Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1823355_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
24. november 2017
Kontor:
Politikontoret
Sagsbeh: Christian Andersen-Møl-
gaard
Sagsnr.: 2017-0030-0320
Dok.:
583702
Hermed sendes supplerende besvarelse af spørgsmål nr. 4 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. oktober 2017.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mogens Jensen (S).
Søren Pape Poulsen
/
Jesper Jarnit
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om ministeren vil redegøre for status på evalueringen, der blev aftalt i beretningen til beslutningsforslag B 136 (2016-17) om en styrket håndhævelse af immaterielle rettigheder, til justitsministeren
1823355_0002.png
Spørgsmål nr. 4 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for status på evalueringen, der blev af-
talt i beretningen til beslutningsforslag B 136 (2016-17) om en
styrket håndhævelse af immaterielle rettigheder?
Spørgsmålet bedes besvaret senest to dage før besvarelse af
samrådsspørgsmål D og E.”
Svar:
Justitsministeriet kan i forlængelse af ministeriets besvarelse af 1. november
2017 oplyse, at Rigsadvokaten har oplyst følgende om de nærmere rammer
for en midlertidig forsøgsordning for organisering af politiets og anklage-
myndighedens behandling af IPR-sager:
”Justitsministeriet, Rigsadvokaten,
Statsadvokaten for Særlig
Økonomisk og International Kriminalitet (SØIK) og Rigspoli-
tiet har besluttet, at der i en midlertidig forsøgsperiode på ca. 6
måneder skal samles væsentligt flere IPR-sager hos SØIK.
Forsøgsordningen blev iværksat den 15. november 2017.
Forsøgsordningen omfatter den strafferetlige håndhævelse af
alle IPR-sager, herunder krænkelser af ophavsrettigheder, vare-
mærkerettigheder, designrettigheder, overtrædelse af visse reg-
ler i fødevare- og lægemiddellovgivningen og radio- og fjern-
synslovgivningen (cardsharing).
Forsøgsordningen omfatter behandlingen af såvel verserende
som nye sager i politikredsene og hos SØIK.
Nye anmeldelser
Den eksisterende visitationsordning for anmeldelser om IPR-
kriminalitet videreføres i forsøgsperioden. Anmeldelser om
IPR-kriminalitet vil således også fremadrettet kunne indgives
enten direkte til SØIK eller til en politikreds, og politikredsene
skal orientere SØIK, når politikredsene modtager en anmeldelse
om IPR-kriminalitet.
SØIK vurderer i forhold til hver enkelt nye anmeldelse, om sa-
gen skal behandles hos SØIK eller en politikreds.
SØIK behandler som udgangspunkt alle nye sager om IPR-kri-
minalitet, medmindre der er tale om enkeltstående og helt ukom-
plicerede varemærkekrænkelser, f.eks. udbud af et mindre parti
kopivarer på et kræmmermarked eller via sociale medier, og
ukomplicerede sager om cardsharing. SØIK skal ved visiterin-
gen være opmærksom på, om der er personer i sagerne, som
også indgår i sager i andre politikredse, og om der i øvrigt er
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om ministeren vil redegøre for status på evalueringen, der blev aftalt i beretningen til beslutningsforslag B 136 (2016-17) om en styrket håndhævelse af immaterielle rettigheder, til justitsministeren
1823355_0003.png
indikationer på, at der er tale om organiserede forhold. Hvis
dette er tilfældet, skal sagerne som udgangspunkt behandles hos
SØIK.
Verserende sager
I forbindelse med etableringen af forsøgsordningen foretager
SØIK i samarbejde med politikredsene en samlet opgørelse af
verserende IPR-sager i politikredsene. SØIK foretager på bag-
grund heraf en vurdering af, om den enkelte sag fremadrettet
skal forankres i en politikreds, eller om sagen skal overføres til
videre behandling hos SØIK.
SØIK skal som udgangspunkt overtage de verserende sager fra
politikredsene, som efter de nævnte kriterier for behandlingen
af nye sager ville skulle behandles af SØIK. De verserende sa-
ger, som efter disse kriterier ville skulle behandles af politikred-
sene, skal som udgangspunkt færdigbehandles af politikredsene.
SØIK skal således som udgangspunkt overtage de verserende
sager i politikredsene, medmindre der er tale om de ovenfor be-
skrevne, helt ukomplicerede sager.
Verserende sager i politikredsene, hvor der er rejst tiltale, eller
hvor SØIK (efter drøftelse med politikredsen) vurderer, at efter-
forskningen er tæt på at være afsluttet, skal dog som udgangs-
punkt
ud fra betragtninger om den samlet set mest hensigts-
mæssig ressourceanvendelse
færdigbehandles i politikred-
sene, uanset om sagerne efter kriterierne for fordelingen af nye
sager som udgangspunkt skulle behandles af SØIK.
Driftsstyring, ressourcer mv.
Der vil under forsøgsperioden ske en markant styrkelse af de
ressourcer, som anvendes til behandlingen af IPR-sager.
Rigspolitiet vil desuden udpege en kontaktperson i Nationalt
Cybercrime Center (NC3) til støtte for håndtering og priorite-
ring af den digitale sporsikring i relation til IPR-sager i forsøgs-
perioden.
Herudover vil SØIK og Rigspolitiet i fællesskab styrke arbejdet
med operativ analyse af området, hvor man bl.a. med afsæt i
oplysninger fra de konkrete sager, in put fra interessenter på om-
rådet, Europol og andre relevante samarbejdsparter mv. vil ar-
bejde mere analysebaseret på dette område. Fokus vil være på
den organiserede del af kriminaliteten og med fokus på at af-
dække og i givet fald retsforfølge bagmænd, hvor der er grund-
lag for en dansk straffesag eller eventuelt et konkret samarbejde
med et andet land, som kan forventes at føre til strafforfølgning
dér. Det er hensigten, at det vil blive etableret en fælles analy-
segruppe mellem Rigspolitiet og SØIK.
3
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om ministeren vil redegøre for status på evalueringen, der blev aftalt i beretningen til beslutningsforslag B 136 (2016-17) om en styrket håndhævelse af immaterielle rettigheder, til justitsministeren
1823355_0004.png
Endelig vil der blive iværksat en styrket dialog og samarbejde
med interessenterne på området, herunder med faste dialogmø-
der også på ledelsesniveau.
Evaluering
Rigsadvokaten vil sammen med Rigspolitiet og SØIK til brug
for opfølgningen på effekterne af forsøgsordningen opstille en
række målekriterier, herunder bl.a. med henblik på at kunne
følge udviklingen i sagsbehandlingstiderne (udvalgte sags-
skridt) for henholdsvis verserende og nye sager.
Erfaringerne fra forsøgsordningen, herunder effekterne af at
samle væsentligt flere af sagerne på området, vil komme til at
indgå i evalueringen af området i første halvår 2018.
Rigspolitiet, SØIK og Rigsadvokaten vil sideløbende med etab-
leringen af forsøgsordningen for behandlingen af IPR-sagerne
overveje den fremtidige håndtering af sagerne i politiet og an-
klagemyndigheden, herunder i lyset af de generelle initiativer
der er i gang i politiet, når det gælder blandt andet visitation og
driftsstyring af straffesager.”
4