Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1915851_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
25. juni 2018
Straffuldbyrdelseskontoret
Camilla Marta Giordano
2018-0030-0928
701579
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 559 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 27. marts 2018. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Anders Aagaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 559: Spm., om ministeren mener, at det er forsvarligt, at drabsdømte der f.eks. er idømt en behandlingsdom, kan gå frit rundt, hvis de blot ifølge behandlingshjemmet har taget deres medicin, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 559 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Mener ministeren, at det er forsvarligt, at drabsdømte der f.eks. er idømt
en behandlingsdom, kan gå frit rundt, hvis de blot ifølge behandlingshjem-
met har taget deres medicin?”
Svar:
1.
Udgang til dømte – i fængsler såvel som på institutioner – skal naturlig-
vis ske på forsvarlig vis og på en måde, der først og fremmest tager hensyn
til retssikkerheden og trygheden i samfundet.
2.
Justitsministeriet lægger til grund, at spørgsmålet angår personer, der er
fundet skyldige i drab, men som er omfattet af straffelovens § 16 som følge
af sindssygdom, mental retardering eller tilstande, der må ligestilles hermed,
eller af straffelovens § 69 om mangelfuld udvikling eller forstyrrelse af de
psykiske funktioner i øvrigt. Disse personer kan i stedet for almindelig straf
idømmes andre foranstaltninger, der findes formålstjenlige, herunder an-
bringelse i hospital for sindslidende eller institution for personer med vidt-
gående psykiske handicap, jf. straffelovens § 68.
Reglerne for meddelelse af udgangstilladelse til de nævnte persongrupper
fremgår af bekendtgørelse nr. 200 af 25. marts 2004 om udgangstilladelse
mv. til personer, der er anbragt i hospital eller institution i henhold til straf-
feretlig afgørelse eller i medfør af farlighedsdekret med senere ændringer
(herefter benævnt bekendtgørelse om udgangstilladelse mv.). Reglerne fast-
sættes af justitsministeren efter forhandling med børne- og socialministeren
og sundhedsministeren.
Jeg kan i øvrigt oplyse, at Justitsministeriet aktuelt er i gang med at opda-
tere bekendtgørelsen, og at man i den forbindelse også kigger nærmere på,
om der er behov for at stramme reglerne for udgang.
3.
For så vidt angår personer, herunder drabsdømte, der er anbragt i
Sik-
ringsafdelingen,
kan det oplyses, at de skal ansøge Justitsministeriet om til-
ladelse til at komme på udgang, jf. § 12, stk. 4, i bekendtgørelse om ud-
gangstilladelse mv. Praksis er særdeles restriktiv, og der meddeles således
ikke tilladelse til udgang uden ledsagelse uden for institutionen. Tilladelse
til udgang betinges som udgangspunkt af følgende standardvilkår:
At det på baggrund af en lægefaglig vurdering umiddelbart før udgan-
gen findes forsvarligt, at den pågældende får udgang.
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 559: Spm., om ministeren mener, at det er forsvarligt, at drabsdømte der f.eks. er idømt en behandlingsdom, kan gå frit rundt, hvis de blot ifølge behandlingshjemmet har taget deres medicin, til justitsministeren
At den pågældende under udgang er under konstant ledsagelse og opsyn
af to medarbejdere fra Sikringsafdelingen.
At der medbringes mobiltelefon.
At det ledsagende personale medbringer et vellignende foto af den på-
gældende.
At politiet og Justitsministeriet omgående underrettes, hvis udgangen
ikke forløber planmæssigt.
At Justitsministeriet underrettes, hvis Sikringsafdelingen inddrager ud-
gangstilladelsen.
Herudover kan der evt. fastsættes supplerende vilkår efter en konkret vur-
dering af den enkelte sag.
Ved meddelelse af udgangstilladelse vil oplysninger om forløbet af tidligere
meddelte udgange endvidere indgå i vurderingen af, hvorvidt nye ansøgnin-
ger skal imødekommes.
Sikringsafdelingen har vedrørende udgangstilladelser til personer, der er an-
bragt i Sikringsafdelingen, og som er dømt for drab, oplyst, at alle udgange
for den omtalte gruppe er forløbet planmæssigt i minimum de seneste 11 år.
4.
I forhold til personer, herunder drabsdømte, der er dømt til anbringelse i
hospital eller sygehusafdeling for sindslidende med undtagelse af Sikrings-
afdelingen,
og som kan få tilladelse til udgang efter afgørelse fra overlægen,
har Justitsministeriet indhentet en udtalelse fra Sundheds- og Ældreministe-
riet, som har oplyst følgende:
”For anbringelsesdømte anvendes bestemmelserne i bekendtgø-
relse nr. 200 af 25/03/2004 om udgangstilladelse m.v. til perso-
ner, der er anbragt i hospital eller institution i henhold til straf-
feretlig afgørelse eller i medfør af farlighedsdekret. Det følger
af bekendtgørelsens § 2, stk. 1, nr. 3, at overlægen træffer afgø-
relse om udgang uden for hospitalets område af højst 3 timers
varighed inden for samme døgn.
Til besvarelse af spørgsmålet har Sundheds- og Ældreministe-
riet efter aftale med Justitsministeriet endvidere anmodet Dan-
ske Regioner om at bidrage.
Af Danske Regioners bidrag fremgår bl.a.:
”Ved alle former for udgang – herunder også såkaldt terrænfri-
hed, som er begrænset til hospitalets område, foretages altid en
individuel og konkret lægefaglig vurdering af det forsvarlige i
3
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 559: Spm., om ministeren mener, at det er forsvarligt, at drabsdømte der f.eks. er idømt en behandlingsdom, kan gå frit rundt, hvis de blot ifølge behandlingshjemmet har taget deres medicin, til justitsministeren
udgang for den enkelte patient, hvor fokus er på eventuel farlig-
hed.
Ved uledsaget udgang registreres detaljeret, hvornår patienten
går ud og kommer retur, ligesom formålet med udgangen er re-
gistreret.
Ved uregelmæssigheder, f.eks. for sen tilbagekomst i forhold til
det aftalte, foretages en konkret lægefaglig vurdering af, om der
umiddelbart skal foretages politiefterlysning, eller om det skøn-
nes forsvarligt at vente eksempelvis en halv time. Samtidig for-
søges patienten og eventuelle pårørende kontaktet pr. telefon.
Ofte er der i disse tilfælde tale om forglemmelse, forsinkelser i
bus- og togdrift eller lignende.
Udgangspunktet er, at udgang inddrages, hvis de aftalte vilkår
ikke overholdes af patienten.
For behandlingsdømte findes der ikke standardvilkår vedrø-
rende ordination af udgang under indlæggelse. Det er et indivi-
duelt skøn fra overlægen om, hvorvidt den enkelte patients til-
stand er tilstrækkelig stabil til, at det findes forsvarligt (og hen-
sigtsmæssigt) at iværksætte rehabiliterende tiltag som udgang.
Der laves ikke opgørelser over antallet af udgange, som forlø-
ber planmæssigt i regionerne. I forhold til udgange, som mis-
bruges, er antallet af absenteringer senest opgjort i Danske Re-
gioners benchmarking af psykiatrien 2016.”
Sundheds- og Ældreministeriet kan supplerende oplyse, at det
fremgår af benchmarkingrapporten, at der i 2016 var 135 situa-
tioner, hvor en patient ikke vendte tilbage som aftalt efter
uledsaget udgang eller uledsaget færden på hospitalsområdet.””
5.
I forhold til personer, herunder drabsdømte, der er dømt til anbringelse i
institution for personer med vidtgående psykiske handicap,
og som kan få
tilladelse til udgang efter afgørelse fra kommunen, har Justitsministeriet ind-
hentet en udtalelse fra Børne- og Socialministeriet, som har oplyst følgende:
”Personer, der på grund af nedsat psykisk funktionsevne er an-
bragt i boform på det sociale område i henhold til en strafferet-
lig afgørelse, er frihedsberøvet og må ikke forlade boformen
uden særlig tilladelse.
Der kan efter § 2, stk. 2, i bekendtgørelse om udgangstilladelse
mv. træffes afgørelse om adgang til at færdes inden for bofor-
mens område. Endvidere kan der træffes afgørelse om udgang
uden for boformens område af højst tre timers varighed inden
for samme døgn – dog altid med ledsagelse af en eller flere med-
4
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 559: Spm., om ministeren mener, at det er forsvarligt, at drabsdømte der f.eks. er idømt en behandlingsdom, kan gå frit rundt, hvis de blot ifølge behandlingshjemmet har taget deres medicin, til justitsministeren
arbejdere, hvis den pågældende er anbragt i sikret institution el-
ler afdeling i henhold til dom.
Ydermere kan der træffes afgørelse om udgang med ledsagelse
uden for boformens område af mere end tre timers varighed
uden overnatning, når tilladelserne gives enkeltvis. Endelig kan
der træffes afgørelse om uopsættelig indlæggelse på somatisk
hospital. I sidstnævnte tilfælde underrettes den statsadvokat, i
hvis kreds sagen er behandlet.
I forhold til praksis på området bemærkes indledningsvis, at reg-
lerne i bekendtgørelsens § 2, stk. 2, hovedsageligt finder anven-
delse på den sikrede institution Kofoedsminde, som hører under
Region Sjælland. Der er derfor til brug for udarbejdelsen af
Børne- og Socialministeriets bidrag indhentet en udtalelse fra
Region Sjælland, som bl.a. har oplyst følgende:
”På Kofoedsminde har ingen drabsdømte eller andre beboere,
der ved dom er anbragt på Kofoedsmindes sikrede afdelinger,
adgang til uledsaget udgang. Ved enhver ledsaget udgang, fore-
tages en konkret risikovurdering.
Når forstanderen på Kofoedsminde træffer afgørelse om ud-
gang, sker det med baggrund i en skriftlig ansøgning, der er til-
trådt af den til beboeren tilknyttede områdeleder/koordinator.
Forud for en udgang gennemføres en konkret risikovurdering,
der baseres både på screening af den sikkerhedsrisiko, beboeren
udgør (BVC, SOAS-R, HCR-20) og på individuel samtale. Der
kan kun søges om én målrettet udgang om ugen pr. beboer.
Udgange godkendes af forstanderen under nedenstående forud-
sætninger:
Minimum to fastansatte medarbejdere, beboeren har tillid
til, skal deltage under hele udgangen og løbende vurdere, om
udgangen er forsvarlig.
Der skal inden udgangen påbegyndes, ske en vurdering af
beboerens psykiske tilstand.
Beboeren er under konstant opsyn og vil på intet tidspunkt
være alene.
Evt. transport foregår i Kofoedsmindes egne biler.
Der medbringes tændt mobiltelefon.
Under udgangen tages der ikke ophold i nærheden af børn
og unge under 18 år.
Der indtages ikke alkohol eller euforiserende stoffer før el-
ler under udgangen.
Er beboeren i medicinsk behandling, skal beboeren være
velmedicineret under udgangen.
Såfremt udgangen ikke forløber planmæssigt, skal Kofoeds-
mindes ledelse og det lokale politi kontaktes.
5
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 559: Spm., om ministeren mener, at det er forsvarligt, at drabsdømte der f.eks. er idømt en behandlingsdom, kan gå frit rundt, hvis de blot ifølge behandlingshjemmet har taget deres medicin, til justitsministeren
Alle vilkår skal nøje gennemgås med den enkelte person, in-
den udgangen påbegyndes.
Kofoedsminde har på nuværende tidspunkt 3 drabsdømte bebo-
ere. De er alle anbragt på en sikret afdeling og har derfor kun
ledsaget udgang. Der har i de seneste 5 år ikke været eksempler
på misbrug af ledsaget udgang.””
6.
I relation til mere vidtgående tilladelser, der alene kan meddeles af
statsadvokaten, har Justitsministeriet indhentet en udtalelse fra Rigsadvoka-
ten, som har oplyst følgende:
”Statsadvokaten træffer afgørelse om udgange, der ikke er om-
fattet af § 2, stk. 1 eller 2, i bekendtgørelse om udgangstilladelse
mv. Det fremgår af bekendtgørelsens § 2, stk. 3.
Rigsadvokaten har til brug for besvarelsen indhentet udtalelser
fra Statsadvokaten i Viborg og Statsadvokaten i København om,
hvilke standardvilkår der fastsættes i forbindelse med, at de
meddeler udgangstilladelse efter bekendtgørelsens § 2, stk. 3.
Rigsadvokaten har derudover anmodet om statsadvokaternes
vurdering af, i hvilket omfang de meddelte udgange forløber
planmæssigt.
For så vidt angår vilkårsfastsættelsen har statsadvokaterne op-
lyst, at der foretages en konkret vurdering af den enkelte sag,
herunder udgangsformålet, kriminalitetens art samt beskrivel-
sen af den domfældte.
Som udgangspunkt fastsættes følgende standardvilkår:
At udgangen på baggrund af en lægelig vurdering eller en
vurdering fra institutionens ledelse umiddelbart før iværk-
sættelsen findes forsvarlig.
At den pågældende bliver hentet og bragt tilbage til afdelin-
gen, og af hvem.
At den pågældende under udgangen konstant holdes under
opsyn, og af hvem.
At den pågældende før og under udgangen er velmedicine-
ret.
At der medbringes en tændt mobiltelefon og eventuelt et vel-
lignende foto af den pågældende.
At den pågældende ikke indtager alkohol eller andre rusmid-
ler under udgangen.
At politiet omgående underrettes, hvis udgangen ikke forlø-
ber planmæssigt.
Derudover vil kriminalitetens art eller beskrivelsen af den dom-
fældte kunne begrunde, at der fastsættes andre vilkår. Således
vil en person dømt for brandstiftelse kunne blive pålagt et vil-
6
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 559: Spm., om ministeren mener, at det er forsvarligt, at drabsdømte der f.eks. er idømt en behandlingsdom, kan gå frit rundt, hvis de blot ifølge behandlingshjemmet har taget deres medicin, til justitsministeren
kår om ikke at omgås tændstikker, lightere eller lignende, en
person med et tidligere misbrug vil kunne blive pålagt vilkår om
at aflægge en urinprøve, og en person dømt for seksuelle over-
greb mod børn vil kunne pålægges vilkår om, at der ikke må
være kontakt til børn under udgangen.
Endelig vil der kunne fastsættes geografiske vilkår om, at den
pågældende f.eks. ikke må forlade Sjælland eller ikke må op-
søge gerningsstedet eller lignende.
For så vidt angår udgangenes forløb har begge statsadvokater
oplyst, at det er deres umiddelbare vurdering, at udgange med-
delt i medfør af bekendtgørelsens § 2, stk. 3, overvejende forlø-
ber planmæssigt, og at der kun sjældent modtages underretning
om uregelmæssigheder. Eventuelle underretninger registreres
hos statsadvokaten og indgår i sagens videre forløb, herunder
ved afgørelse om foranstaltningens eventuelle forlængelse eller
opretholdelse samt ved fremtidige ansøgninger om tilladelser til
udgang. Underretning om uregelmæssigheder kan endvidere
medføre, at meddelte (generelle) udgangstilladelser tilbagekal-
des.
Statsadvokaten i København har herudover oplyst, at det efter
deres umiddelbare opfattelse ofte er de samme få personer, der
gentagne gange misbruger udgange, og at det ofte er personer,
der er anbragt for gentagne lovovertrædelser vedrørende f.eks.
berigelseskriminalitet, færdsels- og våbenlovssager, narkotika
og simpel vold.”
7.
Som tidligere nævnt er Justitsministeriet aktuelt i gang med at opdatere
bekendtgørelsen om udgangstilladelse mv. i samarbejde med Sundheds- og
Ældreministeriet og Børne- og Socialministeriet.
I dette arbejde vil indgå en undersøgelse af art og omfang af misbrugstil-
fælde på de respektive ministerområder. Der vil i den forbindelse blive set
nærmere på, om der er behov for stramning af reglerne, f.eks. i form af skær-
pelse af betingelser og vilkår for udgang, indførelse af en indberetningsord-
ning i forbindelse med vilkårsovertrædelser eller lignende.
7