Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1815915_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
10. november 2017
Politikontoret
Martin Reinseth
2017-0030-0379
543121
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 60 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. oktober 2017. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Søren Pape Poulsen
/
Jesper Jarnit
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om, hvor mange igangværende indsatser som er omfattet af bekendtgørelse om politiets anvendelse af automatisk nummerpladegenkendelse § 6, stk. 1, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 60 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren
bedes redegøre for, hvor mange igangværende ind-
satser
og hvad de i hvert enkelt tilfælde konkret består i
som
er omfattet af bekendtgørelse om politiets anvendelse af auto-
matisk nummerpladegenkendelse § 6, stk. 1, hvor slettefristen
er 30 dage, og ikke de normale 24 timer
for ”no-hit”-oplysnin-
ger?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
kan indledningsvis oplyse, at reglerne om ANPG
findes i bekendtgørelse nr. 1080 af 20. september 2017 om po-
litiets anvendelse af automatisk nummerpladegenkendelse
(ANPG).
Det fremgår af bekendtgørelsens § 2, at indsamling af oplysnin-
ger ved brug af ANPG kan ske på tre forskellige måder: ved
brug af ubemandet stationært udstyr, ubemandet mobilt udstyr
og bemandet mobilt udstyr, herunder udstyr monteret på køre-
tøjer.
Af bekendtgørelsens § 4 fremgår, at ANPG indeholder en hit-
del og en no-hit-del.
Ved et ”hit” forstås, at en nummerplade,
som optages ved brug af ANPG, findes på listen over køretøjer,
som er af interesse for politiet, f.eks. fordi nummerpladen skal
inddrages på grund af manglende forsikring eller er tilknyttet et
brugsstjålet køretøj.
Oplysninger om nummerplader, som ikke giver et ”hit”, når de
passerer et ANPG-kamera,
lagres i ANPG’s no-hit-del.
Sådanne
oplysninger skal slettes senest 24 timer efter det tidspunkt, hvor
oplysningerne er indsamlet, medmindre oplysningerne er ind-
samlet som led i en målrettet politiindsats, jf. bekendtgørelsens
§ 6.
Ved en målrettet politiindsats forstås en indsats, som er tids-
mæssigt og geografisk afgrænset og iværksat på baggrund af en
konkret politifaglig vurdering, hvor anvendelsen af ANPG vur-
deres at være af væsentlig betydning for indsatsen, jf. bekendt-
gørelsens § 6, stk. 1. Oplysninger, der er indsamlet som led i en
målrettet politiindsats, skal ifølge ANPG-bekendtgørelsens §
10, stk. 1, slettes senest 30 dage efter det tidspunkt, hvor oplys-
ningerne er indsamlet.
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om, hvor mange igangværende indsatser som er omfattet af bekendtgørelse om politiets anvendelse af automatisk nummerpladegenkendelse § 6, stk. 1, til justitsministeren
For så vidt angår oplysninger indsamlet ved brug af stationært
ANPG-udstyr kan det oplyses, at der på nuværende tidspunkt er
opsat stationære ANPG-kameraer på 24 lokationer i Danmark,
og at samtlige disse kameraer i øjeblikket anvendes som led i
målrettede politiindsatser.
Rigspolitiet udpeger én gang årligt en række overordnede stra-
tegiske indsatsområder, som kan danne grundlag for målrettede
politiindsatser efter bekendtgørelsens § 6, stk. 1. I den forbin-
delse vurderes det konkret, om der for det enkelte stationære
ANPG-kamera kan fastsættes en eller flere målrettede politiind-
satser, hvor ANPG vurderes at være af væsentlig betydning, og
hvor de indsamlede oplysninger om no-hits derfor kan opbeva-
res i op til 30 dage.
Rigspolitiet kan oplyse, at følgende områder er udpeget som
strategiske indsatsområder, der indtil den 31. december 2017
kan danne grundlag for målrettede politiindsatser, jf. bekendt-
gørelsens § 6, stk. 1:
-
-
-
-
-
-
-
-
-
kriminalitet af grænseoverskridende karakter,
grupper af netværk, der begår alvorlig eller
organiseret kriminalitet, f.eks. rockere og bander,
narkotikakriminalitet,
menneskehandel,
menneskesmugling,
omrejsende kriminelle,
organiseret indbrudskriminalitet,
hjemmerøverier,
voldelige overfald mv. mod ansatte i politiet,
kriminalforsorgen, anklagemyndigheden,
domstolene og Justitsministeriets departement,
våbenkriminalitet (smugling, tyveri og illegal handel),
indsatsen i forbindelse med asylstrømninger og/eller
migration,
understøttelse af SKATs toldindsats i grænsenære
områder,
kørsel i frakendelsestiden,
manglende forsikring af køretøjer,
spirituskørsel og
cabotagekørsel.
-
-
-
-
-
-
-
For så vidt angår brugen af mobilt ANPG-udstyr følger det af
politiets interne retningslinjer for brugen af ANPG, at politi-
kredsene senest samtidig med iværksættelsen af en målrettet po-
litiindsats ved brug af mobilt ANPG-udstyr skal udfylde og
sende en blanket herom til Rigspolitiet. Rigspolitiet har modta-
get indberetning om en igangværende målrettet politiindsats, der
løber fra den 3. november til den 3. december 2017, og hvor der
anvendes mobilt ANPG-udstyr.
3
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om, hvor mange igangværende indsatser som er omfattet af bekendtgørelse om politiets anvendelse af automatisk nummerpladegenkendelse § 6, stk. 1, til justitsministeren
Der findes i bekendtgørelsens § 11 en regel om, at rigspolitiche-
fen kan træffe beslutning om, at oplysninger, som indsamles
ved brug af mobilt ANPG-udstyr, ikke skal slettes, hvis der fo-
religger en ekstraordinær situation.
Som følge af den verserende bandekonflikt i københavnsområ-
det traf rigspolitichefen den 18. august 2017 beslutning om, at
sletningen af de oplysninger, der indsamles via mobilt ANPG-
udstyr, som anvendes af Københavns Politi, udskydes, indtil den
ekstraordinære situation som følge af bandekonflikten ophører.
Rigspolitichefen har efterfølgende løbende taget stilling til, om
grundlaget for at udskyde fristen for sletning af oplysninger i
ANPG fortsat er til stede og har senest den 13. oktober 2017
besluttet, at der fortsat er tilstrækkeligt grundlag for at suspen-
dere slettefristen.
De ANPG-oplysninger, der siden den 18. august 2017 er ind-
samlet med mobilt udstyr i københavnsområdet, er ikke blevet
opbevaret i længere tid end 30 dage.”
Justitsministeriet kan i øvrigt henvise til ministeriets besvarelse af 3. oktober
2017 af spørgsmål nr. 795 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
4