Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1846412_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. januar 2018
Økonomikontoret
Andreas Dinesen Hansen
2017-0030-0693
617888
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 333 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 20. december 2017.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Josephine Fock (ALT).
Søren Pape Poulsen
/
Rune Nørr
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 333: Spm. om redegørelse for, hvad den nuværende kriminalisering af stofbrugere samlet set koster hele retssystemet, til justitsminsteren
Spørgsmål nr. 333 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, hvad den nuværende kriminalise-
ring af stofbrugere samlet set koster hele retssystemet”
Svar:
Justitsministeriet har i besvarelsen lagt til grund,
at spørgeren med ”krimi-
nalisering af stofbrugere” henviser til, at det er strafbelagt at besidde eufo-
riserende stoffer til eget brug. Justitsministeriet har derfor, hvor det er mu-
ligt, begrænset besvarelsen sådan, at der alene medtages omkostninger, der
relaterer sig til sager om personer, der besidder euforiserende stoffer i
mængder, der indikerer, at besiddelsen sker til eget brug.
Det bemærkes, at det efter lovgivningen om euforiserende stoffer tillige er
strafbelagt bl.a. at indføre og videresælge euforiserende stoffer, og at en ge-
nerel opgørelse af omkostninger forbundet med overtrædelser af lovgivnin-
gen om euforiserende stoffer derfor indeholder andre og flere omkostninger
end dem, som det er lagt til grund, at spørgeren efterspørger.
Der findes ikke en samlet opgørelse over de udgifter i retsvæsenet, som an-
vendes i forbindelse med håndteringen af personer, der besidder euforise-
rende stoffer i mængder, der indikerer, at besiddelsen sker til eget brug.
Justitsministeriets myndigheder besidder dog hver især en række informati-
oner om ressourceforbruget relateret til lovgivningen om euforiserende stof-
fer, som fremgår af besvarelsen. For så vidt angår myndighedernes skøn,
understreges det, at det er enkeltstående redegørelser for myndighedernes
ressourceforbrug, som ikke retvisende kan akkumuleres.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet udta-
lelser fra Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Domstolsstyrelsen og Direktoratet for
Kriminalforsorgen.
Rigsadvokaten har oplyst følgende:
”Anklagemyndigheden
opgør ikke omkostningerne ved behand-
lingen af sager vedrørende stofbrugere særskilt. I tabellen ne-
denfor er angivet et skøn over omkostningerne ved behandling
af sager, der er registreret under gerningskoden ”84110 Lov om
euforiserende
stoffer”. Skønnet er angivet ud fra antallet af sager
og en gennemsnitlig stykpris for denne type sager, og det er der-
for i sagens natur behæftet med nogen usikkerhed. I årene fra
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 333: Spm. om redegørelse for, hvad den nuværende kriminalisering af stofbrugere samlet set koster hele retssystemet, til justitsminsteren
1846412_0003.png
2015 til 2017 kan på den baggrund angives følgende skønnede
omkostninger:
Tabel 1
Anklagemyndighedens skønnede omkostninger
– ’84110 Lov om euforiserende stoffer’
Mio. (2017-pl)
Omkostninger
2015
15,2
2016
16,9
2017
17,0
Kilde: Rigsadvokaten
Omkostningerne er alene skønnet
for gerningskode ’84110 Lov
om euforiserende stoffer’, og der er set bort fra gerningskoder,
der omhandler salg, smugling og hæleri i forbindelse med nar-
kotika samt gerningskoder vedrørende dopingmidler og læge-
middelloven. Følgende gerningskoder vedr. narkotika mv. er så-
ledes ikke medtaget i opgørelsen:
'71281 Salg af narkotika'
'71282 Smugling m.v. af narkotika'
'71286 Dopingmidler, salg af (skærpende omstændigheder)'
'71287 Dopingmidler, smugling mv. (skærpende omstændighe-
der)'
'76611 Hæleri med hensyn til narkotika'
'76612 Hæleri med hensyn til narkotika - groft'
'84111 Lov om euforiserende stoffer (Salg)'
'86240 Lægemiddelloven'
'86245 Lov om forbud mod visse dopingmidler'”
Rigspolitiet har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan indledningsvist oplyse,
at stofbrugere i besva-
relsen defineres som personer, der er sigtet for besiddelse af
ulovlige euforiserende stoffer til eget brug. Personer, der er sig-
tet for besiddelse af euforiserende stoffer med henblik på vide-
resalg, er ikke inkluderet i besvarelsen.
Rigspolitiet kan oplyse, at politiets registreringspraksis ikke un-
derstøtter, at det faktiske ressourceforbrug for politiets medar-
bejdere på området kan udskilles fra politiets øvrige aktiviteter.
Rigspolitiet vurderer, at størstedelen af politiets ressourcer an-
vendt på stofbrugere udgøres af lønudgifter til politiets medar-
bejdere. Rigspolitiet skal gøre opmærksom på, at sager, hvor en
person er sigtet for at være i besiddelse af ulovlige euforiserende
stoffer til eget brug, oftest vil indebære et bødeforlæg, og der vil
derfor være et begrænset ressourceforbrug ved denne type sager.
3
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 333: Spm. om redegørelse for, hvad den nuværende kriminalisering af stofbrugere samlet set koster hele retssystemet, til justitsminsteren
1846412_0004.png
Rigspolitiet kan endvidere oplyse, at politiets direkte driftsud-
gifter i forbindelse med sager, hvor en person er anmeldt eller
sigtet for besiddelse af ulovlige euforiserende stoffer til eget
brug var på ca. 1,4 mio. kr. i 2017, jf. tabel 2. Det bemærkes, at
tallene ikke viser politiets ressourceforbrug i form af tid eller
lønomkostninger.
Tabel 2
Oversigt over driftsudgifter relateret til personer, der besad ulovlige euforiserende stoffer år
2015 til 2017
Kr. (2017-pl)
Udgiftskategori
Ransagning, låsesmede mv.
Erstatning for uberettiget varetægtsfængsling
1
Forsvarssalærer
1 2
Lægeudgifter og retsmedicinske udgifter
2
Rejseudgifter
Tolkeudgifter
Øvrige indtægter og udgifter
I alt
46.259
1.220
1.714.781
318.592
2.994
37.242
16.168
2.137.256
41.118
28.845
1.565.829
166.061
1.695
69.051
8.166
1.864.433
59.109
-
1.061.108
229.975
1.205
78.181
6.642
1.436.220
2015
2016
2017
1) Udgifter til erstatning for uberettiget varetægtsfængsling og forsvarssalærer afholdes af statskassen,
mens de øvrige udgifter afholdes af politiets almindelige bevilling.
2) Udgifterne til forsvarssalærer og lægeudgifter til blodprøver og retsmedicinske analyser kan op-
kræves som sagsomkostninger, hvis dommen tilsiger pålæggelse af sagsomkostninger.
Kilde: Rigspolitiet
I forlængelse af ovenstående skal Rigspolitiet gøre opmærksom
på, at der ved domfældelse kan pålægges den dømte at betale
sagens omkostninger, og dele af ovenstående driftsudgifter kan
således blive tilbagebetalt til statskassen. Opkrævningen vil ty-
pisk omfatte udgiftskategorierne ”forsvarssalærer” og ”lægeud-
gifter” og ”retsmedicinske ydelser”. Eventuelle indtægter fra de
pålagte sagsomkostninger tilfalder statskassen. Hvis de pålagte
sagsomkostninger ikke indbetales, oversendes kravet til inddri-
velse hos SKAT.
Som nævnt kan Rigspolitiet ikke foretage en opgørelse over po-
litiets personaleressourcer, der anvendes i relation til stofbru-
gere. Rigspolitiet kan dog oplyse, at der i 2017 var ca. 20.500
anmeldelser af personer, der besad ulovlige euforiserende stof-
fer til eget brug og ca. 19.200 sigtelser af personer, der besad
ulovlige euforiserende stoffer til eget brug jf. tabel 3.
4
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 333: Spm. om redegørelse for, hvad den nuværende kriminalisering af stofbrugere samlet set koster hele retssystemet, til justitsminsteren
1846412_0005.png
Tabel 3
Oversigt over antal sigtelser og anmeldelser af personer, der besad ulovlige euforiserende stoffer
til eget brug i år 2014 til 2017
Antal sigtelser og anmeldelser
Anmeldelser
Sigtelser
2014
21.412
21.307
2015
19.019
17.798
2016
18.144
16.866
2017
1
20.503
19.204
1) Bemærk at antallet af anmeldelser og sigtelser for 2017 fortsat er under validering
Kilde: Rigspolitiet”
Domstolsstyrelsen har oplyst følgende:
”Domstolsstyrelsen
er i besiddelse af oplysninger om de sam-
lede udgifter til behandling af straffesager per år, men har ikke
oplysninger om udgifter vedrørende de enkelte lovovertrædel-
ser.
Domstolsstyrelsen kan oplyse, at sager om besiddelse af eufori-
serende stoffer til eget brug efter Domstolsstyrelsens vurdering
typisk bliver behandlet som sager uden domsmænd efter rets-
plejelovens kapitel 80.
Retten kan endvidere behandle sådanne sager efter den forenk-
lede bødesagsproces i medfør af retsplejelovens § 896 a (en del
af kapitel 80) uden afholdelse af et retsmøde. Betingelserne her-
for er, at det i bødeforlægget er angivet, at den pågældende, hvis
bødeforlægget ikke vedtages, uden yderligere varsel kan blive
dømt uden mulighed for at anke, medmindre den pågældende
inden for den i bødeforlægget fastsatte frist har anmodet om et
retsmøde i sagen.
Domstolsstyrelsen kan oplyse, at gennemsnitsprisen pr. sag for
en sag uden domsmænd ved byretterne i 2016 er 1.082 kr.
Gennemsnitsprisen inkluderer ikke en eventuel ankebehandling
af sagerne.
Der er mindre usikkerheder forbundet med den beregnede gen-
nemsnitspris, da de totale driftsudgifter ved byretterne i 2016 er
fordelt på baggrund af bl.a. byretternes sagsvægtningsmodel og
manuelle tidsregistreringer i 2016. Et retvisende resultat er der-
med afhængig af ensartetheden i byretternes tidsregistrerings-
praksis, samt hvor præcis sagsvægtningsmodellen er.
Sager om besiddelse af euforiserende stoffer er formentlig ikke
de sager, der er mest ressourcekrævende, hvorfor en sag om be-
siddelse af euforiserende stoffer til eget brug nok vil ligge under
ovennævnte gennemsnitspris for en sag uden domsmænd.”
5
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 333: Spm. om redegørelse for, hvad den nuværende kriminalisering af stofbrugere samlet set koster hele retssystemet, til justitsminsteren
1846412_0006.png
Direktoratet for Kriminalforsorgen har oplyst følgende:
”Direktoratet
for Kriminalforsorgen kan generelt oplyse, at an-
tallet af pladser til afsoning af domme for overtrædelse af lov
om euforiserende stoffer i perioden 2015-2017 kan opgøres som
nedenfor. Der er heri taget højde for en belægsmålsætning på 94
pct. ved omregning fra fangedage til årspladser. Sættes det gen-
nemsnitlige antal pladser i sammenhæng med de udgifter til
pladserne, der generelt regnes med (i 2018-PL), fås de neden-
stående beløb. Under disse forudsætninger kan kriminalforsor-
gens udgifter samlet set opgøres til cirka 60 mio. kr. årligt.
Tabel 4
Samlede udgifter hos kriminalforsorgen til pladser til afsoning af domme for overtrædelse af lov
om euforiserende stoffer
Gns. udgifter
Pris per dag
per år (mio.
(2018-pl)
kr.)
1.262
7,1
1.389
33,7
1.975
14,6
1.259
2,9
412
3,3
61,6
Mio. kr.
Arrest
Åben
Lukket
Pension
Fodlænke
I alt
2015 2016 2017 Gns.
12
55
22
3
23
19
70
20
7
22
15
74
18
9
22
16
66
20
6
22
Kilde: Direktoratet for Kriminalforsorgen
Antallet er alene opgjort ud fra, at overtrædelse af lov om eufo-
riserende stoffer er hovedkriminaliteten. Der er ikke inddraget
udgifter til tilsyn med hverken prøveløsladte eller betinget
dømte. Tallene for arrestpladser angår alene de dømte, som af-
soner i arrest. Pladsforbrug for arrestanter, der er sigtet/tiltalt for
lov om euforiserende stoffer, indgår ikke, da der ikke foreligger
oplysninger om sigtelseskriminalitet for arrestanterne på en så-
dan måde, at data kan udtrækkes elektronisk.”
6