Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1910383_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
13. juni 2018
Politikontoret
Sidsel Bøndergaard
2018-0030-0730
633994
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 375 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 18. januar 2018. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Trine Bramsen (S).
Søren Pape Poulsen
/
Lene Steen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 375: Spm. om redegørelse for risikovurderingen i forbindelse med etableringen af medicinsk cannabisproduktion i Danmark - herunder risikoen for overfald, røverier og indbrud som følge af produktionen, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 375 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for risikovurderingen i forbindelse
med etableringen af medicinsk cannabisproduktion i Danmark -
herunder risikoen for overfald, røverier og indbrud som følge af
produktionen, og vil ministeren herunder redegøre for det for-
ventede ressourceforbrug hos politiet som følge af sikkerheds-
godkendelser og risikoen for kriminalitet?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet
en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan oplyse, at der ikke fra politiets side er udarbej-
det en egentlig risikovurdering i forhold til ordningen med tilla-
delse til dyrkning af medicinsk cannabis.
Rigspolitiet foretager i dag vandelsgodkendelser i forbindelse
med ansøgninger om dyrkning af industrihamp, og Rigspolitiet
har en tilsvarende rolle i forhold til vandelsgodkendelser ved an-
søgninger om tilladelse til dyrkning af medicinsk cannabis. Der-
udover har politiet et almindeligt ansvar for retshåndhævelsen,
herunder håndhævelsen af lovgivningen om euforiserende stof-
fer, som virksomheder og andre kommer i konflikt med, hvis de
ikke holder sig inden for rammerne af en tilladelse og de vilkår,
der måtte være knyttet til tilladelsen.
Det er Rigspolitiets vurdering, at et øget udbud af cannabispro-
dukter må antages at øge risikoen for visse typer af kriminalitet
(f.eks. tyveri og afpresning). Kriminalitetens omfang vil af-
hænge af en række faktorer, herunder antal producenter, de
iværksatte sikkerhedstiltag og markedspriserne på cannabis. Det
bemærkes i den forbindelse at risikoen for tyveri – afhængigt af
de iværksatte sikringstiltag – må antages at være mest nærlig-
gende, når der er tale om færdige eller næsten færdige produk-
ter, der er lette at omsætte på det illegale marked, ligesom større
produktioner i højere grad end mindre må antages at være af in-
teresse for det kriminelle marked.
Rigspolitiet har på den baggrund indledt et samarbejde med Læ-
gemiddelstyrelsen, hvor man bl.a. har fokus på, hvilke sikker-
hedsforanstaltninger der kan benyttes i forhold til de virksom-
heder, som har fået meddelt tilladelse til dyrkning af medicinsk
cannabis.
Ordningen forventes alene at medføre et begrænset ressource-
forbrug for Rigspolitiet til vandelsgodkendelse af producenter
og til generel vejledning om sikkerhedstiltag i forbindelse med
dyrkning af medicinsk cannabis. Hertil kommer et forventeligt
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 375: Spm. om redegørelse for risikovurderingen i forbindelse med etableringen af medicinsk cannabisproduktion i Danmark - herunder risikoen for overfald, røverier og indbrud som følge af produktionen, til justitsministeren
begrænset ressourcemæssigt forbrug til strafferetlig forfølgning
af den kriminalitet, der med ordningen vil være øget risiko for.”
Justitsministeriet har endvidere til brug for besvarelsen af spørgsmålet ind-
hentet en udtalelse fra Sundheds- og Ældreministeriet, der bl.a. har oplyst
følgende:
”Lægemiddelstyrelsen udarbejder, vurderer eller kontrollerer
ikke risikovurderinger, herunder risikoen for overfald, røverier
og indbrud som følge af produktion af lægemidler eller eufori-
serende stoffer, i forbindelse med styrelsens kontrol med læge-
middelvirksomheder og virksomheder, der håndterer euforise-
rende stoffer.
Både for lægemiddelhåndtering og virksomhed med euforise-
rende stoffer gælder, at lægemidlerne/stofferne skal opbevares
utilgængeligt for uvedkommende. Lægemiddelstyrelsen forven-
ter som led i styrelsens tilsyn, at virksomhederne har udarbejdet
procedurer for, hvordan de vil sikre dette. Styrelsen stiller dog
ikke yderligere krav til, hvordan virksomhederne opfylder dette.
Lægemiddelstyrelsen har ikke i forbindelse med etablering af
cannabisproduktion i Danmark eller for lægemiddelproduktion
i øvrigt forudsætningerne for at udarbejde eller vurdere risiko-
vurderinger for sikkerhed, der bl.a. inddrager risiko for overfald,
røverier og indbrud mv., som f.eks. tilstrækkelig skal- eller pe-
rimetersikring, alarmtilkobling eller overvågning.”
3