Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1859562_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
22. februar 2018
Kontor:
Strafferetskontoret
Sagsbeh: Maria Aviaja Sander
Holm
Sagsnr.: 2018-0030-0763
Dok.:
643196
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 393 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 26. januar 2018. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Søren Pape Poulsen
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 393: Spm. om at kommentere de indvendinger mod regeringens udspil vedrørende unge kriminelle, som tænketanken Forsete rejser i sin henvendelse til udvalget af 16/1-18, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 393 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren kommentere de indvendinger mod regeringens
udspil vedrørende unge kriminelle, som tænketanken Forsete
rejser i sin henvendelse til udvalget af 16. januar 2018, jf. REU
alm. del - bilag 147?”
Svar:
1.
Regeringens udspil ’Alle handlinger har konsekvenser’ indeholder en
række nye initiativer, der skal forebygge, at unge vender det store fællesskab
ryggen og ender i den hårde kerne af unge kriminelle. Udspillet skal sikre
en mærkbar og hurtig konsekvens, når de unge forbryder sig mod samfun-
dets regler. Med udspillet vil regeringen tidligere ansvarliggøre de unge, der
er på vej ud i en kriminel løbebane og forebygge, at de ender som en del af
den hårde kerne.
I sit brev af 16. januar 2018 til Folketingets Retsudvalg fremkommer Forsete
med en række bemærkninger til regeringens udspil om en reform af indsat-
sen mod ungdomskriminalitet. Forsetes bemærkninger vedrører primært:
Udspillets overensstemmelse med artikel 6 i Den Europæiske Men-
neskerettighedskonvention (EMRK) og artikel 40, stk. 2, litra b, i
FN’s Konvention om Barnets Rettigheder (Børnekonventionen),
Ungdomskriminalitetsnævnets sammensætning,
muligheden for at klage over nævnets afgørelse,
samspillet med kommunerne og børn og unge-udvalget,
oprettelsen af en ungekriminalforsorg
initiativet om styrket magtanvendelse på visse institutioner.
2.
Regeringens udspil er udformet inden for rammerne af Danmarks inter-
nationale forpligtelser.
Efter EMRK artikel 6, stk. 1, har enhver ret til en retfærdig rettergang for en
uafhængig og upartisk domstol, når der skal træffes afgørelse enten i en strid
om den pågældendes borgerlige rettigheder og forpligtelser (en civil sag)
eller angående en mod den pågældende rettet anklage for en forbrydelse (en
straffesag). Bestemmelsens stk. 2 og 3 sikrer enhver en række processuelle
retsgarantier, der gælder, når der skal træffes afgørelse i en straffesag. Arti-
kel 40, stk. 2, litra b, i Børnekonventionen opstiller en række processuelle
retsgarantier, der skal overholdes i forbindelse med straffesager mod børn.
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 393: Spm. om at kommentere de indvendinger mod regeringens udspil vedrørende unge kriminelle, som tænketanken Forsete rejser i sin henvendelse til udvalget af 16/1-18, til justitsministeren
Ungdomskriminalitetsnævnet vil ikke skulle tage stilling til, om den unge er
skyldig i at have begået en bestemt strafbar handling. Nævnet vil heller ikke
som domstolene kunne idømme den unge sanktioner såsom betingede eller
ubetingede fængselsstraffe. Ungdomskriminalitetsnævnet vil på baggrund
af en helhedsvurdering af den unges situation skulle træffe afgørelse om
iværksættelse af reaktioner, der skal bidrage til at sikre, at den unge ikke
ender i en kriminel løbebane. Der vil således ikke være tale om en straffesag
i EMRK artikel 6’s og Børnekonventionens artikel 40’s forstand. Nævnets
sagsbehandling vil derfor ikke skulle opfylde de processuelle retsgarantier,
der ifølge disse bestemmelser gælder i straffesager.
Der henvises endvidere til Justitsministeriets besvarelse af 15. december
2017 af spørgsmål nr. 264 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
3.
For så vidt angår Ungdomskriminalitetsnævnets sammensætning, kan
Justitsministeriet oplyse, at nævnet vil blive oprettet som et kollegialt organ
bestående af tre medlemmer. Nævnsmøderne vil skulle ledes af en dommer,
så det sikres, at møderne ledes af en person, som har erfaring med at lede
møder i sager, hvor der skal træffes afgørelser, der kan have indgribende
betydning for den enkelte. Samtidig vil dommerne skulle bidrage med deres
juridiske kvalifikationer til at sikre retssikkerheden i nævnet. Herudover vil
nævnet skulle sammensættes af to nævnsmedlemmer fra henholdsvis kom-
munen og politiet. Nævnsmedlemmet fra kommunen vil blive udpeget på
grund af sin indsigt i sager om social støtte til udsatte unge. Nævnsmedlem-
met fra politiet vil blive udpeget på baggrund af sin viden om forebyggelse
af ungdomskriminalitet, herunder kriminalitetsmønstre og tilbud til krimi-
nalitetstruede unge i politikredsen.
4.
For så vidt angår muligheden for at klage over Ungdomskriminalitets-
nævnets afgørelser, kan Justitsministeriet oplyse, at nævnets afgørelser vil
kunne indbringes for domstolene. Afgørelser, der indebærer frihedsberø-
velse (f.eks. anbringelse på en sikret institution), vil
ligesom det er tilfæl-
det i dag
tillige kunne påklages til Ankestyrelsen. En ung vil i sådanne
klagesager få ret til gratis advokatbistand i både Ungdomskriminalitetsnæv-
net, Ankestyrelsen og ved domstolene. Klage til Ankestyrelsen eller ind-
bringelse for domstolene vil som udgangspunkt ikke få opsættende virkning.
5.
Kommunernes børn- og ungeudvalg træffer i dag
efter indstilling fra de
sociale myndigheder
afgørelse i en række sager vedrørende tvangsmæs-
sige indgreb over for børn og unge, herunder sager om anbringelse uden for
hjemmet uden samtykke.
3
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 393: Spm. om at kommentere de indvendinger mod regeringens udspil vedrørende unge kriminelle, som tænketanken Forsete rejser i sin henvendelse til udvalget af 16/1-18, til justitsministeren
Børn- og ungeudvalget vil efter oprettelsen af Ungdomskriminalitetsnævnet
fortsat skulle træffe sådanne afgørelser i sager vedrørende børn og unge,
som ikke er i fødekæden til eller allerede en del af den hårde kerne. Sager
vedrørende unge, som er i fødekæden til eller allerede en del af den hårde
kerne, vil derimod skulle behandles i Ungdomskriminalitetsnævnet.
Ungdomskriminalitetsnævnet vil få samme adgang som børn- og ungeud-
valget til at anbringe en ung uden for hjemmet uden samtykke som led i den
unges forbedringsforløb.
Kommunen vil have pligt til at fuldbyrde Ungdomskriminalitetsnævnets af-
gørelser. Den unges kommunale sagsbehandler vil endvidere
som led i det
personrettede tilsyn
være forpligtet til at følge den unges udvikling. Hvis
den unges forhold ændrer sig på en sådan måde, at forbedringsforløbet bør
justeres, vil sagen på ny skulle indbringes for Ungdomskriminalitetsnævnet.
6.
Regeringen har med finansloven for 2018 afsat 70 mio. kr. i 2018, 120,4
mio. kr. i 2019, 123,2 mio. kr. i 2020 og 122,2 mio. kr. i 2021 og frem til
udspillet, herunder til oprettelsen og driften af en effektiv ungekriminalfor-
sorg.
7.
For så vidt angår udspillets initiativ om styrket magtanvendelse på visse
institutioner henvises til Justitsministeriets besvarelse af 9. februar 2018 af
spørgsmål nr. 381 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
4