Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1836925_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
18. december 2017
Forebyggelseskontoret
Katrine Born Thodsen
2017-0030-0577
597166
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 232 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 4. december 2017.
Søren Pape Poulsen
/
Jessika Heltberg Auken
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 232: Spm., om det danske politi har erfaringer med, at de anvendte hastighedsmålingsapparater og den efterfølgende visitation kan forveksle lastbiler med personbiler, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 232 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren
bedes oplyse, om det danske politi har erfaringer
med, at de anvendte hastighedsmålingsapparater og den efter-
følgende visitation kan forveksle lastbiler med personbiler, og i
bekræftende fald bedes det oplyst hvad politiet har gjort for at
sikre, at der ikke opkræves bøder på et sådant forkert eller usik-
kert grundlag?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
kan oplyse, at det i enkelte tilfælde kan fore-
komme, at der i forbindelse med ATK-målinger sker en forkert
klassificering af køretøjsarten under selve hastighedsmålingen.
I de fleste tilfælde drejer det sig om, at en personbil fejlagtigt
bliver klassificeret som en lastbil.
For at sikre at der ikke udsendes en bøde, hvor der er sket sank-
tionsudregning på baggrund af en forkert køretøjs-klassifice-
ring, kvalitetskontrollerer politiet manuelt data, når foto og data
modtages fra måleudstyret. Den manuelle kontrol omfatter bl.a.
måleudstyrets vurdering af køretøjsarten. Hvis måleudstyret har
vurderet, at det er en lastbil, der er målt, vil feltet i visitation-
sprogrammet, hvor køretøjsarten fremgår, blive markeret med
en rød farve for at synliggøre, at sagsbehandleren skal være sær-
lig opmærksom herpå.
Hvis det viser sig, at måleudstyret har klassificeret køretøjet for-
kert, vil der i sagsbehandlingssystemet blive gjort opmærksom
på, at hastighedsgrænsen skal ændres, så der kan ske en korrekt
udregning af sanktionen.
Efter kvalitetskontrol i visitationsprogrammet overføres alle
foto og data til politiets sagsbehandlingssystem (ATKS). I sags-
behandlingssystemet hentes køretøjsoplysninger på alle målte
køretøjer fra Centralregisteret for Motorkøretøjer (CRM), her-
under køretøjets art og vægt. Oplysningerne hentes på baggrund
af køretøjets registreringsnummer, der fremgår af det optagne
foto. Sanktionen udregnes på baggrund af oplysningerne fra
CRM.”
2