Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1904877_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
22. februar 2018
Forebyggelseskontoret
Katrine Born Thodsen
2018-0030-0782
649744
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 402 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 31. januar 2018. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra udvalget.
Søren Pape Poulsen
/
Jessika Heltberg Auken
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 602: Spm. om, hvad Vitronic ved budafgivelsen oplyste om graden af udstyrets evne til klassificering af køretøjstyper og om den efterfølgende brug af udstyret har bekræftet disse oplysninger, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 402 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Er ministeren bekendt med, at der i Danmark er udsendt bøder
på fejlagtigt grundlag, idet ATK måleapparatet og den efterføl-
gende visitation ikke har været i stand til at skelne personbiler
under 3500 kg med lastbiler over 3500 kg med den følge, at der
er udstedt bøder på en forkert grundlag, og i bekræftende fald,
er ministeren bekendt med, at selv små personbiler såsom Toy-
ota Aygo og Renault Captur på denne måde har været forveks-
let med lastbiler - og kan ministeren oplyse om der foreligger
undersøgelser om hvor mange bøder, der er indgået i statskas-
sen på et sådant urigtigt grundlag?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Som det fremgår af Justitsministeriets besvarelse af 18. decem-
ber 2017 af spørgsmål nr. 232 (Alm. del) fra Folketingets Rets-
udvalg, kan det i enkelte tilfælde forekomme, at der sker en for-
kert klassificering af køretøjsarten under selve hastighedsmålin-
gen. I de fleste tilfælde drejer det sig om, at en personbil fejlag-
tigt bliver klassificeret som en lastbil.
For at sikre at der ikke udsendes en bøde, hvor der er sket sank-
tionsudregning på baggrund af en forkert køretøjsklassificering,
kvalitetskontrollerer politiet manuelt data, når foto og data mod-
tages fra måleudstyret. Den manuelle kontrol omfatter bl.a.
måleudstyrets vurdering af køretøjsarten. Hvis måleudstyret har
vurderet, at det er en lastbil, der er målt, vil feltet i visitations-
programmet, hvor køretøjsarten fremgår, blive markeret med en
rød farve for at synliggøre, at sagsbehandleren skal være særlig
opmærksom herpå.
Hvis det viser sig, at måleudstyret har klassificeret køretøjet for-
kert, vil der i sagsbehandlingssystemet blive gjort opmærksom
på, at hastighedsgrænsen skal ændres, så der kan ske en korrekt
udregning af sanktionen.
Efter kvalitetskontrol i visitationsprogrammet overføres alle
foto og data til politiets sagsbehandlingssystem (ATKS). I sags-
behandlingssystemet hentes køretøjsoplysninger på alle målte
køretøjer fra Centralregisteret for Motorkøretøjer (CRM), her-
under køretøjets art og vægt. Oplysningerne hentes på baggrund
af køretøjets registreringsnummer, der fremgår af det optagne
foto, og sanktionen udregnes på baggrund af oplysningerne fra
CRM.
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 602: Spm. om, hvad Vitronic ved budafgivelsen oplyste om graden af udstyrets evne til klassificering af køretøjstyper og om den efterfølgende brug af udstyret har bekræftet disse oplysninger, til justitsministeren
Rigspolitiet kan supplerende oplyse, at Rigspolitiet ikke er be-
kendt med, at der er udsendt bøder, hvor køretøjsklassificerin-
gen har været ukorrekt.”
3