Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1893219_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
14. maj 2018
Kontor:
Økonomikontoret
Sagsbeh: Amalie Munkner Kristi-
ansen
Sagsnr.: 2018-0030-1037
Dok.:
718847
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 655 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 17. april 2018. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Kofod Poulsen (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Rune Nørr
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 655: Spm. om, hvilken ekstraudgift det vil være at afskaffe muligheden for løsladelse efter 2/3 udståelse af straffen, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 655 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren lave en estimeret beregning på, hvilken ekstra-
udgift det vil være at afskaffe muligheden for løsladelse efter
2/3 udståelse af straffen, hvis det handler om straffede, der har
begået hård kriminalitet, eller er dømt for gentagne kriminelle
forhold?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”Det fremgår af straffelovens § 38, stk. 1, at når to tredjedele af
straffen, dog mindst 2 måneder, er udstået, afgør justitsministe-
ren eller den, han bemyndiger dertil, om den dømte skal løslades
på prøve.
Ud over prøveløsladelse efter straffelovens § 38, stk. 1, kan prø-
veløsladelse endvidere finde sted efter udståelse af halvdelen af
straffen, dog mindst 2 måneder, når særlige omstændigheder ta-
ler derfor, jf. straffelovens § 38, stk. 2.
Efter straffelovens § 40 a kan der
ud over de tilfælde der er
nævnt i § 38, stk. 2
ske prøveløsladelse, når halvdelen af straf-
fen, dog mindst 2 måneder, er udstået, såfremt den indsatte en-
ten har ydet en særlig indsats for ikke på ny at begå kriminalitet,
f.eks. ved at deltage i behandling for et narkotika- eller alkohol-
misbrug (§ 40 a, stk. 1, nr. 1), eller hvis den dømtes forhold taler
for tidlig løsladelse (§ 40 a, stk. 1, nr. 2).
Kriminalforsorgen har ved besvarelsen lagt til grund, at der øn-
skes en beregning af effekten af at afskære dømte fra alle former
for prøveløsladelse, hvis de pågældende er dømt for hård krimi-
nalitet eller for gentagne kriminelle forhold.
Beregningen af merudgifter forbundet med en fuld afskæring af
prøveløsladelse for dømte, der har begået
hård kriminalitet,
er
foretaget med afsæt i antallet af løsladelser af fængselsdømte i
2017.
Hård kriminalitet er i den forbindelse defineret som drab, drabs-
forsøg, vold med døden til følge og voldskriminalitet i øvrigt,
ildspåsættelse samt anden personfarlig kriminalitet. Endvidere
er medtaget voldtægt og anden sædelighedskriminalitet, grov
narkotikakriminalitet, røveri og færdselslovsrelateret kriminali-
tet, herunder navnlig uagtsom legemsbeskadigelse og uagtsomt
manddrab.
Hvis de dømte for hård kriminalitet, der blev prøveløsladt i
2017, ikke havde haft adgang til prøveløsladelse, ville de i alt
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 655: Spm. om, hvilken ekstraudgift det vil være at afskaffe muligheden for løsladelse efter 2/3 udståelse af straffen, til justitsministeren
skulle afsone yderligere 853 år. Omregnet til pladser i kriminal-
forsorgen ville det svare til 99 pladser i lukket fængsel, 528
pladser i åbent fængsel eller pension, 138 arrestpladser og 120
fodlænkeafsonere.
Det er på baggrund af ovenstående kriminalforsorgens vurde-
ring, at de estimerede merudgifter forbundet med den foreslåede
afskaffelse af muligheden for prøveløsladelse vil være ca. 553
mio. kr. årligt, hvis der tages udgangspunkt i, at de nødvendige
ekstra pladser etableres i tilknytning til eksisterende institutio-
ner.
Udgifterne til selve pladsernes drift vil udgøre ca. 420 mio. kr.
årligt, mens de årlige renter og afskrivninger vil udgøre ca. 132
mio. kr. faldende til ca. 55 mio. kr. over 30 år. Anlægsudgifterne
vurderes at udgøre i alt ca. 1,6 mia. kr., som afskrives over 30
år.
Kriminalforsorgens statistikregister over løsladte indeholder
ikke oplysninger om, hvorvidt de løsladte tidligere er dømt for
gentagne kriminelle forhold, hvorfor det ikke umiddelbart har
været muligt at foretage en beregning for denne gruppe af løs-
ladte. En beregning vil således forudsætte en omfattende manual
gennemgang af kriminalregisteret”
3