Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1878886_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
4. september 2017
Strafferetskontoret
Stanley Stener Nielsen
2017-0030-5665
2398917
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 699 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 16. juni 2017.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Kofod Poulsen (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Thomas Tordal-Mortensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 517: Spm. om, hvilken effekt udskrivelse af bøder til dømte, der ikke møder rettidigt op til afsoning, har haft, til justitsministeren
1878886_0002.png
Spørgsmål nr. 699 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes udarbejde en opgørelse over, hvor mange
gange de strafskærpende initiativer fra Respektpakken er ble-
vet taget i anvendelse, herunder hvor mange sigtelser der har
været, hvor mange der efterfølgende er blevet tiltalt og hvor
mange domfældelser, det har ført til.”
Svar:
De strafskærpende initiativer i Respektpakke I blev gennemført ved lov nr.
1728 af 27. december 2016, der trådte i kraft den 29. december 2016, samt
ved brev af 15. december 2016 fra justitsministeren til Rigsadvokaten.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra
Rigsadvokaten. Rigsadvokaten har til brug for besvarelsen foretaget søg-
ninger i politiets sagsstyringssystem (POLSAS) i perioden fra den 29. de-
cember 2016 til den 7. august 2017 vedrørende straffelovens §§ 119 a, 121
og 134 a. Det er ikke muligt fra POLSAS at søge på de øvrige strafskær-
pende initiativer fra Respektpakken, hvorfor Rigsadvokaten i stedet har
indhentet udtalelser fra politikredsene og de regionale statsadvokater om
deres umiddelbare kendskab til disse sager
1
. På baggrund heraf kan føl-
gende oplyses om anvendelsen af strafskærpelserne i Respektpakken:
Sigtelser Tiltaler Fældende
afgørelser
Udvidelse af anvendelsesområdet for straffe- 1
13-15
3
1
lovens særlige regel om trusler om vold mod
personer i offentlig tjeneste til også at omfat-
te indirekte trusler, jf. straffelovens § 119,
stk. 1, 1. pkt.
2
1
Initiativ fra Respektpakken
Det er ikke muligt at rejse sigtelse, rejse tiltale eller blive dømt for overtrædelse af straf-
felovens § 81, idet der er tale om en bestemmelse, der vedrører udmåling af straf. Re-
spektpakkens initiativ om skærpet straf for alle former for kriminalitet, der har baggrund i
den forurettedes eller dennes nærmeste udførelse af offentlig tjeneste, jf. straffelovens §
81, nr. 14, er således ikke medtaget i opgørelsen over sigtelser, tiltaler og fældende afgø-
relser.
2
Det er ikke muligt fra POLSAS at lave et elektronisk udtræk over disse strafskærpende
initiativer. Rigsadvokaten har derfor til brug for besvarelsen indhentet udtalelser fra poli-
tikredsene og de regionale statsadvokater om anvendelsen af straffelovens § 119, stk. 1, 2.
pkt., samt om indirekte trusler omfattet af § 119, stk. 1. Politikredsenes og statsadvoka-
ternes besvarelser bygger på deres umiddelbare kendskab til sådanne sager.
3
I dette tal indgår, at Københavns Politi har oplyst, at det er politikredsens umiddelbare
vurdering, at der har været omkring 9 sager om overtrædelse af straffelovens § 119, stk. 1,
vedrørende fremsættelse af indirekte trusler eller fremsættelse af trusler offentligt eller
med forsæt til udbredelse i en videre kreds.
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 517: Spm. om, hvilken effekt udskrivelse af bøder til dømte, der ikke møder rettidigt op til afsoning, har haft, til justitsministeren
1878886_0003.png
Skærpet straf for overgreb mod personer i
offentlig tjeneste i forbindelse med grov
forstyrrelse af den offentlige ro og orden, jf.
straffelovens § 119, stk. 1, 2. pkt.
2
Skærpet straf for overgreb mod personer i
offentlig tjeneste i den pågældendes fritid, jf.
straffelovens § 119, stk. 1, 2. pkt.
2
Indførelse af en ny bestemmelse i straffelo-
vens § 119 a om chikane af personer i offent-
lig tjeneste
4
Forhøjelse af normalstraffen for overtrædelse
af straffelovens § 121 om fornærmelig tiltale
mv. mod personer i offentlig tjeneste
4
Skærpelse af straffen for grov forstyrrelse af
den offentlige ro og orden, jf. straffelovens §
134 a
4
5-10
5
2
-
4
1
19
3
3
467
275
360
62
23
28
Justitsministeriet har endvidere indhentet en udtalelse fra Direktoratet for
Kriminalforsorgen om antallet af udstedte bødeforelæg for udeblivelse fra
tilsigelse til afsoning. Direktoratet for Kriminalforsorgen har oplyst føl-
gende:
”Oplysninger om antallet af udstedte bødeforelæg for udebli-
velse fra tilsigelse til afsoning indgår ikke i Kriminalforsorgens
statistiksystem. På baggrund af søgninger i Klientsystemet, der
er et sagsbehandlingssystem, skønner direktoratet, at kriminal-
forsorgsområderne i 2017 til og med den 3. august 2017 har
udstedt ca. 300 bødeforelæg for overtrædelse af straffuldbyr-
delseslovens § 110 b. Søgningsresultatet giver ikke mulighed
for at foretage en fordeling på henholdsvis vedtagne og ikke-
vedtagne bødeforelæg.
For så vidt angår det nævnte skøn på baggrund af søgninger i
Klientsystemet bemærkes, at direktoratet i løbet af efteråret
2017 vil iværksætte en undersøgelse af kriminalforsorgsområ-
dernes registreringspraksis i Klientsystemet. Dette er besluttet,
idet en stikprøveundersøgelse i foråret 2017 omhandlende en
periode på en uge bl.a. viste, at ca. 30 pct. af sagerne ikke var
blevet registreret i Klientsystemet, og at det derfor ikke var
muligt at konstatere, hvorvidt der var taget stilling til, om ude-
4
For så vidt angår alle udtræk fra POLSAS bemærkes, at oplysningerne kommer fra data,
der er analyseret på baggrund af POLSAS, bearbejdet i QlikView efter anklagemyndig-
hedens ledelsesinformationssystem. Der tages forbehold for indtastningsfejl. Data er
dynamiske, idet der tages hensyn til rettelser af indtastningsfejl, forsinkede opdateringer,
nye afgørelser mv. Sigtelser, tiltaler og afgørelser er opgjort efter, hvor mange personer
pr. journalnummer der er blevet sigtet, tiltalt og afgjort. Der vil være en periodevis for-
skydning af data, da f.eks. antallet af afgørelser i 2017 kan vedrøre sigtelser rejst i 2016.
3
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 517: Spm. om, hvilken effekt udskrivelse af bøder til dømte, der ikke møder rettidigt op til afsoning, har haft, til justitsministeren
blivelsen skulle føre til en bøde. Dette resulterede i en ind-
skærpelse fra direktoratets side, hvor klientsagscheferne i de fi-
re kriminalforsorgsområder blev bedt om at udarbejde en plan
for, hvordan de ville følge op på arbejdet med udeblivelsessa-
gerne i deres område.
Det bemærkes i øvrigt, at der vil blive tilføjet et egentlig regi-
streringsmodul i Klientsystemet for disse sager, således at det
fremover bliver muligt at udtrække nærmere data herom. Dette
forventes implementeret primo 2018.”
Resultatet af stikprøveundersøgelsen er naturligvis ikke tilfredsstillende,
men jeg har noteret mig Direktoratet for Kriminalforsorgens indskærpelse
over for kriminalforsorgsområderne. Jeg vil orientere Folketingets Retsud-
valg om resultatet af den kommende undersøgelse, når denne foreligger.
4