Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1842911_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
9. januar 2018
Økonomikontoret
Troels Sten Nielsen
2017-0030-0669
609488
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 309 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 12. december 2017.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget Marlene
Harpsøe (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Rune Nørr
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 310: MFU spm. om, hvordan Nordsjællands Politi og ministeren vil sikre sig, at det udkørende beredskab har et lokalt kendskab til de pågældende boligområder, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 309 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren, idet det af "Mål- og resultatplan for Nordsjæl-
lands Politi 2017" fremgår, at politiet blandt andet skal arbejde
med trygheden i særligt udsatte boligområder, herunder Vapna-
gård i Helsingør og Egedalsvænge i Kokkedal samt at politiet
skal sikre en hurtig og effektiv politimæssig tilstedeværelse i til-
fælde af uroligheder, redegøre for hvorledes Nordsjællands Po-
liti og ministeren vil sikre dette, herunder at reducere den utryg-
hedsskabende adfærd i de nævnte boligområder, jf. mål- og re-
sultatplanen for Nordsjællands Politi 2017?”
Svar:
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har Justitsministeriet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, som har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Nordsjællands Politi, der har oplyst følgende:
Nordsjællands Politi kan indledningsvis henvise til tidligere bi-
drag til brug for Justitsministeriets besvarelse af 22. december
2017 af spørgsmål nr. 276 fra Folketingets Retsudvalg, hvori
politikredsens nyligt iværksatte zonepatruljeringsplan er nær-
mere beskrevet. Hovedformålet med denne er at sikre, at udryk-
ningsberedskabet til enhver tid er bedst muligt dimensioneret i
forhold til de forventede opgaver, og at der i vagtcentralens dag-
lige styring er fokus på den rette placering og fordeling af de
tilgængelige patruljer i forhold til de forventede opgaver, herun-
der i de særligt udsatte boligområder.
Dette suppleres af politikredsens særlige tryghedsskabende ini-
tiativer.
Nordsjællands Politi arbejder målrettet for at reducere utryg-
hedsskabende adfærd i de særligt udsatte boligområder
og for
derigennem at øge beboernes tryghed. Dette sker gennem et
struktureret samarbejde med andre offentlige myndigheder og
beboerne samt gennem en målrettet politimæssig tilstedevæ-
relse.
I Nordsjællands Politikreds er boligområderne Vapnagård og
Nøjsomhed i Helsingør Kommune samt Egedalsvænge i Fre-
densborg Kommune defineret som særligt udsatte.
Den synlige politimæssige indsats og det tværsektorielle samar-
bejde med eksterne interessenter i disse områder er særligt for-
ankret i Enheden for Trygge Boligområder (ETB). Enheden gør
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 310: MFU spm. om, hvordan Nordsjællands Politi og ministeren vil sikre sig, at det udkørende beredskab har et lokalt kendskab til de pågældende boligområder, til justitsministeren
såvel uniformeret som civil tjeneste i kredsens tre udsatte bolig-
områder, hvor enheden har etableret et velfungerende samar-
bejde med kommuner, boligadministrationer og borgergrupper.
Enhedens indgående kendskab til de udsatte boligområder nyt-
tiggøres både i form af videndeling, der bl.a. formidles i form af
patruljeoplæg og analyser udarbejdet af politikredsens analyse-
og efterretningsenhed til kredsens øvrige politipersonale, herun-
der det udkørende beredskab, og i det tværsektorielle arbejde
med bl.a. kommunerne.
I det tværsektorielle samarbejde og tryghedsskabende arbejde
indgår tillige medarbejdere fra Partnerskab og Forebyggelse,
som bl.a. løbende afholder borgermøder, koordinationsgruppe-
møder og beboermøder i de særligt udsatte boligområder. For-
målet med disse møder er at øge samarbejdet på tværs, medvirke
til øget tryghed og medvirke til mindre kriminalitet gennem ko-
ordineret myndighedsindsats, dialog om kriminalitetsudfordrin-
ger og informationsudveksling.
I Helsingør Kommune foregår den tværsektorielle indsats i for-
hold til boligområdet Vapnagård i en styregruppe sammensat af
borgmesteren, politidirektøren samt repræsentanter for boligsel-
skabet og beboerforeningen. Den løbende dialog finder sted i en
underordnet koordinationsgruppe, der mødes hver anden må-
ned.
Koordinationsgruppen sikrer løbende koordinering af de re-
spektive myndigheder og boligforeningens lokale aktiviteter,
der medvirker til at øge trygheden og sikrer ensartethed i forhold
til håndtering og kommunikation af udfordringer i området.
Endvidere iværksættes særlige initiativer for de unge under ferie
og helligdage
f.eks. dette års julefodboldturnering
med hen-
blik på en hensigtsmæssig aktivering af de unge i området.
Endelig er der for såvel Vapnagård som Nøjsomhed etableret
beboerpaneler med deltagelse af bl.a. beboerrepræsentanter og
Nordsjællands Politi. Beboerpanelerne mødes hver anden må-
ned med henblik på drøftelse af spørgsmål omkring tryghed og
videndeling.
Nordsjællands Politi arbejder aktuelt for etablering af en lig-
nende struktur (koordinationsgruppe og beboerpanel) omkring
det tryghedsskabende arbejde i bebyggelsen Egedalsvænge i
Fredensborg Kommune.
Nordsjællands Politis tryghedsskabende arbejde i de tre udsatte
boligområder styrkes fra den 1. februar 2018 yderligere gennem
ansættelse af tre civile forebyggere. Dette er en del af regerin-
3
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 310: MFU spm. om, hvordan Nordsjællands Politi og ministeren vil sikre sig, at det udkørende beredskab har et lokalt kendskab til de pågældende boligområder, til justitsministeren
gens bandeinitiativer fra august 2017. I forbindelse hermed af-
sætter politikredsen endvidere tre politifolk, der skal medvirke
til en særlig målrettet forebyggende indsats med henblik på at
forhindre rekruttering af unge til rocker- og bandemiljøet og fo-
rebygge kriminalitet i områderne.
Det kan yderligere oplyses, at den anbefaling om nyorganisering
af Nordsjællands Politi, der i øjeblikket drøftes i politikredsens
ledelse og med eksterne interessenter, rummer en forudsætning
om en styrkelse af det forebyggende område gennem bl.a. sær-
ligt dedikerede områdebetjente.
Det kan endelig oplyses, at der ikke i forbindelse med Mål- og
Resultatplan 2017 for Nordsjællands Politi er fastsat måltal for
en hurtig og effektiv politimæssig tilstedeværelse i de udsatte
boligområder.”
4