Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1864365_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
6. marts 2018
Politikontoret
Simon Eriksen
2018-0030-0752
638811
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 386 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 23. januar 2018. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Lene Steen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 385: Spm. om redegørelse for, om politiets tilstedeværelse og indsats i de særligt udsatte boligområder lever op til den seneste flerårsaftale om politiets og anklagemyndighedens økonomi for 2016-19, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 386 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren kommentere artiklen Politiindsatsen i krimina-
litetstruede boligområder er svækket fra fagbladetboligen.dk
den 6. januar 2018, herunder konklusionerne fra Fagbladet Bo-
ligens undersøgelse om at - over halvdelen af boligorganisatio-
nerne mener at politiets tilstedeværelse i de særligt udsatte bo-
ligområder er for lille (mod kun 23 pct. i 2015), - kun 42 pct. af
boligorganisationerne mener om politiets reaktionsevne, at
hjælpen kommer hurtigt (mod 80 pct. i 2015) og - at det er gået
tilbage med det nære relationsstyrkende politiarbejde?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Det kan indledningsvist
oplyses, at Rigspolitiet har udarbejdet
en operativ strategi for politiets indsats på tryghedsområdet i pe-
rioden fra 2017-2020. Af strategien fremgår blandt andet, at
dansk politi fortsat skal have fokus på de særligt udsatte bolig-
områder, som er præget af udfordringer med utryghedsskabende
adfærd. Som led i strategien skal politikredsene styrke nuvæ-
rende initiativer og afprøve nye metoder til at styrke politiets
tilstedeværelse og inddragelse af civilsamfundet i politiets op-
gaveløsning.
Rigspolitiet kan videre i forhold til politiets tilstedeværelse i de
særligt udsatte boligområder oplyse, at der i 2017 set i forhold
til antallet af anmeldelser oftere blev sendt patruljer til de særligt
udsatte boligområder end til andre geografiske områder i politi-
kredsene.
For så vidt angår politiets responstid (dvs. den tid, der går fra
politiet modtager en anmeldelse og til politipatruljen er fremme)
kan det oplyses, at der ikke foretages særskilte opgørelser i for-
hold til de særligt udsatte boligområder, men at politiets gen-
nemsnitlige responstid overordnet set er forbedret i 2017 set i
forhold til 2016.
Mere generelt kan det oplyses, at de konkrete forebyggende og
tryghedsskabende politimæssige indsatser, der iværksættes i de
særligt udsatte boligområder, afhænger af de udfordringer, der
lokalt er identificeret.
Politiindsatsen i de enkelte boligområder er udmøntet i en lang
række bredspektrede indsatser, bestående af f.eks. opsøgende
dialog i forhold til civilsamfundet, synlighed ved anvendelse af
lokalforankrede betjente, cykelpatruljer og andre indsatser, der
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 385: Spm. om redegørelse for, om politiets tilstedeværelse og indsats i de særligt udsatte boligområder lever op til den seneste flerårsaftale om politiets og anklagemyndighedens økonomi for 2016-19, til justitsministeren
målrettet sigter mod at reducere kriminalitet og utryghed samt
øge politiets synlighed og tilgængelighed i områderne.
Politikredsene har endvidere fokus på at etablere og fastholde
tætte samarbejdsrelationer med eksterne aktører i relation til den
præventive og tryghedsskabende indsats i de særligt udsatte bo-
ligområder. Det ses eksempelvis i form af formelle partner-
skabsaftaler med kommuner, etablering af tværsektorielle sa-
marbejdsnetværk i områderne (f.eks. med kommunale aktører
og boligselskaber) samt koordinerede SSP-indsatser i forbin-
delse med akutte problematikker. Hertil bemærkes, at indsat-
serne i de særligt udsatte boligområder generelt er karakteriseret
ved at være tværsektorielle indsatser.
Rigspolitiet kan afslutningsvist oplyse, at der i en række politi-
kredse netop er blevet ansat civile medarbejdere med særlige
kompetencer inden for forebyggelsesområdet. Disse personer
der starter i jobbet henholdsvis pr. 1. februar og 1. marts 2018
skal i samarbejde med politibetjentene sikre lokal tilstedevæ-
relse i de særligt udsatte boligområder.”
Det kan tilføjes, at det bl.a. fremgår af regeringens parallelsamfundsudspil
af 1. marts 2018, at regeringen vil styrke politiets indsats i de mest belastede
boligområder, som politiet udpeger som særligt udsatte. Regeringen vil bl.a.
sikre mere politi på gaden i de mest belastede områder, et øget kontroltryk
og 25 større målrettede politiaktioner. Derudover skal flere hårdkogte kri-
minelle væk fra gaden gennem en strategisk indsats for at udpege personer,
der er særligt centrale for kriminalitet og utryghedsskabende adfærd i bolig-
området. Endvidere skal der udarbejdes en national strategi for politiets ind-
sats i de kommende år, som skal styrke effekten af politiets arbejde og styrke
trygheden i de særligt udsatte boligområder.
3