Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1841475_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Samråd
mundtlig besvarelse af sam-
rådsspørgsmål K stillet efter ønske fra
Trine Bramsen (S)
14. december 2017, kl. 16
Hvornår:
29. november 2017
Sags nr.
Akt-id
2017 - 17094
329586
DET TALTE ORD GÆLDER
Samrådsspørgsmål K
Vil ministeren redegøre for, hvorvidt danske domstole
med henvisning til den Europæiske Menneskerettigheds-
konvention gennem flere år har undladt at udvise krimi-
nelle udlændinge, selv om dette var muligt, jf. vurdering
fra Institut for Menneskerettigheder?
[Indledning]
Tak for spørgsmålet.
Jeg mener sådan set, at jeg allerede har svaret på det her
spørgsmål under samråd F-H. Men jeg har ikke noget
imod at svare på spørgsmålet igen, selvom ordene af go-
de grunde langt hen ad vejen vil være de samme.
[Og jeg skal gerne prøve at svare så imødekommende
som muligt, så spørgeren forhåbentlig føler sig både hørt
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om ministerens talepapir fra samrådet den 14/12-17 om danske domstoles henvisninger til den Europæiske Menneskerettighedskonvention i udvisningssager, til udlændinge- og integrationsministeren
2
og forstået
for som jeg sagde sidst, så tror jeg grund-
læggende, at vi er enige om de lidt større linjer.]
[Institut for Menneskerettigheders analyse]
Som jeg sagde sidst, og som det også fremgår af min ny-
lige besvarelse af udvalgsspørgsmål nr. 199 fra Retsud-
valget her, så finder både Institut for Menneskerettighe-
der og arbejdsgruppen om udvisning af udenlandske
rockere og bandemedlemmer, at der er et begrænset rum
for udvisning, som ikke udnyttes fuldt ud i dag.
Det kan jeg måske lige uddybe.
Lad mig starte med kort at vende mig mod Institut for
Menneskerettigheders analyse, som blev offentliggjort
den 10. oktober 2017.
Analysen angiver at bygge på en gennemgang af rets-
praksis fra Menneskerettighedsdomstolen og fra danske
domstole i perioden 2011 til 2017 om sager om udvis-
ning af den kategori af kriminelle udlændinge, der enten
er født i Danmark eller er indrejst i landet som barn, og
som ikke har børn eller ægtefælle i Danmark.
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om ministerens talepapir fra samrådet den 14/12-17 om danske domstoles henvisninger til den Europæiske Menneskerettighedskonvention i udvisningssager, til udlændinge- og integrationsministeren
3
Instituttet tager i analysen forbehold for, at det er vanske-
ligt med sikkerhed at sige, om danske domstole overfor-
tolker Menneskerettighedsdomstolens praksis, men kon-
kluderer dog, at der er en særdeles påfaldende forskel
mellem dansk retspraksis og Menneskerettighedsdomsto-
lens praksis for denne kategori.
I analysen peger Institut for Menneskerettigheder på den
baggrund på, at der efter Instituttets opfattelse inden for
rammerne af menneskerettighederne er et råderum for
stramninger over for i hvert fald denne kategori af krimi-
nelle udlændinge.
Institut for Menneskerettigheder anviser dog ikke nær-
mere, hvad det råderum præcis består i.
[Arbejdsgruppens anbefaling]
Og lad mig så kort vende mig mod Udvisningsarbejds-
gruppens anbefalinger.
Som jeg også sagde under sidste samråd om emnet her,
offentliggjorde arbejdsgruppen om udvisning af uden-
landske rockere og bandemedlemmer den 17. oktober i år
5 anbefalinger til initiativer, der skal øge muligheden for
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om ministerens talepapir fra samrådet den 14/12-17 om danske domstoles henvisninger til den Europæiske Menneskerettighedskonvention i udvisningssager, til udlændinge- og integrationsministeren
4
i højere grad at udvise udlændinge, der deltager i rocker-
og banderelaterede aktiviteter og kriminalitet.
Det er vurderingen, at anbefalingerne samlet set afdæk-
ker et rum for udvisning, som kan anvendes generelt
overfor kriminelle udlændinge, og altså ikke bare over
for rockere og bandemedlemmer, og som ikke udnyttes i
dag.
Det er det, som er kommet til udtryk i anbefaling 2 fra
arbejdsgruppen, og som altså er én ud af i alt 5 anbefa-
linger, som samlet set skærper rummet for udvisning.
Og som jeg også sagde sidst, er det en vurdering, som
regeringen også deler.
[Danske domstoles praksis]
Jeg kan af gode grunde ikke udtale mig om, hvorvidt der
er konkrete sager, hvor domstolene kunne have gået end-
nu længere, end det var tilfældet.
Ligesom Institut for Menneskerettigheder må jeg også
bare sige, at det er vanskeligt med sikkerhed at sige, om
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om ministerens talepapir fra samrådet den 14/12-17 om danske domstoles henvisninger til den Europæiske Menneskerettighedskonvention i udvisningssager, til udlændinge- og integrationsministeren
5
danske domstole i enkelte sager har overfortolket Men-
neskerettighedsdomstolens praksis.
Men noget tyder altså på, at der er et
om end begrænset
rum for udvisning, som ikke i dag udnyttes fuldt ud.
[Regeringens initiativ]
Det er altså det, vi nu ved. Og det er derfor også mit poli-
tiske afsæt, både på sidste samråd og i dag.
Jeg tror ikke, at nogen er i tvivl om min holdning til kri-
minelle udlændinge. De hører simpelthen ikke hjemme i
Danmark.
Og som jeg har sagt før, så er regeringen villig til at gå
lige til grænsen, når det handler om at stramme udvis-
ningsreglerne.
Når regeringen bliver gjort opmærksom på, at vi kan gø-
re endnu mere, end det allerede er tilfældet, er det derfor
selvfølgelig også noget, vi følger op på.
Udvisningsarbejdsgruppen har bl.a. anbefalet, at der fast-
lægges klarere retningslinjer for,
hvornår
kriminelle ud-
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om ministerens talepapir fra samrådet den 14/12-17 om danske domstoles henvisninger til den Europæiske Menneskerettighedskonvention i udvisningssager, til udlændinge- og integrationsministeren
1841475_0006.png
6
lændinge i almindelighed kan udvises, uden at det er i
strid med menneskerettighederne. Det er netop anbefa-
ling 2 fra arbejdsgruppen, som jeg allerede har berørt.
Det er jo allerede i dag sådan, at hvis en kriminel udlæn-
ding kan udvises af Danmark, så skal dette ske, medmin-
dre det med sikkerhed er i strid med Danmarks internati-
onale forpligtelser.
Dette har regeringen også understreget med vedtagelsen
af den seneste stramning af udvisningsreglerne i udlæn-
dingeloven.
Jeg er med på, at der er forskellige opfattelser af, hvad
virkningen af denne skærpelse er. Også hos repræsentan-
ter for domstolene.
Men da det ikke er et emne for samrådet i dag, vil jeg ik-
ke gå ind i en nærmere udlægning af denne skærpelse
her, men blot konstatere, at sådan er det så.
Til gengæld vil jeg fremhæve, at skærpelsen af ordlyden
i bestemmelsen om ”med sikkerhed” er én ting, praksis i
sager om udvisning en anden.
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om ministerens talepapir fra samrådet den 14/12-17 om danske domstoles henvisninger til den Europæiske Menneskerettighedskonvention i udvisningssager, til udlændinge- og integrationsministeren
7
For det er også sådan i dag, at vurderingen af, om en ud-
visning med sikkerhed vil være i strid med Danmarks in-
ternationale forpligtelser foretages af domstolene, uden
at lovgivningsmagten har angivet nærmere retningslinjer
for, hvornår der i almindelighed kan ske udvisning, uden
at det er i strid med menneskerettighederne.
I forhold til praksissporet har Udvisningsarbejdsgruppen
så i midten af oktober måned i år anbefalet, at vi som
lovgiver angiver nærmere retningslinjer. Det er arbejds-
gruppens vurdering, at dette vil have en
om end be-
grænset
betydning i forhold til at skærpe domstolenes
praksis.
Med den viden og på grundlag af den anbefaling, som vi
altså har modtaget i oktober måned i år, så er det rege-
ringens politik, at vi ønsker at følge op med et lovforslag
i dette folketingsår.
Det gør vi, selvom vi er helt klare på, at en sådan fast-
læggelse i lovbemærkningerne indebærer
en risiko
for, at
domstolene ved prøvelsen af en konkret sag vil kunne nå
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om ministerens talepapir fra samrådet den 14/12-17 om danske domstoles henvisninger til den Europæiske Menneskerettighedskonvention i udvisningssager, til udlændinge- og integrationsministeren
8
frem til, at det ikke efter konventionen er muligt at udvi-
se den pågældende.
Men det ønsker vi altså, fordi vi er meget optaget af, at
kriminelle udlændinge udvises i videst muligt omfang.
Og derfor er vi også indstillet på at løbe den risiko.
Regeringen arbejder derfor nu på et lovforslag, som skal
følge op på anbefalingerne fra arbejdsgruppen, herunder
anbefaling 2.
I den forbindelse er der et arbejde i gang med at gen-
nemgå bl.a. Menneskerettighedsdomstolens praksis på
udvisningsområdet.
I det arbejde bliver bl.a. Institut for Menneskerettighe-
ders analyse naturligvis inddraget, ligesom den seneste
udvikling i Menneskerettighedsdomstolens praksis, som
bl.a. har været omtalt i tænketanken Justitias analyse af
28. september 2017, vil blive inddraget.
Lovforslaget kommer altså til at inddrage både Institut
for Menneskerettigheders analyse og arbejdsgruppens
anbefaling.
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om ministerens talepapir fra samrådet den 14/12-17 om danske domstoles henvisninger til den Europæiske Menneskerettighedskonvention i udvisningssager, til udlændinge- og integrationsministeren
9
Jeg håber, at der kan samle sig et bredt flertal om et så-
dant lovforslag. Og at vi kan parkere, hvad jeg mere op-
fatter som en teoretisk uenighed, snarere end en reel, po-
litisk uenighed om, at udvisning af kriminelle udlændin-
ge selvfølgelig skal ske i videst muligt omfang.
[Afslutning]
Og så skulle jeg mene, at vi nu har været hele vejen rundt
om spørgsmålet. Det håber og tror jeg sådan set også er
opfattelsen hos spørgeren.
Tak for ordet.