Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1904876_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
31. maj 2018
Forebyggelseskontoret
Katrine Born Thodsen
2018-0030-0975
753661
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 602 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 5. april 2018.
Søren Pape Poulsen
/
Jessika Heltberg Auken
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 602: Spm. om, hvad Vitronic ved budafgivelsen oplyste om graden af udstyrets evne til klassificering af køretøjstyper og om den efterfølgende brug af udstyret har bekræftet disse oplysninger, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 602 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”I svar på REU alm. del
- spm. 398 anføres der intet om, i hvor
høj grad det indkøbte måleudstyr fra Vitronic kan klassificere
de omhandlede køretøjstyper. Kan ministeren oplyse, hvad
Vitronic ved budafgivelsen oplyste om graden af udstyrets evne
til klassificering af køretøjstyper og om den efterfølgende brug
af udstyret har bekræftet disse oplysninger?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Af
tilbuddet fra det tyske firma Vitronic, der har leveret måle-
udstyret til brug for ATK-målinger, fremgår det, at Vitronics ud-
styr kan foretage en korrekt køretøjsklassificering mellem små
og store køretøjer (under og over 3.500 kg) i 99 pct. af målin-
gerne.
Det af Vitronic oplyste om udstyrets evne til klassificering af
køretøjstyper stemmer overens med politiets erfaringer med må-
leudstyret.
I forhold til den sidste 1 pct. af målingerne henvises der til
Justitsministeriets besvarelse af 18. december 2017 af spørgs-
mål nr. 232 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg og Justitsmi-
nisteriets besvarelse af 22. februar 2018 af spørgsmål nr. 402
(Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg, hvoraf det fremgår, at
det kan forekomme, at der sker en forkert klassificering af køre-
tøjsarten under selve hastighedsmålingen. I de fleste tilfælde
drejer det sig om, at en personbil fejlagtigt bliver klassificeret
som en lastbil.
Med henblik på at forebygge at der udstedes bøder, hvor der er
sket sanktionsudregning på baggrund af en forkert køretøjsklas-
sificering, kvalitetskontrollerer politiet manuelt data, når foto og
data modtages fra måleudstyret. Den manuelle kontrol omfatter
bl.a. måleudstyrets vurdering af køretøjsarten. Hvis måleudsty-
ret har vurderet, at det er en lastbil, der er målt, vil feltet i visi-
tationsprogrammet, hvor køretøjsarten fremgår, blive markeret
med en rød farve for at synliggøre, at sagsbehandleren skal være
særlig opmærksom herpå.”
Der henvises i øvrigt til Justitsministeriets samtidige besvarelse af spørgs-
mål nr. 608 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
2