Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1887608_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg Slot 1
1218 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
21. december 2017
Formueretskontoret
Rasmus Kamp Kongsted
2017-0030-0620
601113
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 270 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. december 2017.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Kofod Poulsen (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Søren Markvard Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 587: Spm. om, hvilke krav der stilles om politianmeldelse for at få tilkendt erstatning, til justitsministeren
1887608_0002.png
Spørgsmål nr. 270 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes redegøre for udviklingen i sagsbehandling-
stiden i Erstatningsnævnet for de seneste 5 år.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Civilstyrelsen, der har oplyst følgende:
”Sagsbehandlingstiderne er i nedenstående skema opgjort som
et gennemsnit af den tid, der går, fra Erstatningsnævnet har
modtaget en ansøgning eller genoptaget en sag, og til nævnet
har truffet afgørelse i sagen.
Selv om en afgørelse indeholder stillingtagen til flere forskel-
lige typer af krav (f.eks. godtgørelse for svie og smerte, erstat-
ning for tandbehandling og erstatning for ødelagt tøj) tæller af-
gørelsen kun som én afgørelse også i relation til sagsbehand-
lingstid. Det gælder også i de tilfælde, hvor kravene er fremsat
ad flere forskellige omgange.
Beregningen af sagsbehandlingstiden baserer sig i alle tilfælde
på tiden fra det først fremsatte krav indeholdt i afgørelsen og
frem til afgørelsen, også selv om der rent faktisk er kortere sags-
behandlingstider for de efterfølgende fremsatte krav, som be-
handles i samme afgørelse.
År
2012
2013
2014
2015
2016
2017
*
Gennemsnitlig sagsbehandlingstid
89 dage
71 dage
92 dage
125 dage
167 dage
189 dage
* For 2017 er den gennemsnitlige sagsbehandlingstid baseret på et dataud-
træk dækkende over perioden fra den 01-01-2017 til den 01-12-2017
Siden 2014 har Erstatningsnævnet ført særskilt statistik over
sagsbehandlingstiden for den første afgørelse i nye ansøgninger.
Skemaet nedenfor viser sagsbehandlingstiden på 50 % fraktilen
af førstegangsafgørelser i de anførte år. I 2014 blev 50 % af førs-
tegangsafgørelserne således truffet inden for 36 dage, i 2015 in-
den for 30 dage og så fremdeles.
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 587: Spm. om, hvilke krav der stilles om politianmeldelse for at få tilkendt erstatning, til justitsministeren
1887608_0003.png
Sagsbehandlingstid på 50 % fraktilen af førstegangsafgørelser
År
2014
2015
2016
2017*
Sagsbehandlingstid
36 dage
30 dage
47 dage
48 dage
* For 2017 er sagsbehandlingstiden baseret på et dataudtræk dækkende over
perioden fra den 01-01-2017 til den 01-12-2017
Når Erstatningsnævnet modtager en ansøgning om erstatning fra
en ansøger, opretter nævnet en konkret sag vedrørende den på-
gældende ansøgning. Nævnet behandler herefter den fremsendte
ansøgning og træffer en afgørelse vedrørende de krav, der er in-
deholdt i ansøgningen. Afgørelsen kan bestå i henholdsvis en
tilkendelse af det ansøgte, en anmodning om yderligere doku-
mentation, et afslag på erstatning eller en kombination af nævnte
muligheder. Når nævnet har truffet en afgørelse vedrørende de
fremsendte krav, afsluttes sagen i nævnet. Det skyldes, at sagen
herefter ikke afventer yderligere fra nævnet. Såfremt ansøgeren
efterfølgende vender tilbage i sagen med den fornødne doku-
mentation eller med nye krav, åbner nævnet sagen på ny og træf-
fer en ny afgørelse. Dette kan i de alvorligere sager gentage sig
adskillige gange.
En række faktorer har haft betydning for sagsbehandlingstiden i
Erstatningsnævnet. Det har blandt andet betydning, at det i pe-
rioder har været prioriteret at træffe førstegangsafgørelser sær-
lig hurtigt, at forberedelsen og opstarten af fuld elektronisk jour-
nalisering har været forbundet med anvendelse af tidsmæssige
ressourcer, at udflytningen af Civilstyrelsen, herunder Erstat-
ningsnævnets sekretariat til Viborg har medført udskiftning af
medarbejdere i sekretariatet, og at Erstatningsnævnet i 2014 re-
viderede sin praksis i sager, hvor plejepersonale mv. kommer til
skade i arbejdstiden i forbindelse med en forbrydelse, hvilket
medførte betydelige tidsmæssige ressourcer til varetagelse af
opgaver på dette område i forbindelse med politisk og medie-
mæssig bevågenhed. Derudover har et stigende antal retssager
anlagt mod nævnet tæret på nævnets ressourcer.
Det er – på trods af en målrettet indsats og stor opmærksomhed
herpå – fortsat ikke lykkedes erstatningsnævnet at realisere en
stabil produktionsfremgang. Der henvises i øvrigt til besvarel-
sen af Folketingets Retsudvalgs spørgsmål 157.
Nævnet har øget fokus på behandling af nævnets ældste sager.
Dette har medført, at antallet af ældre sager, der afgøres, har væ-
ret stigende særligt siden sommeren 2017. Dette indebærer alt
andet lige, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid forlænges.
Dette vil også gøre sig gældende i 2018.
3
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 587: Spm. om, hvilke krav der stilles om politianmeldelse for at få tilkendt erstatning, til justitsministeren
I relation til den længere gennemsnitlige sagsbehandlingstid i
2017 er det nævnets opfattelse, at denne i nogen grad skyldes
Civilstyrelsens udflytning til Viborg og den deraf følgende be-
tydelige personaleudskiftning. Der har uvægerligt været et vist
kompetence- og produktionstab forbundet med, at mange er-
farne medarbejdere er fratrådt samtidig med, at mange nye er
startet, og at rutinerede medarbejdere i en periode har brugt me-
gen tid på oplæring.
Det er dog nævnets opfattelse, at Civilstyrelsen og nævnet med
de initiativer, der løbende er iværksat med hensyn til at forenkle
og smidiggøre arbejdsgangene i nævnet m.v. har formået at be-
grænse kompetence- og produktionstabet. Det er endvidere
nævnets opfattelse, at den faglige kvalitet i afgørelserne i høj
grad er bibeholdt med sekretariatets nuværende medarbejdere,
som samtidig arbejder dedikeret på at få færdigbehandlet næv-
nets ældste sager.
Det er nævnets opfattelse, at de iværksatte initiativer fortsat vil
have en positiv effekt i forhold til at styrke kvaliteten i sagsbe-
handlingen og nedbringe sagsbehandlingstiden.”
4