Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1849240_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
15. november 2017
Koncernstyringskontoret
Linda Rabe Petersen
2017-0030-0397
547460
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 72 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 19. oktober 2017. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Peter Kofod Poulsen (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Søren Markvard Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 319: MFU spm. om, hvorledes bidrager en omstrukturering af Nordsjællands Politi, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 72 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Hvad er ministerens holdning til bonusordninger for politidi-
rektørerne?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan oplyse, at frem til 2015 har udbetalingen af re-
sultatløn til politidirektørerne overvejende været baseret på mål-
opfyldelsen i politikredsenes resultatkontrakter (fra 2015 erstat-
tet af mål- og resultatplaner), der indeholder de højest priorite-
rede mål for dansk politi.
Siden 2015 har fokus været på at sikre, at resultatlønnen fast-
sættes ud fra en mere helhedsorienteret vurdering af politidirek-
tørernes samlede performance og ikke kun på baggrund af de
mål, der er fastsat i mål- og resultatplanene.
På den baggrund er der i 2016 fastlagt et nyt koncept for ud-
møntning af resultatløn til politidirektørerne, der er baseret på,
at:
Rigsadvokaten og rigspolitichefen årligt indgår separate re-
sultatlønsaftaler med hver enkelt politidirektør. Aftalerne af-
spejler forventningerne til den enkelte direktør og skaber en
sammenhæng mellem honorering, indsats og resultater og
dermed en større grad af individualisering af resultatlønnen.
Indholdet i resultatlønsaftalerne fastsættes med henblik på at
sikre et helhedsorienteret perspektiv på politidirektørernes
samlede performance. Det betyder, at aftalerne indeholder
en lang række andre krav til direktørerne end opfyldelsen af
målene i mål- og resultatplanerne, herunder krav der vedrø-
rer politikredsens udvikling og udfordringer samt det per-
sonlige lederskab.
fordringer samt det
Resultatlønnen fastlægges på baggrund af en dialog med de
enkelte politidirektører, så det sikres, at den tildeles på et
bredt og nuanceret grundlag.
Det har ligeledes været hensigten med det nye koncept for ud-
møntning af resultatløn til politidirektørerne at imødegå den kri-
tik, der tidligere har været rejst af anvendelsen af resultatløn i
politiet og anklagemyndigheden, herunder særligt, at der skulle
være en for snæver sammenhæng mellem målopfyldelsen i re-
sultatkontrakterne og resultatløn.
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 319: MFU spm. om, hvorledes bidrager en omstrukturering af Nordsjællands Politi, til justitsministeren
Det nye koncept er i overensstemmelse med Moderniseringssty-
relsens anbefalinger på området. Af ”Strategisk styring med re-
sultater i fokus, Finansministeriet, september 2014” fremgår det
bl.a., at
”Der bør naturligvis være sammenhæng mellem styrel-
sesdirektørens resultater og den resultatløn, der udbetales. Da
mål- og resultatplanen kun omfatter en del af den samlede sty-
ring, er det naturligt, at koblingen mellem resultater og løn byg-
ger på mere end indfrielsen af mål i mål- og resultatplanen. En
automatisk én-til-én sammenhæng mellem målopfyldelse i mål-
og resultatplanen og resultatløn vurderes således ikke hensigts-
mæssig. Koblingen mellem resultatløn og resultater kan i stedet
tage udgangspunkt i retningslinjer for vurdering af styrelsesdi-
rektørernes resultatløn, der er tilpasset det enkelte ministerom-
råde og den enkelte organisation.”
Som eksempler på forhold, der vil indgå i dialogen om direktø-
rernes resultatløn for 2017 kan nævnes udviklingen i borgernes
tryghed i politikredsen, håndteringen af større efterforskninger
og strafforfølgninger samt kvaliteten i straffesagsbehandlingen.
Herudover vil resultatet af politidirektørens seneste ledelsesvur-
dering og kredsens seneste trivselsmåling indgå i fastsættelsen
af resultatlønnen. Endelig indgår opfyldelsen af de få, men højt
prioriterede landsdækkende mål, der er anført i politikredsens
mål- og resultatplan for 2017 i fastsættelsen af resultatlønnen
samt kredsens understøttelse af udmøntningen af initiativerne i
politiets og anklagemyndighedens flerårsaftale for 2016-19.
Sammenfattende er det Rigspolitiets opfattelse, at resultatløn er
et godt styrings- og ledelsesredskab, der kan anvendes til at
fremme gode resultater og god ledelse. Særligt den årlige ledel-
sesmæssige dialog med politidirektørerne om fastlæggelsen af
målene i resultatlønsaftalerne og den efterfølgende dialog med
hver enkelt direktør om deres opfyldelse af målene tillægges
stor betydning. Disse dialoger er således med til både at forvent-
ningsafstemme med direktørerne om, hvilke krav der stilles til
dem, og en nuanceret fastsættelse af resultatlønnen.
Det skal afsluttende bemærkes, at for de 10 politidirektører (alle
kredse undtagen København og Bornholm), der i 2016 maksi-
malt kunne få 100.000 kr. i resultatløn blev der udbetalt mellem
50.000 kr. – 80.000 kr. til disse direktører. Således har resultat-
lønnen ikke karakter af en automatisk udbetalt bonus til politi-
direktørerne, men derimod resultatløn, der er koblet bredt til di-
rektørernes performance.
Med de ændringer, der er foretaget i forbindelse med ibrugtag-
ningen af det nye koncept for tildeling af resultatløn til politidi-
rektørerne, er der efter Rigspolitiets opfattelse på nuværende
tidspunkt ikke behov for at foretage ændringer af konceptet.”
3
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 319: MFU spm. om, hvorledes bidrager en omstrukturering af Nordsjællands Politi, til justitsministeren
Jeg vurderer på linje med Rigspolitiet, at resultatløn til politidirektører og
andre ledere i det offentlige kan være et fornuftigt styrings- og ledelsesred-
skab, der kan fremme gode præstationer i organisationen og hos den enkelte
leder. Det er dog i den sammenhæng væsentligt, at resultatløn ikke gives per
automatik, men på baggrund af reelle præstationer.
4