Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1838212_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
20. december 2017
Kontor:
Sikkerhedskontoret
Sagsbeh: Andreas Højmark Søn-
dergaard
Sagsnr.: 2017-0030-0582
Dok.:
598009
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 237 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 4. december 2017.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Søren Pape Poulsen
/
Rune Nørr
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 237: Spm. om ministeren kan oplyse, hvori de »mere permanente foranstaltninger«, der omtales i svar på REU alm. del spørgsmål 860 (2016-17), kommer til at bestå, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 237 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren
eventuelt på baggrund af udtalelser fra Køben-
havns Kommune og/eller Københavns Politi
oplyse, hvori de
»mere permanente foranstaltninger «, der omtales i svar på REU
alm. del spørgsmål 860 (2016-17), og som vedrører forebyg-
gelse af terrorangreb i gågadeområder i Københavns Indre By,
kommer til at bestå?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
skal indledningsvis henvise til justitsministerens
besvarelse af spørgsmål nr. 860 (Alm. del) fra Folketingets
Retsudvalg (2016-17), hvoraf det fremgår, at Københavns Kom-
mune har det egentlige ansvar for sikringen af byrummet, og at
Københavns Politi indgår i et samarbejde med kommunen om
den praktiske udførelse og tilsyn i forhold til etablerede foran-
staltninger.
Til brug for besvarelsen af det aktuelle spørgsmål har Rigspoli-
tiet indhentet et bidrag fra Københavns Politi.
Københavns Politi har til brug for besvarelsen indhentet et bi-
drag fra Københavns Kommune, som har oplyst, at kommunen
har iværksat udvikling af prototyper på nyt hastighedsdæm-
pende byrumsinventar. Kriterierne for udviklingsarbejdet er sik-
kerhed, arkitektonisk egenart, driftshensyn og tilgængelighed på
de ofte meget befærdede steder. Der kan eksempelvis være tale
om cykelstativer, pullerter, siddemøbler og plantekummer, som
er forstærket efter behov, men de endelige løsninger kendes
endnu ikke.
Københavns Kommune har endvidere over for Københavns Po-
liti oplyst, at der er bevilliget penge til at gennemføre en forana-
lyse af en eventuel lukning af middelalderbyen for biltrafik, li-
gesom der vil blive gennemført en screening af alle de berørte
byrum med det formål at afdække, hvor det vil være hensigts-
mæssigt at etablere supplerende permanente løsninger. Det er i
den forbindelse kommunens forventning, at der i enkelte byrum
vil være behov for supplerende permanente sikringer, som ek-
sempelvis ændringer i terræn, belægning m.m.
Københavns Kommune har endvidere henvist til Borgerrepræ-
sentationens beslutning af 24. august 2017 om hastighedsdæm-
pende foranstaltninger i byrummet, hvortil bilag 3 indeholder et
eksempelkatalog for hastighedsdæmpende foranstaltninger som
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 237: Spm. om ministeren kan oplyse, hvori de »mere permanente foranstaltninger«, der omtales i svar på REU alm. del spørgsmål 860 (2016-17), kommer til at bestå, til justitsministeren
terrorsikring. Beslutningen er tilgængelig på Københavns Kom-
munes hjemmeside. Det omtalte bilag vedlægges.
Københavns Politi har afsluttende oplyst, at politikredsen fortsat
er i løbende dialog med kommunen om etableringen af de per-
manente hastighedsdæmpende foranstaltninger. Københavns
Politi påser i den forbindelse bl.a., at de permanente foranstalt-
ninger opstilles på de steder, hvor der hidtil har været iværksat
midlertidige foranstaltninger, og at det sker i overensstemmelse
med Politiets Efterretningstjenestes anbefalinger.”
3