riet har indhentet følgende udtalelse fra Rigspolitiet:
”Rigspolitiet
kan oplyse, at det er en velkendt fremgangsmåde blandt kriminelle at lade en
anden end den reelle ejer (den kriminelle) registrere som ejer af et køretøj. Det sker typisk
ved, at familiemedlemmer eller bekendte registreres som ejer af køretøjet.
Den bevidst forkerte registrering sker typisk med henblik på at besværliggøre politiets ef-
terforskning, da køretøjerne dermed ikke umiddelbart kan føres tilbage til den kriminelle.
Registreringen kan desuden fungere som et værn mod konfiskation af køretøjer i anled-
ning af f.eks. gæld til det offentlige eller gentagne tilfælde af kørsel uden førerret.
Side 2 af 3
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 657: Spm. om, ministeren kan oplyse, om der findes samme slags bilmålvogtere i Danmark, som der gør i Sverige, til skatteministeren
1917742_0003.png
Hvis politiets efterforskning af et strafbart forhold afdækker, at et køretøj anvendes af en
anden person end den, der er registreret som ejer af køretøjet, vil efterforskningen som
udgangspunkt rette sig mod den person, der har anvendt køretøjet og ikke mod den regi-
strerede ejer. Hvis der imidlertid er en rimelig formodning for, at en person, der er regi-
streret som ejer af et køretøj, medvirker til at begå kriminalitet ved at stille køretøjet til rå-
dighed for kriminelle, vil politiets efterforskning også rette sig mod ejeren af køretøjet.
Der vil i den forbindelse bl.a. kunne ske konfiskation af køretøjet, hvis betingelserne for
dette i straffelovens § 75, stk. 2, eller § 77 a er opfyldt.
Det er ikke muligt ud fra politiets systemer at foretage et udtræk af oplysninger om antal-
let af tilfælde, hvor en anden end den reelle ejer af et køretøj er registreret som ejer af kø-
retøjet. Tilvejebringelse af sådanne oplysninger vil kræve en omfattende manuel gennem-
gang af et stort antal potentielt relevante sager.
Rigspolitiet kan dog oplyse, at der i bandemiljøet ofte gøres brug af såkaldte ’puljekøretø-
jer’, som flere af gruppens medlemmer har rådighed over, og som både bruges
til at begå
kriminalitet og til lovlige formål.
Rigspolitiet er også bekendt med, at omrejsende kriminelle gør brug af dansk indregistre-
rede køretøjer, da sådanne køretøjer tiltrækker sig mindre opmærksomhed fra både myn-
dighederne samt ofre for og vidner til den begåede kriminalitet, end eksempelvis ru-
mænsk eller bulgarsk indregistrerede køretøjer gør.
Rigspolitiet har kendskab til enkelte herboende udlændinge, der er registreret som ejere af
mere end 30 køretøjer. Rigspolitiet formoder, at omrejsende kriminelle, primært fra Øst-
europa, mod betaling får stillet disse køretøjer til rådighed under deres ophold i Danmark.
Rigspolitiet er bekendt med, at tilsvarende eksempler på ”bilmuldyr” anvendes i flere an-
dre europæiske lande.
Rigspolitiet kan oplyse, at politiet er opmærksom på problemstillingen og i den forbin-
delse har stort fokus på at afdække kriminelle forhold. Rigspolitiet kan grundet efterforsk-
ningsmæssige hensyn imidlertid ikke videregive mere konkrete oplysninger om indsat-
sen.”
Skatteministeriet kan i øvrigt oplyse, at Justitsministeriet oplyser, at der som led i Bande-
pakke III er blevet undersøgt en række modeller, der vedrører indsatsen mod bandemed-
lemmers leasing af statussymboler som eksempelvis luksusbiler. Det er på den baggrund
besluttet, at indsatsen over for denne kriminalitetstype gøres til en del af de lokale Al Ca-
pone-enheders indsats over for bandemedlemmers misbrug af offentlige ydelser. De lo-
kale Al Capone-enheder er
også som led i bandepakken
etableret med det formål hur-
tigt og effektivt at kunne håndtere konkrete sager, hvor myndighederne bliver opmærk-
somme på bandemedlemmer, som udviser en adfærd, der giver grund til at mistænke, at
de pågældende uretmæssigt modtager offentlige ydelser, eller lever på en måde, der ikke
harmonerer med det forhold, at de samtidig har forfalden gæld til det offentlige. Enhe-
derne igangsatte deres arbejde i januar måned.
Side 3 af 3