Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1873184_0001.png
23. marts 2018
J.nr. 2018 - 1027
Til Folketinget
Retsudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 404 af 1. februar 2018 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 404: Spm. om redegørelse for, hvorfor reglerne, for hvilke politiopgaver en SKAT-medarbejder må medvirke til, er så stive, at et fornuftigt og naturligt samarbejde ikke er muligt, til skatteministeren
1873184_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvorfor reglerne, for hvilke politiopgaver en SKAT medar-
bejder må medvirke til, er så stive, at et fornuftigt og naturligt samarbejde ikke er muligt,
herunder redegøre for, om ministeren vil tage initiativ til, at der blødes betydeligt op for
den nærmest rigide og skarpe opdeling, som fremgår af eksemplerne i Toldkontrolhånd-
bogens afsnit om ”Samarbejde med andre myndigheder”, herunder
• at en SKAT-medarbejder
ikke må assistere politiet med betjening af en containerscan-
ner, hvis politiets formål med scanningen er udkig efter hælervarer,
• at en SKAT-medarbejder
ikke må udlånes til politiet sammen med en af
SKATs narkohunde, hvis formålet med håndteringen af hunden ikke sker i forbindelse
med et konkret formål omfattet af skattekontrolloven og
• at en SKAT-hundefører
ikke må deltage i en politiaktion, hvor man forventer at finde
narko, da en sådan aktion ikke har hjemmel i toldloven?
Svar
Jeg kan godt forstå, at spørgeren undrer sig. Det samme gjorde jeg, da jeg læste eksem-
plerne. Det er dog vigtigt at sondre mellem den situation, hvor SKATs medarbejdere del-
tager aktivt i en aktion, der vedrører SKATs myndighedsområde, og de situationer, hvor
SKATs medarbejdere udlånes i forbindelse med udlån af udstyr, såsom containerscannere
og hunde, til aktioner mv., der ligger udenfor SKATs myndighedsområde. Årsagen til
denne sondring er, at myndighederne ikke har de samme hjemler, og at det er ikke lovligt
for myndigheder at ”hjemmelshoppe”, således at en myndighed udnytter en anden myn-
digheds hjemler.
Det er dog ikke mere skarpt opdelt, end at SKAT godt kan udlåne udstyr og medarbej-
dere til at betjene udstyret til andre myndigheder, herunder politiet, hvilket også fremgik
af den notits, der blev udarbejdet af Skatteministeriet og udleveret under politiforhandlin-
gerne i efteråret 2015.
Når SKAT fx deltager i aktioner sammen med politiet som led i en fælles myndighedsind-
sats, jf. eksemplerne i kontrolhåndbogen, skal SKAT selvfølgelig agere inden for ram-
merne af skattelovgivningen og indenfor de hjemler, som SKAT har til at udføre kontrol.
Med andre ord skal SKAT-medarbejderen agere som SKAT-medarbejder.
SKAT har oplyst mig, at der igennem længere tid er samarbejdet med politiet om at op-
stille en ramme for udlån af såvel udstyr som tilknyttet mandskab, som både er praktisk
og juridisk holdbar. Med den aftale, som SKAT og politiet har indgået, er der fundet en
model, der sikrer, at der kan ske udlån
af såvel udstyr som ”tilhørende” mandskab.
Løsningen går i praksis ud på, at medarbejderen (en hundefører eller én, som kan betjene
en scanner) udlånes til politiet i den (oftest korte) periode, hvor politiet har brug for den
pågældende. Den medarbejder, der udlånes til politiet, er fortsat ansat i SKAT og aflønnet
af SKAT, men i udlånsperioden arbejder den pågældende kun for politiet og er underlagt
politiets instruktioner mv. De informationer, som den pågældende kommer i besiddelse
Side 2 af 3
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 404: Spm. om redegørelse for, hvorfor reglerne, for hvilke politiopgaver en SKAT-medarbejder må medvirke til, er så stive, at et fornuftigt og naturligt samarbejde ikke er muligt, til skatteministeren
1873184_0003.png
af i forbindelse med sit arbejde for politiet, må den pågældende ikke bruge i sit arbejde i
SKAT.
SKAT har desuden oplyst, at modellen med udlån af medarbejdere har været anvendt si-
den august 2017, og at den siden 1. februar 2018 har været formaliseret ved anvendelse af
en særlig blanket, som gør det nemmere for politiet at rekvirere udlån af udstyr og medar-
bejdere. Modellen kan håndtere forespørgsler fra politiet 24/7/365.
Efter det oplyste, opdaterer SKAT mindst en gang om året deres interne kontrolhåndbog,
og vil i lyset af de stillede spørgsmål revurdere beskrivelsen af muligheden for udlån in-
denfor de aftalte rammer. Det skal sikre, at der ikke opstår misforståelser af, hvad SKATs
medarbejdere kan eller ikke kan i forhold til udlån af udstyr og medarbejdere.
Side 3 af 3