Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1887606_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
1. maj 2018
Koncernstyringskontoret
Rasmus Kamp Kongsted
2018-0030-0944
704748
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 587 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 4. april 2018.
Søren Pape Poulsen
/
Søren Markvard Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 587: Spm. om, hvilke krav der stilles om politianmeldelse for at få tilkendt erstatning, til justitsministeren
1887606_0002.png
Spørgsmål nr. 587 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren få udarbejdet og sende udvalget dels en redegø-
relse for sagsbehandlingstiderne i Erstatningsnævnet og dels en
redegørelse over, hvilke krav der stilles om politianmeldelse for
at få tilkendt erstatning, hvilke muligheder Erstatningsnævnet
har for at dispensere fra kravet om politianmeldelse samt hvil-
ken praksis erstatningsnævnet udøver mht. at dispensere fra kra-
vet om politianmeldelse og mht. behandling af sager, der ikke
er politianmeldt?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Civilstyrelsen, der har oplyst følgende:
”Erstatningsnævnets
sagsbehandlingstider
Erstatningsnævnet har i perioden fra den 01-10-2017 til den 31-
03-2018 målt nævnets gennemsnitlige sagsbehandlingstider op-
gjort i dage på månedsbasis, ligesom nævnet har målt det sam-
lede antal afgørelser pr. måned. Sagsbehandlingstiderne frem-
går af nedenstående skema.
Selv om en afgørelse indeholder stillingtagen til flere forskellige
typer af krav (f.eks. godtgørelse for svie og smerte, erstatning
for tandbehandling og erstatning for ødelagt tøj), tæller afgørel-
sen fortsat kun som én afgørelse også i relation til sagsbehand-
lingstid. Det gælder også i de tilfælde, hvor kravene er fremsat
ad flere forskellige omgange.
Beregningen af sagsbehandlingstiden baserer sig i alle tilfælde
på tiden fra det først fremsatte krav indeholdt i afgørelsen og
frem til afgørelsen, også selv om der rent faktisk er kortere sags-
behandlingstider for de efterfølgende fremsatte krav, som be-
handles i samme afgørelse.
Gennemsnitlig
Sagsbehandlingstid Sagsbehandlingstid
sagsbehandlingstid Antal afgø-
målt i dage på 1. målt i dage på øv-
målt i dage på alle relser i alt
gangsafgørelser
rige afgørelser
afgørelser
175
353
239
291
205
71
177
123
146
356
388
304
251
411
278
175
226
159
213
2
Oktober 2017
November 2017
December 2017
Januar 2018
Februar 2018
Marts 2018
194
207
240
252
264
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 587: Spm. om, hvilke krav der stilles om politianmeldelse for at få tilkendt erstatning, til justitsministeren
1887606_0003.png
Nedenfor er nævnets gennemsnitlige sagsbehandlingstider op-
gjort i dage i 2. halvdel af 2017 og 1. kvartal af 2018. Derudover
fremgår det gennemsnitlige antal afgørelser pr. måned i de op-
gjorte perioder:
Gennemsnitlig
sagsbehandlingstid
målt i dage på 1.
gangsafgørelser
156
Juli 2017 til de-
cember 2017
Januar 2018 til
marts 2018
147
Gennemsnitlig
sagsbehandlingstid
målt i dage på øv-
rige afgørelser
346
319
Gennemsnitlig
Gennemsnit-
sagsbehandlingstid ligt antal af-
målt i dage på alle gørelser pr.
afgørelser
måned
227
214
199
252
Siden 2014 har Erstatningsnævnet ført særskilt statistik over
sagsbehandlingstiden for den første afgørelse i nye ansøgninger
opgjort som sagsbehandlingstiden på 50 % fraktilen af første-
gangsafgørelser i de pågældende år. I 2014 blev 50 % af første-
gangsafgørelserne således truffet inden for 36 dage, i 2015 inden
for 30 dage, i 2016 inden for 47 dage og i 2017 inden for 42
dage.
Som bemærket i nævnets bidrag til justitsministerens besvarelse
af 06-12-2017 af Folketingets Retsudvalgs spørgsmål 157 og af
21-12-2017 af Folketingets Retsudvalgs spørgsmål 270, skyldes
de månedsvise udsving i sagsbehandlingstiderne i høj grad, at
prioriteringen af, hvornår en sag behandles, sker ud fra forskel-
lige kriterier i forhold til sagernes karakter og alder.
Det er i den forbindelse væsentligt at bemærke, at alene de sa-
ger, som afgøres, tæller med i opgørelsen af nævnets sagsbe-
handlingstider. De oplyste tal giver således ikke i sig selv et reelt
billede af ”sundhedstilstanden” i nævnets sagsbehandlingstider.
I det omfang nævnets beholdning af uafsluttede sager kan sige
noget herom, er det desværre i en årrække gået den forkerte vej,
idet antallet af verserende uafsluttede sager i nævnet har været
stigende særligt fra 2014 og frem. Antallet er ved udgangen af
marts 2018 opgjort til 2.882 sager. Beholdningen indeholder
også de ca. 100 sager, som afventer udtalelse fra Arbejdsmarke-
dets Erhvervssikring.
Det bemærkes, at der fra februar til marts 2018 har kunnet kon-
stateres et fald i antallet af verserende uafsluttede sager fra 2.897
sager ved udgangen af februar til 2.882 sager ved udgangen af
marts.
3
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 587: Spm. om, hvilke krav der stilles om politianmeldelse for at få tilkendt erstatning, til justitsministeren
1887606_0004.png
Om sagsbeholdningen kan nævnet yderligere oplyse, at nævnet
for tiden behandler nye sager (hvor der endnu ikke er truffet før-
ste afgørelse) modtaget fra slutningen af oktober 2016 og frem
og ”postsager” (nye henvendelser/krav i tidligere behandlede
sager) modtaget fra marts 2016 og frem.
Antallet af sager, som er klar til sagsbehandling, men hvor sags-
behandlingen endnu ikke er påbegyndt, er pt. ca. 1.080 for nye
sager, herunder sager til visitation, og ca. 1.160 for ”postsager”.
Analysearbejde og bunkebekæmpelse
Civilstyrelsen, Erstatningsnævnet og Justitsministeriet er, med
henblik på en markant nedbringelse af sagsbehandlingstiderne,
i gang med en omfattende analyse af nævnet. Analysearbejdet
skal foregå med ekstern konsulentbistand, og analysen skal ved-
røre nævnets arbejdsprocesser, organisatoriske rammer, regel-
grundlaget samt nævnets snitflade til andre myndigheder.
Civilstyrelsen og nævnet har endvidere iværksat et bunkebe-
kæmpelsesprojekt, idet sekretariatets medarbejdere fra og med
april 2018 er opdelt i dels et bunkebekæmpelsesspor, som sær-
ligt skal behandle nævnets ældste sager, og dels et driftsspor,
som varetager sagsbehandling af de nye sager. I den forbindelse
tilføres sekretariatet i løbet af foråret 2018 yderligere ressourcer
i form af fire fuldmægtige og en specialkonsulent.
Det må dog forventes, at der vil gå en vis tid, før en markant
nedbringelse af sagsbehandlingstiden er realiseret.
4
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 587: Spm. om, hvilke krav der stilles om politianmeldelse for at få tilkendt erstatning, til justitsministeren
Kravet om politianmeldelse og dispensation fra kravet om
politianmeldelse
I forhold til hvilke krav, der stilles om politianmeldelse for at få
tilkendt erstatning fremgår følgende af offererstatningslovens §
10, stk. 1:
”Erstatning er betinget af, at lovovertrædelsen er anmeldt til po-
litiet inden 72 timer, og at skadelidte under en eventuel straffe-
sag mod
skadevolderen nedlægger påstand om erstatning.”
Ved anmeldelse forstås en anmodning til politiet om at efterfor-
ske en sag. I de mere alvorlige sager vil politiet foretage efter-
forskning uden særskilt anmodning herom, mens det i mindre
alvorligere sager typisk vil være nødvendigt, at den forurettede
fremsætter en udtrykkelig anmodning om efterforskning.
I kravet om, at forbrydelsen skal være politianmeldt, ligger også,
at ansøgeren efter evne skal have medvirket til sagens opklaring.
Fortielse af oplysninger eller undertrykkelse af beviser medfører
således som udgangspunkt, at nævnet ikke kan tilkende erstat-
ning eller godtgørelse efter offererstatningsloven. Baggrunden
herfor er hensynet til sagens opklaring og den deraf følgende
mulighed for, at skadevolderen i givet fald kan drages straffe-
retligt til ansvar og pålægges at betale erstatning.
Ved lov nr. 140 af 28. februar 2018 blev der indsat en ny be-
stemmelse i offererstatningslovens § 10, stk. 2, hvorefter kravet
om politianmeldelse inden 72 timer ikke gælder for sager om
voldtægt samt for en række øvrige seksualforbrydelser begået
over for en person under 18 år. Denne bestemmelse finder an-
vendelse på skader, der er forvoldt ved straffelovsovertrædelser
begået fra den 1. april 2016 og frem.
Lovændringen er for så vidt angår seksualforbrydelser begået
over for mindreårige i vidt omfang en kodificering af nævnets
praksis. Nævnet vil som udgangspunkt også fortsat dispensere
fra kravet om politianmeldelse i sager om overtrædelse af straf-
felovens § 232 over for mindreårige, såfremt forholdet anmeldes
inden for rimelig tid efter, at den mindreåriges forældre, værge
eller lignende har fået kendskab til overgrebet.
Nævnet har som følge af lovændringen foretaget en gennem-
gang af de afgørelser, som nævnet siden 1. april 2016 har truffet
om afslag som følge af manglende politianmeldelse. Nævnet har
ikke fundet sager, som skal genoptages i anledning af lovæn-
dringen.
Efter offererstatningslovens § 10, stk. 3, kan kravet om politian-
meldelse inden 72 timer fraviges, hvis forholdene taler for det.
Ved vurderingen af, om der skal gives dispensation, foretager
5
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 587: Spm. om, hvilke krav der stilles om politianmeldelse for at få tilkendt erstatning, til justitsministeren
Erstatningsnævnet en konkret vurdering af omstændighederne i
den enkelte sag.
Nævnet kan navnlig fravige kravet om anmeldelse i følgende
situationer:
Der er faldet dom over skadevolder, eller der er gennem
anden retsforfølgning, som dog ikke har ført til tiltale-
rejsning, fastslået en sikker identitet på skadevolder.
Skadelidte har på grund af sin tilstand som følge af til-
skadekomsten været ude af stand til at anmelde forholdet
rettidigt.
Skadelidte har været indlagt på skadestue og/eller hospi-
tal de første 72 timer efter tilskadekomsten og har været
optaget af lægeundersøgelser og/eller operation det me-
ste af tiden.
Skadelidte tror indledningsvis med føje, men fejlagtigt,
at der ikke er lidt et tab, eller at tabet kun er bagatelag-
tigt.
Skadelidte går med rimelighed ud fra eller har en beret-
tiget forventning om, at forbrydelsen vil blive anmeldt
fra anden side.
Sager vedrørende pædagoger og/eller plejepersonale,
der som følge af en straffelovsovertrædelse er kommet
til skade i arbejdstiden, og hvor konkrete pædagogiske
og/eller behandlingsmæssige hensyn taler imod politian-
meldelse. Dokumentation herfor vil normalt kunne fore-
ligge ved en udtalelse fra den ansattes arbejdsgiver, som
fastslår, at der foreligger sådanne konkrete hensyn i den
pågældende sag. Der henvises til justitsministerens be-
svarelse af Folketingets Retsudvalgs spørgsmål 463
(Alm. del).”
Jeg kan afslutningsvis oplyse, at jeg lægger stor vægt på den igangværende
analyse af offererstatningsområdet med henblik på at nedbringe sagsbe-
handlingstiden markant til gavn for ofrene. Der vil i arbejdet med analysen
blive inddraget eksterne konsulenter og interessenter, som i det daglige er
tæt på udfordringerne på området. Analysen forventes færdiggjort i 3. kvar-
tal 2018.
6
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 587: Spm. om, hvilke krav der stilles om politianmeldelse for at få tilkendt erstatning, til justitsministeren
Sideløbende med analysen er der iværksat en særlig indsats for at nedbringe
sagsbunkerne i Erstatningsnævnet, således at de initiativer, som analysen
måtte pege på, vil kunne få en umiddelbar effekt på nedbringelsen af sags-
behandlingstiden. Den særlige indsats vil foreløbig løbe resten af 2018 og
vil blive evalueret i slutningen af året.
7