Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1867198_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
14. marts 2018
Enheden for Internatio-
nalt Politisamarbejde
Sagsbeh: Katrine Hjortnæs
Sagsnr.: 2018-0030-0816
Dok.:
661587
Dato:
Kontor:
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 439 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 14. februar 2018. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Kofod Poulsen (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Anders Sparholt Jørgensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 439: Spm. om ministeren vil foretage de nødvendige justeringer, der kan tjene til, at en opgørelse over de forespurgte tal for fremtiden kan forelægges Folketinget uden evt. manuel gennemgang af sagerne, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 439 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren på baggrund af svar på REU alm. del spørgsmål
371 foretage de nødvendige justeringer, der kan tjene til, at en
opgørelse over de forespurgte tal for fremtiden kan forelægges
Folketinget uden evt. manuel gennemgang af sagerne?”
Svar:
1.
Min holdning er meget klar. Jeg mener, at udlændinge, der begår alvorlig
eller gentagen kriminalitet i Danmark, skal udvises af landet. Jeg vil ikke
acceptere, at udlændinge misbruger vores gæstfrihed. Derfor arbejder jeg
som justitsminister for, at vi har de bedste muligheder for at udvise krimi-
nelle udlændinge.
Jeg er grundlæggende enig i, at det ville være relevant at se, hvor ofte dom-
stolene ikke udviser i sager, hvor anklagemyndigheden nedlægger påstand
om udvisning.
Justitsministeriet har på den baggrund til brug for besvarelsen af spørgsmå-
let indhentet udtalelser fra Rigsadvokaten og Rigspolitiet.
2.
Rigsadvokaten har oplyst følgende:
”Det fremgår af Rigsadvokatens retningslinjer, at anklagemyn-
digheden som det klare udgangspunkt skal nedlægge påstand
om ubetinget udvisning, hvis betingelserne for udvisning efter
udlændingeloven er opfyldt. Kun i de tilfælde, hvor anklage-
myndigheden vurderer, at ubetinget udvisning med sikkerhed
vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser, skal
der ikke nedlægges påstand om ubetinget udvisning. I disse til-
fælde skal anklagemyndigheden i stedet nedlægge påstand om
betinget udvisning. Der skal således nedlægges påstand om en-
ten ubetinget eller betinget udvisning (medmindre den pågæl-
dende udlænding er omfattet af EU-reglerne).
Det fremgår endvidere af retningslinjerne, at hvis der er tvivl
om, hvorvidt en ubetinget udvisning vil være i strid med Dan-
marks internationale forpligtelser, skal anklagemyndigheden
nedlægge påstand om ubetinget udvisning.
Anklagemyndigheden har stort fokus på sager om udvisning, og
Rigsadvokaten har over for politikredsene understreget vigtig-
heden af, at der nedlægges påstand om udvisning i alle sager,
hvor det er relevant. Anklagemyndigheden vurderer endvidere
løbende i konkrete straffesager, om der er grundlag for at anke
sager, hvor der er sket frifindelse for en påstand om udvisning.
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 439: Spm. om ministeren vil foretage de nødvendige justeringer, der kan tjene til, at en opgørelse over de forespurgte tal for fremtiden kan forelægges Folketinget uden evt. manuel gennemgang af sagerne, til justitsministeren
Anklagemyndighedens fokus på og arbejdet med straffesager,
hvor der kan opstå spørgsmål om udvisning, sker uafhængigt af,
at det ikke er muligt ved elektronisk udtræk fra politiets sagssty-
ringssystem (POLSAS) at tilvejebringe nærmere oplysninger
om sager, hvor der har været nedlagt påstand om udvisning. Det
bemærkes, at POLSAS heller ikke på andre områder indeholder
oplysninger om anklagemyndighedens påstande i konkrete
straffesager.
Hvis anklagemyndigheden ikke får medhold i en påstand om
udvisning ved by- eller landsretterne, indgår det selvsagt i an-
klagemyndighedens vurdering af, om sagen skal ankes. Der føl-
ges således op i forhold til udvisningspåstanden i hver enkelt
sag, hvor anklagemyndigheden
ikke får medhold.”
3.
Rigspolitiet har oplyst følgende:
”POLSAS er politiets journaliserings-
og sagsstyringssystem og
anvendes grundlæggende til registrering af politiets sager.
POLSAS tilpasses løbende, så det til stadighed kan håndtere de
sagstyper, som lovgivningen foreskriver, at politiet skal hånd-
tere.
Hvis der skal ske registrering af udvisningspåstande i POLSAS,
vil det forudsætte et nyt sagsskridt hos anklagemyndigheden og
det vil kræve udvikling af et nyt modul i POLSAS med henblik
på registrering af påstande.
Rigspolitiet vurderer med betydelig usikkerhed, at ændringen i
POLSAS vil koste 3-5 millioner kr. til ekstern leverandør samt
udgifter til 2 årsværk i forbindelse med etableringen, og at æn-
dringen vil kunne gennemføres på ca. 1 år.
Rigspolitiet bemærker afslutningsvis, at systemerne, som æn-
dringerne ville skulle foretages i, er ved at blive overdraget til
en ny driftsleverandør (IBM). Derfor er det pt. ikke muligt at
oplyse, hvornår opgaven i givet fald kunne påbegyndes.”
4.
Fordi det vil være ressourcekrævende at etablere et sådant system, og at
det ikke aktuelt er muligt at sige, hvornår en etablering af systemet vil kunne
påbegyndes, mener jeg ikke, at politiet på nuværende tidspunkt skal iværk-
sætte arbejdet med at etablere et sådant system.
Som Rigsadvokaten oplyser, sker anklagemyndighedens fokus på og arbej-
det med straffesager, hvor der kan opstå spørgsmål om udvisning, endvidere
3
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 439: Spm. om ministeren vil foretage de nødvendige justeringer, der kan tjene til, at en opgørelse over de forespurgte tal for fremtiden kan forelægges Folketinget uden evt. manuel gennemgang af sagerne, til justitsministeren
uafhængigt af, at det ikke er muligt ved elektronisk udtræk fra politiets sags-
styringssystem (POLSAS) at tilvejebringe nærmere oplysninger om sager,
hvor der har været nedlagt påstand om udvisning.
4