Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1858572_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
22. december 2017
Økonomikontoret
Troels Sten Nielsen
2017-0030-0629
602119
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 276 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 7. december 2017.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Mar-
lene Harpsøe (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Lene Steen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 388: MFU spm. om, hvorvidt ministeren er enig i, at Helsingør kommune er det mest belastede område i Nordsjællands Politikreds, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 276 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Mener ministeren, at Nordsjællands Politis forslag om at ned-
lægge Helsingør og Frederikssund som udrykningssteder er et
udtryk for en serviceforbedring eller en serviceforringelse, jf. ar-
tiklerne "Reformforslag: Ingen patruljevogne på politigården i
Helsingør" og "Forslag giver panderynker blandt politiets egne"
i Helsingør Dagblad den 6. december 2017?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Nordsjællands Politi, der har oplyst følgende:
1. Nordsjællands Politi iværksatte i efteråret 2016 et omfattende
udviklingsprojekt med henblik på at gentænke politikredsens
samlede organisatoriske opbygning og virkemåde. Formålet var
at skabe grundlaget for en nyorganisering, der både kan leve op
til omgivelsernes forventninger om tilgængelighed, rimelige
sagsbehandlingstider og kompetent behandling af nye og mere
komplekse kriminalitetsformer og samtidig skabe en bedre ba-
lance i medarbejdernes hverdag.
Det har været en grundlæggende forudsætning i projektarbejdet,
at der fortsat skal være politistationer i Helsingør, Hillerød,
Gentofte og Frederikssund, ligesom Udlændinge Center Nords-
jælland bibeholdes i Birkerød og Center Sandholm. Det har også
i arbejdet været en forudsætning, at de nuværende politiekspe-
ditioner og politibutikker på rådhuse bevares.
Arbejdet med at udarbejde en anbefaling til en ny organisering
af politikredsen har i det væsentlige været forankret i tre arbejds-
grupper og en tværgående gruppe, som har involveret mere end
50 medarbejdere, ledere og repræsentanter fra bl.a. politifore-
ningen. Undervejs har der været afholdt en række workshops om
forskellige dele af projektarbejdet for også at inddrage viden og
erfaringer fra andre medarbejdere i politikredsen.
Der har desuden været afholdt en workshop om arbejdet med
forebyggelse og nærhed for kredsens 13 kommuner med det for-
mål at præsentere projektets foreløbige arbejde for kommunerne
og lytte til de kommunale synspunkter på et område, hvor der er
meget tæt samarbejde mellem kommunerne og politiet.
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 388: MFU spm. om, hvorvidt ministeren er enig i, at Helsingør kommune er det mest belastede område i Nordsjællands Politikreds, til justitsministeren
Den oprindelige tidsplan for projektet indebar, at projektarbej-
det skulle være afsluttet inden 1. april 2017, men det viste sig,
at det ikke var muligt at fastholde denne plan.
Som følge heraf skrev Nordsjællands Politi den 3. april 2017 til
samtlige borgmestre i politikredsen, at:
”Der pågår i projektets forskellige arbejdsgrupper et
omfattende analysearbejde, som skal skabe grundla-
get for et samlet oplæg til den fremtidige organise-
ring af politikredsen, og vores plan var, at dette op-
læg skulle foreligge ved udgangen af marts måned.
Vi lagde fra starten en ambitiøs tidsplan, og vores
forventning har indtil for ganske nyligt været, at
tidsplanen ville holde. Men det står klart nu, at der
er behov for mere tid til at lave arbejdet ordentligt
og skabe det bedst mulige oplæg til den fremtidige
organisering af Nordsjællands Politi.
Helt konkret er der behov for mere tid til at beskrive
resultatet af arbejdet i de enkelte projektspor og
knytte dem sammen til et samlet oplæg, som projek-
tets tværgående arbejdsgruppe kan tage udgangs-
punkt i. Arbejdet i den tværgående arbejdsgruppe
kan medføre behov for yderligere analyser, og det
skal der være tid til, at projektsporene kan gennem-
føre. Samlet set betyder det, at der først vil være et
samlet oplæg til politikredsens nye organisering,
som kan fremlægges for ledelsen til efteråret.
På det tidspunkt af 2017 vil der jo være gang i den
lokalpolitiske debat i kredsens 13 kommuner frem
mod kommunalvalget den 21. november. I vil som
borgmestre være i fuld gang med at forberede og
deltage i valgkampen, og det vil i praksis være me-
get vanskeligt at gennemføre den nødvendige dialog
med jer om kredsens fremtidige organisering på en
god måde. Derfor har Nordsjællands Politi besluttet,
at der først i begyndelsen af 2018 vil blive taget stil-
ling til, hvordan politikredsen fremover skal være
organiseret”.
Projektarbejdet er nu afsluttet, og den tværgående arbejdsgruppe
har den 1. december 2017 afleveret en samlet anbefaling til den
øverste ledelse i Nordsjællands Politi om den fremtidige orga-
nisering af politikredsen. Det oplæg om placeringen af kredsens
udkørselssteder, som er omtalt i spørgsmålet, stammer givetvis
fra den samlede anbefaling.
Det er væsentligt at fremhæve, at der ikke er truffet beslutning
af ledelsen i Nordsjællands Politi om kredsens fremtidige orga-
3
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 388: MFU spm. om, hvorvidt ministeren er enig i, at Helsingør kommune er det mest belastede område i Nordsjællands Politikreds, til justitsministeren
nisering. Før der kan træffes beslutning, udestår således en væ-
sentlig dialogfase om den fremtidige organisering af politikred-
sen, hvor der dels skal gennemføres samtaler med hver af kred-
sens 13 borgmestre, dels skal være drøftelser med Rigspolitiet.
2.1. Nordsjællands Politi har i 2017 gennemført væsentlige æn-
dringer af kredsens plangrundlag for beredskabspatruljering i
kraft af navnlig en ny patruljeplan og indførelse af zonepatrul-
jering.
Hovedformålet med ændringerne er at yde borgerne bedre ser-
vice gennem tilfredsstillende responstider, og ved at der i højere
grad er ledige patruljer, når der er udrykningskrævende opga-
ver. Ændringerne er ikke knyttet til et bestemt antal udkørsels-
steder og har ikke afventet stillingtagen til den fremtidige orga-
nisering af politikredsen.
Grundlaget for ændringerne er omfattende analyser foretaget af
Rigspolitiet af aktivitetsniveauet i Nordsjællands Politi i perio-
den 2013-2016. Analyserne har særligt haft fokus på beredska-
bets organisering, bemanding mv., og Rigspolitiet ydede herun-
der bistand til at analysere kredsens belastning af patruljebered-
skabet i forhold til bl.a. beredskabshændelser og responstidsmå-
linger.
Formålet med at få foretaget analyserne var at sikre, at patrulje-
beredskabet til enhver tid er bedst muligt dimensioneret i for-
hold til det forventede antal opgaver, og at der i vagtcentralens
daglige styring er fokus på den rette placering og fordeling af de
tilgængelige patruljer i forhold til de forventede opgaver, herun-
der f.eks. begivenheder i nattelivet, forholdene i særligt udsatte
boligområder, særlige kriminalitetsudfordringer mv.
Ændringerne er nærmere beskrevet nedenfor i pkt. 2.2 og 2.3.
2.2. Med den nye patruljeplan er der fra april 2017 sket ændrin-
ger af planen for, hvor mange beredskabspatruljer og andre for-
mer for patruljer, der skal være til rådighed for vagtcentralen på
ugens forskellige dage og i døgnets forskellige timer.
Ændringerne indebærer helt overordnet, at antallet af patruljer
til rådighed for vagtcentralen afpasses efter, hvornår der – base-
ret på de nævnte omfattende analyser af tidligere års beredskabs-
hændelser i kredsen – må forventes at være udrykningsopgaver.
Det vil sige, at der er flere patruljer til rådighed for vagtcentra-
len end før ændringerne, på tidspunkter hvor der må forventes
mange opgaver.
Omvendt er der på de tidspunkter, hvor der erfaringsmæssigt
kun er meget få opgaver, færre patruljer til rådighed for vagt-
centralen end før. Herved kunne det sikres, at den nye patrulje-
4
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 388: MFU spm. om, hvorvidt ministeren er enig i, at Helsingør kommune er det mest belastede område i Nordsjællands Politikreds, til justitsministeren
plan kun medførte et begrænset antal yderligere vagter for me-
darbejderne i beredskabet.
Det kan nævnes, at det nye plangrundlag udtrykkeligt fastsæt-
ter, hvilket antal patruljer "på hjul" der som minimum skal være
i de forskellige tidsrum henover ugen.
Af polititaktiske hensyn kan Nordsjællands Politi ikke oplyse
nærmere om den konkrete patruljedækning, men det kan næv-
nes, at de gennemførte analyser bl.a. viser, at der i visse tidsrum
om natten erfaringsmæssigt alene forekommer beredskabshæn-
delser i politikredsen, der kan begrunde opretholdelse af et be-
redskab ”på hjul” af begrænset størrelse. Det kan således kon-
stateres, at der i 2016 i 11 pct. af det samlede antal timer, for-
trinsvis i de sene nattetimer, ikke forekom beredskabshændelser
i politikredsen.
2.3. Når det gælder zonepatruljering, udarbejdede politikredsen
i august 2017 med udgangspunkt i de gennemførte analyser en
operationsbefaling vedrørende patruljering i Nordsjællands Po-
litikreds, som tager udgangspunkt i en zoneinddeling. Zoneind-
delingen afspejler bl.a. viden om placeringen og antallet af be-
redskabsopgaver i kredsen i særligt 2016, idet oplysninger om
2014, 2015 og første del af 2017 dog også indgik i baggrunds-
materialet.
Politikredsen er i befalingen uden hensyntagen til kommune-
grænser opdelt i tre delvist overlappende zoner, hvilket i kom-
bination med den dynamiske patruljeplan skal understøtte en
fleksibel og robust patruljedækning af hele politikredsen og der-
med sikre, at politiet hurtigt kan komme til stede, når borgerne
har behov for politiets bistand, eller der i øvrigt er anledning til
politimæssig indsats.
Det er en hjørnesten i zonepatruljeringen, at vagtcentralen sik-
rer, at et vist antal patruljer befinder sig i de tre zoner, hvor de
er klar til at køre til beredskabsopgaverne, således at de ikke
først kører ud fra stationen, når opgaverne opstår.
Det er således vagtcentralens opgave at sikre en fordeling af pa-
truljerne, der understøtter borgernes tryghed ved at muliggøre
den bedst mulige håndtering af politimæssige opgaver i forhold
til større bysamfund, udfordringer i nattelivet, forhold i særligt
udsatte boligområder og andre beredskabshændelser i hele kred-
sen.
Den i pkt. 1 nævnte anbefaling til nyorganisering af Nordsjæl-
lands Politi lægger ikke op til ændring i den her beskrevne til-
rettelæggelse af patruljeopgaven eller personaleforbruget hertil.
5
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 388: MFU spm. om, hvorvidt ministeren er enig i, at Helsingør kommune er det mest belastede område i Nordsjællands Politikreds, til justitsministeren
Det er på nuværende tidspunkt ikke muligt at foretage en retvi-
sende og sammenlignelig opgørelse af det tilsvarende persona-
leforbrug i 2007, hvilket beror på ændringer i arbejdstilrettelæg-
gelsen og opgavefordelingen i forholdet mellem politikredsens
forskellige operative afdelinger.
3. Det skal afslutningsvist understreges, at en ny organisering af
Nordsjællands Politi naturligvis ikke må føre til en svækkelse af
kredsens samlede indsats på strategiske områder, som f.eks. be-
kæmpelse af indbrudskriminalitet og kriminalitet begået af ro-
cker-bandegrupperinger.”
6