Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1892256_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
9. maj 2018
Statsrets- og Menneske-
retskontoret
Sagsbeh: Jacob Guldborg Rasmus-
sen
Sagsnr.: 2018-0030-1016
Dok.:
712331
Dato:
Kontor:
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 633 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 12. april 2018. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Josephine Fock (ALT).
Søren Pape Poulsen
/
Caroline Østergaard Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 633: Spm., om ministeriet tog højde for arkivlovens betydning for – og indvirkning på – slettefristerne i PET-loven, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 633 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren, med henvisning til ministerens udtalelse i for-
bindelse med besvarelse af samrådsspørgsmål N den 20. marts
2018 om ministerens holdning til vurderingen af, at PET-loven
ikke er i overensstemmelse med den Europæiske Menneskeret-
tighedskonventions artikel 8 om retten til privatliv: ”Lad mig i
den forbindelse slå fast: Det er Justitsministeriets vurdering, at
PET-loven opfylder de krav, som konventionen stiller til et klart
og præcist lovgrundlag, og til nødvendigheden og proportiona-
liteten af de indgreb, som loven indebærer”, redegøre for, om
ministeriet tog højde for arkivlovens betydning for
og indvirk-
ning på
slettefristerne i PET-loven, da ministeriet foretog
denne vurdering?”
Svar:
1.
PET-lovens forhold til Den Europæiske Menneskerettighedskonvention
(EMRK) er behandlet i lovforslaget til PET-loven (L 161 af 27. januar 2013
om Politiets Efterretningstjeneste (PET)) pkt. 10.
Lovforslaget bygger på Udvalget vedrørende Politiets og Forsvarets Efter-
retningstjenesters (Wendler Pedersen-udvalget) betænkning nr. 1529 om
PET og FE, der blev afgivet den 24. februar 2012.
Som anført i lovforslagets pkt. 10 kunne Justitsministeriet tilslutte sig ud-
valgets gennemgang af reglerne i EMRK, herunder Den Europæiske Men-
neskerettighedsdomstols (EMD) praksis, af betydning for den virksomhed,
der udøves af PET, og som reguleres med lovforslaget, og at det ville være
en central del af PETs virksomhed at sikre, at de regler, der blev foreslået
indført med lovforslaget, administreres under hensyn til de forpligtelser,
som Danmark har efter internationale konventioner, navnlig EMRK. Der
henvises i den forbindelse til betænkningens side 484-495.
Som videre anført i lovforslaget var det Justitsministeriets opfattelse, at den
foreslåede ordning i lovforslaget var i overensstemmelse med EMRK artikel
8 om retten til respekt for bl.a. privatlivet. Det var i den forbindelse mini-
steriets vurdering, at lovforslagets regulering af PETs behandling af person-
oplysninger vil leve op til konventionens krav til lovgrundlag, herunder
klarhed og præcision, samt krav om nødvendighed og proportionalitet i for-
hold til at værne rigets sikkerhed, forebygge meget alvorlige forbrydelser
og beskytte danske borgeres rettigheder og friheder.
2.
PET-lovens forhold til arkivlovgivningen, herunder at arkivlovgivningen
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 633: Spm., om ministeriet tog højde for arkivlovens betydning for – og indvirkning på – slettefristerne i PET-loven, til justitsministeren
indeholder regler, der indebærer, at PET ikke er berettiget til at slette oplys-
ninger af historisk interesse, er beskrevet i lovforslagets almindelige be-
mærkninger pkt. 4.1.4, pkt. 4.4.2 og bemærkningerne til lovens § 9 om den
overordnede slettefrist.
Det er i bemærkningerne til § 9 anført, at det er forudsat, at justitsministeren
i medfør af bemyndigelsesbestemmelserne i lovforslagets § 7, stk. 3, og § 8,
stk. 3, fastsætter regler, der begrænser PETs mulighed for at behandle op-
lysninger, som skulle være slettet, men ikke er blevet det som følge af be-
stemmelser fastsat i anden lovgivning, f.eks. fordi oplysningerne er af histo-
risk interesse. Det er anført, at det bl.a. vil fremgå af disse regler, at PET
skal opbevare sager, der af praktiske eller sikkerhedsmæssige årsager ikke
overføres til Statens Arkiver, på et historisk arkiv hos PET, hvortil der gæl-
der særlige adgangsbegrænsninger. Som anført i lovforslagets pkt. 4.1.4 var
en sådan ordning for oplysninger af historisk betydning også gældende før
lovens ikrafttræden den 1. januar 2014.
PET-lovens forhold til arkivlovgivningen
som ikke sidenhen er ændret
er således indgået i Justitsministeriets vurdering af, at den foreslåede ord-
ning i lovforslaget til PET-loven er i overensstemmelse med EMRK artikel
8.
3.
Samrådsspørgsmål L, M og N angik ændringen af PET-loven, der trådte
i kraft den 1. marts 2017. Ændringen
der ikke vedrørte PET-lovens forhold
til arkivlovgivningen
gav ikke Justitsministeriet anledning til en ændret
vurdering af PET-lovens forhold til EMRK i forhold til vurderingen, der
blev foretaget i forbindelse med lovens udarbejdelse. Der henvises i den for-
bindelse til ministeriets bemærkninger i den kommenterede høringsoversigt,
side 10 (REU 2016-17, L 71, bilag 1).
Det er
som også oplyst på samrådet den 20. marts 2018
fortsat Justits-
ministeriets opfattelse, at PET-loven er i overensstemmelse med EMRK ar-
tikel 8.
3