Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1895736_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
16. maj 2018
Kontor:
Sikkerhedskontoret
Sagsbeh: Andreas Højmark Søn-
dergaard
Sagsnr.: 2018-0030-0918
Dok.:
699905
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 553 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 26. marts 2018. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Zenia Stampe (RV) og Josephine Fock (ALT).
Søren Pape Poulsen
/
Nicolai Uggerhøj-Winther
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 553: Spm. om, i tilfælde af at en borger skal henvende sig til TET for at få oplyst om PET har registreret oplysninger om vedkommende, at redegøre for, hvordan TET får oplysningerne fra PET, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 553 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren, i tilfælde af at en borger skal henvende sig til
TET for at få oplyst om PET har registreret oplysninger om ved-
kommende, redegøre for, hvordan TET får oplysningerne fra
PET og samtidig redegøre for ministerens holdning til ressour-
ceanvendelsen ved denne procedure, jf. samrådet den 20. marts
2018 om TET og PET?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Politiets Efterretningstjeneste (PET), der har oplyst følgende:
”Tilsynet
med Efterretningstjenesternes
adgang til PET’s mate-
riale er reguleret i PET-lovens § 20, hvoraf det fremgår, at tilsy-
net kan kræve enhver oplysning og alt materiale, der er af be-
tydning for tilsynets virksomhed, ligesom tilsynet og tilsynets
sekretariat har adgang til PET. Det fremgår således, at tilsynets
medlemmer og sekretariat til enhver tid mod behørig legitima-
tion uden retskendelse har adgang til alle lokaler, hvorfra en be-
handling, som foretages for PET, administreres, hvorfra der er
adgang til de oplysninger, som behandles, eller hvor tekniske
hjælpemidler opbevares eller anvendes.
I praksis har tilsynet og dets sekretariat egne kontorfaciliteter i
PET og direkte adgang til langt de fleste systemer og lokaliteter.
Der kan være PET-systemer eller databaser, hvor tilsynet og
dets sekretariat ikke har egen direkte adgang, f.eks. fordi det
kræver en særlig maskine. Tilsynet kan dog til enhver tid få ad-
gang til systemet og de data, der ligger i systemet, via PET.
I forbindelse med sager om indirekte indsigt har tilsynet således
mulighed for selv at undersøge, om PET har oplysninger om den
pågældende og i så fald hvilke. Tilsynet anmoder efterfølgende
PET om at foretage en kontrolsøgning i tilfælde af, at PET har
oplysninger om den pågældende i systemer, som tilsynet ikke
har direkte adgang til.”
2.
Den indirekte indsigtsordning giver enhver borger mulighed for at an-
mode Tilsynet med Efterretningstjenesterne om at undersøge, hvorvidt PET
uberettiget behandler oplysninger om den pågældende.
Det er efter min opfattelse en god ordning, og vi skal naturligvis bruge de
ressourcer, som ordningen kræver, jf. herom ovenfor pkt. 1
2