Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1904879_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
31. maj 2018
Forebyggelseskontoret
Katrine Born Thodsen
2018-0030-0981
706680
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 608 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 5. april 2018.
Søren Pape Poulsen
/
Jessika Heltberg Auken
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 602: Spm. om, hvad Vitronic ved budafgivelsen oplyste om graden af udstyrets evne til klassificering af køretøjstyper og om den efterfølgende brug af udstyret har bekræftet disse oplysninger, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 608 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”I
svar på REU alm. del -
spm. 402 anføres det, at ”Rigspolitiet
kan supplerende oplyse, at Rigspolitiet ikke er bekendt med, at
der er udstedt bøder, hvor køretøjsklassificeringen har været
ukorrekt.” Med henvisning til
bl.a. Administrativ Center Vest
sag (journalnummer 5100-81271-318831-16) kan det imidlertid
konstateres, at der udstedes bødeforelæg, hvor køretøjsklassifi-
ceringen har været ukorrekt. I den pågældende sag drejer det sig
om en ATK måling den 5. december 2016 af en personbil, mrk.
Renault Captur ført af en kvindelig folkepensionist, der blev for-
vekslet med en lastbil, som kun måtte køre 70 km i timen på
landevejen, hvor målingen fandt sted. Først da bilistens ægte-
fælle undersøgte sagen og kørte tilbage til opmålingsområdet og
besigtigede skiltningen, blev sagens rette sammenhæng opda-
get. Ægtefællen blev i denne forbindelse telefonisk oplyst af
sagsbehandleren, at det skete flere gange, at minibiler fejlagtigt
var blevet målt som lastbiler. Færdselssagen blev herefter ved
brev af 22. december 2016 opgivet. Kan ministeren på den bag-
grund oplyse, om fejlen i den pågældende sag er blevet indrap-
porteret til Rigspolitiet eller anden central politimyndighed, og
i benægtende fald hvorfor fejlen ikke er indrapporteret?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”1.
Som det fremgår af Justitsministeriets besvarelse af 22. fe-
bruar 2018 af spørgsmål nr. 402 (Alm. del) fra Folketingets
Retsudvalg, kan det forekomme, at der under selve hastigheds-
målingen sker en forkert klassificering af køretøjsarten. I de fle-
ste tilfælde drejer det sig om, at en personbil fejlagtigt klassifi-
ceres som en lastbil.
For at minimere risikoen for, at der udsendes en bøde, hvor der
er sket sanktionsudregning på baggrund af en forkert køretøjs-
klassificering, kvalitetskontrollerer politiet manuelt data, når
foto og data modtages fra måleudstyret.
Den manuelle kontrol omfatter bl.a. måleudstyrets vurdering af
køretøjsarten. Hvis måleudstyret har vurderet, at det er en last-
bil, der er målt, vil feltet i visitationsprogrammet, hvor køretøjs-
arten fremgår, blive markeret med en blinkende rød bjælke for
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 602: Spm. om, hvad Vitronic ved budafgivelsen oplyste om graden af udstyrets evne til klassificering af køretøjstyper og om den efterfølgende brug af udstyret har bekræftet disse oplysninger, til justitsministeren
at synliggøre, at sagsbehandleren skal være særlig opmærksom
herpå.
Viser det sig, at måleudstyret har klassificeret køretøjet forkert,
skal sagsbehandleren foretage en rettelse af køretøjsarten, så der
kan ske en korrekt udregning af sanktionen.
2.
Rigspolitiet er i forbindelse med besvarelsen af spørgsmålet
blevet opmærksom på fejl i et antal sager, hvor der som omtalt i
spørgsmålet er udstedt bøder på grundlag af en forkert klassifi-
cering af køretøjsarten. Fejlen ses ikke tidligere at være indbe-
rettet til Rigspolitiet.
Rigspolitiet har på den baggrund gennemgået sager, hvor køre-
tøjer på højst 3.500 kg (uden påhængskøretøj) er registreret på
målingen med en tilladt hastighed, der ligger under den ha-
stighed, der generelt er tilladt på målestedet. Undersøgelsen
vedrører perioden 2015-2018, hvor politiet i forbindelse med
Automatisk Trafikkontrol (ATK) har anvendt det nuværende
hastighedsmåleudstyr.
Gennemgangen viser, at der på trods af den tydelige markering
af oplysningen om køretøjsart i sagsbehandlingssystemet des-
værre er blevet udstedt bøder på et fejlagtigt grundlag, hvor per-
sonbiler er blevet klassificeret som lastbiler. I perioden fra 2015
til og med den 2. maj 2018 er der konstateret forkert klassifice-
ring af køretøjet i 358 sager. Det bemærkes i den forbindelse, at
der i perioden er gennemført ca. 2 mio. målinger med ATK.
3.
Det er afgørende for borgerne, at politiets afgørelser altid er
korrekte. Rigspolitiet skal derfor beklage, at det
på trods af
etableringen af den ovenfor beskrevne manuelle kontrolproce-
dure
er forekommet, at der er udsendt bødeforelæg, selv om
der ikke er begået et strafbart forhold.
Rigspolitiet og Rigsadvokaten er i gang med manuelt at gen-
nemgå sagerne, så uretmæssige bødeforelæg kan blive tilbage-
kaldt og annulleret hurtigst muligt. Sager, hvori uretmæssige bø-
der er blevet betalt, vil blive genoptaget og bøderne tilbagebe-
talt.
Rigspolitiet vil derudover snarest muligt ændre opsætningen i
politiets sagsbehandlingssystem (ATKS), så det i alle ATK-sa-
ger automatisk kontrolleres, om køretøjsarten hentet fra Central-
registeret for Motorkøretøjer (CRM) er en personbil, motorcy-
kel eller varebil, og om den tilladte hastighed for køretøjet er
lavere end den tilladte hastighed for målestedet. I sager, hvor
dette er tilfældet, vil sagsbehandleren blive bedt om at tage stil-
ling til, om den tilladte hastighed for køretøjet skal rettes til. Der
vil således herefter være to efterfølgende, manuelle kontroller,
3
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 602: Spm. om, hvad Vitronic ved budafgivelsen oplyste om graden af udstyrets evne til klassificering af køretøjstyper og om den efterfølgende brug af udstyret har bekræftet disse oplysninger, til justitsministeren
før et bødeforelæg udsendes. Rigspolitiet forventer, at ændrin-
gen vil være implementeret senest i løbet af juni måned, og at
tiltaget yderligere vil mindske risikoen for, at der udsendes bø-
der på et forkert klassificeringsgrundlag på grund af sagsbe-
handlingsfejl.”
Rigsadvokaten har i forhold til den konkrete sag supplerende oplyst, at
Statsadvokaten i Viborg, der fører tilsyn med politikredsenes straffesagsbe-
handling i ATK-sager ved Administrativt Center Vest (ACV), ikke ses at
have fået kendskab til sager som omtalt i spørgsmålet, og at der ikke er mod-
taget oplysninger herom fra ACV.
Rigsadvokaten har endvidere oplyst, at statsadvokaterne vil indskærpe over
for ACV og ACØ, at statsadvokaterne og Rigspolitiet skal underrettes om
sager, hvor man bliver opmærksom på fejl eller fejlmuligheder i ATK-sy-
stemet, herunder sager hvor en sådan systemfejl har ført til, at en udstedt
bøde efterfølgende er blevet henlagt eller påtaleopgivet, så det sikres, at så-
danne fejl bliver håndteret i samarbejde med Rigspolitiet og ACV og ACØ.
Der henvises i den forbindelse til Justitsministeriets samtidige besvarelse af
spørgsmål nr. 609 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
Justitsministeriet har i forlængelse af spørgsmålet bedt Rigspolitiet om at
gennemgå alle ATK-sager de seneste 6 måneder, hvor der er udstedt bøder,
men hvor sagen siden er henlagt, påtaleopgivet eller hvor der er sket frifin-
delse, med henblik på at vurdere, om sagerne har baggrund i type- eller sy-
stemfejl, som kan have medført udstedelse af bøder på uretmæssigt grund-
lag. Såfremt det viser sig, at der kan være tale om type- eller systemfejl, vil
Rigspolitiet gennemgå tilsvarende sager i hele perioden fra 2015-2018, hvor
politiets nuværende ATK-udstyr har været i brug.
Rigspolitiet har oplyst, at den foreløbige gennemgang af sagerne har vist, at
der i perioden fra 2015-2018 i tre tilfælde er udmålt en for høj bøde på grund
af fejlagtige oplysninger om køretøjets vægt i motorregisteret. Rigspolitiet
vil følge op over for SKAT, der har ansvaret for motorregisteret, med hen-
blik på at sikre, at årsagen til fejlen bliver rettet. De tre konkrete sager vil
endvidere blive genoptaget, så eventuelle uretmæssige bødebeløb kan tilba-
gebetales hurtigst muligt.
4