Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1835135_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
14. december 2017
Databeskyttelseskontoret
André Dybdal Pape
2017-0030-0561
594981
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 221 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 30. november 2017.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Kofoed Poulsen (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Jakob Lundsager
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 221: Spm. om, hvorledes de nuværende regler giver mulighed for, at personer tilknyttet en organisation eller privatpersoner, der ønsker at kunne dokumentere brud på arbejdsmiljøloven, skattelovgivningen, m.m., til justitsministeren
Spørgsmål nr. 221 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, hvorledes de nuværende regler gi-
ver mulighed for, at personer tilknyttet en organisation eller pri-
vatpersoner, der ønsker at kunne dokumentere brud på arbejds-
miljøloven, skattelovgivningen, udlændingeloven eller andre
love, har mulighed for at tage billeder på eller af private bygge-
pladser med henblik på at overdrage den relevante dokumenta-
tion til f.eks. Arbejdstilsynet, ligesom ministeren bedes redegøre
for, om ministeren finder den nuværende lovgivning tilstrække-
lig?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Datatilsynet, der bl.a. har oplyst følgende:
”1.
Persondataloven gælder ifølge lovens § 1, stk. 1, bl.a. for behand-
ling af personoplysninger, som helt eller delvis foretages ved hjælp af
elektronisk databehandling.
Ved personoplysninger forstås efter lovens § 3, nr. 1, enhver form for
information om en identificeret eller identificerbar fysisk person (den
registrerede).
Det fremgår bl.a. af bemærkningerne til persondatalovens § 3, nr. 1,
at der ved udtrykket identificerbar person skal forstås en person, der
direkte eller indirekte kan identificeres, bl.a. ved et identifikations-
nummer eller lignende særlige identifikationer såsom løbenummer.
Det er uden betydning, om identifikationsoplysningen er alment kendt
eller umiddelbart tilgængelig. Også de tilfælde, hvor det kun for den
indviede vil være muligt at forstå, hvem en oplysning vedrører, er om-
fattet af definitionen.
Omfattet af begrebet personoplysninger
og dermed persondataloven
vil bl.a. være oplysninger i form af billeder af fysiske personer, der
er genkendelige i overensstemmelse med det ovenfor anførte. Om-
vendt vil billeder af lokaliteter, hvoraf der ikke fremgår oplysninger
om fysiske, genkendelige personer, som udgangspunkt ikke være om-
fattet af begrebet.
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 221: Spm. om, hvorledes de nuværende regler giver mulighed for, at personer tilknyttet en organisation eller privatpersoner, der ønsker at kunne dokumentere brud på arbejdsmiljøloven, skattelovgivningen, m.m., til justitsministeren
2.
Det følger af persondatalovens § 2, stk. 3, at loven ikke gælder for
behandlinger, som en fysisk person foretager med henblik på ud-
øvelse af aktiviteter af rent privat karakter.
Aktiviteter af rent privat karakter omfatter eksempelvis det at føre en
elektronisk dagbog samt forskellige behandlinger i forbindelse med
sædvanlige fritidsaktiviteter. Omfattet er endvidere behandlinger, som
privatpersoner foretager i forbindelse med udøvelse af personlige eller
familiemæssige aktiviteter. Der skal være tale om sædvanlige og legi-
time private aktiviteter, således at bestemmelsen ikke anvendes til at
omgå reglerne for lovlig behandling.
Erhvervs- og foreningsmæssige aktiviteter er som hovedregel ikke
omfattet af undtagelsen i lovens § 2, stk. 3. Privatpersoners systema-
tiske indsamling og registrering af oplysninger om andre personer,
hvis politiske synspunkt man ønsker at bekæmpe, samt registrering af
oplysninger om andre personers helbredsforhold, vaner og lignende
må ligeledes efter omstændighederne formodes at falde uden for lo-
vens § 2, stk. 3.
Datatilsynet kan oplyse, at tilsynet tidligere har truffet afgørelse i en
sag vedrørende videregivelse af personoplysninger i form af billede til
en offentlig myndighed i et tilfælde, hvor en privatperson havde mis-
tanke om socialt bedrageri.
Datatilsynet fandt i det konkrete tilfælde, at behandlingen var undtaget
fra persondatalovens anvendelsesområde efter lovens § 2, stk. 3. Da-
tatilsynet lagde i den forbindelse vægt på, at videregivelsen
der skete
ved fremsendelse af en e-mail til myndigheden
efter tilsynets opfat-
telse måtte anses for at være privat korrespondance og dermed anses
for at være sendt som led i en aktivitet af rent privat karakter.
Det vil imidlertid altid bero på en konkret vurdering, om en behand-
ling af personoplysninger
herunder optagelse og videregivelse af
billeder
er omfattet af undtagelsesbestemmelsen i persondatalovens
§ 2, stk. 3.
3.
Hvis en behandling af personoplysninger er omfattet af persondata-
lovens anvendelsesområde, jf. lovens § 1, stk. 1
bl.a. fordi der ikke
3
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 221: Spm. om, hvorledes de nuværende regler giver mulighed for, at personer tilknyttet en organisation eller privatpersoner, der ønsker at kunne dokumentere brud på arbejdsmiljøloven, skattelovgivningen, m.m., til justitsministeren
er tale om aktiviteter af rent privat karakter
skal lovens regler, her-
under § 5 og reglerne i bl.a. §§ 6-13 om, at der skal være et retligt
grundlag for at behandle personoplysningerne, overholdes.
I lovens § 5 er der fastsat nogle grundlæggende principper for behand-
ling af oplysninger, som den dataansvarlige altid skal iagttage. Det
følger af bestemmelsen, at enhver behandling skal være i overens-
stemmelse med god databehandlingsskik, jf. bestemmelsens stk. 1.
Herved forstås i praksis navnlig, at behandlingen skal være rimelig og
lovlig. Det er endvidere fastsat, at indsamling af oplysninger skal ske
til udtrykkeligt angivne og saglige formål, og at senere behandling
for eksempel en videregivelse
af oplysningerne ikke må være ufor-
enelig med disse formål, jf. bestemmelsens stk. 2. Det kræves endvi-
dere bl.a., at oplysninger, som behandles, skal være relevante og til-
strækkelige og ikke omfatte mere, end hvad der kræves til opfyldelse
af de formål, hvortil oplysningerne indsamles, og de formål, hvortil
oplysningerne senere behandles, jf. bestemmelsens stk. 3.
De grundlæggende principper i persondatalovens § 5 giver ikke den
dataansvarlige et selvstændigt retligt grundlag for at foretage en be-
stemt behandling af oplysninger. Hjemlen til behandling skal findes i
de øvrige behandlingsregler
bl.a. i lovens §§ 6-8
og når der i hen-
hold hertil er hjemmel til at foretage behandlingen, skal de grundlæg-
gende principper i lovens § 5 som anført ovenfor altid iagttages.
Datatilsynet skal endvidere pege på, at de situationer, der er omtalt i
spørgsmålet, kan være reguleret af anden lovgivning, herunder straf-
feloven.”
Justitsministeriet kan i den forbindelse oplyse, at private bl.a. efter person-
datalovens § 6, stk. 1, nr. 7, kan behandle personoplysninger, hvis det er
nødvendigt for, at den dataansvarlige eller den tredjemand, til hvem oplys-
ningerne videregives, kan forfølge en berettiget interesse, og hensynet til
den registrerede ikke overstiger denne interesse.
Oplysninger om bl.a. strafbare forhold må dog efter persondatalovens § 8,
stk. 4, alene behandles af private, hvis den registrerede har givet sit udtryk-
kelige samtykke hertil, eller hvis det er nødvendigt til varetagelse af en be-
rettiget interesse, og denne interesse klart overstiger hensynet til den regi-
strerede.
4
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 221: Spm. om, hvorledes de nuværende regler giver mulighed for, at personer tilknyttet en organisation eller privatpersoner, der ønsker at kunne dokumentere brud på arbejdsmiljøloven, skattelovgivningen, m.m., til justitsministeren
Private må efter persondatalovens § 8, stk. 5, ikke videregive sådanne op-
lysninger uden den registreredes udtrykkelige samtykke. Videregivelse kan
dog ske uden samtykke, når det sker til varetagelse af offentlige eller private
interesser, herunder hensynet til den pågældende selv, der klart overstiger
hensynet til de interesser, der begrunder hemmeligholdelse.
Om reglerne i straffeloven kan Justitsministeriet oplyse, at straffelovens ka-
pitel 27 om freds- og ærekrænkelser indeholder en række regler om bl.a. at
skaffe sig, at udnytte eller at videregive oplysninger.
Fotografering eller videooptagelse af personer, der befinder sig på et ikke
frit tilgængeligt sted, vil efter omstændighederne kunne udgøre en overtræ-
delse af straffelovens § 264 a. Efter straffelovens § 264 a kan den, som ube-
rettiget fotograferer personer, der befinder sig på et ikke frit tilgængeligt
sted, således straffes med bøde eller fængsel indtil 6 måneder. Det samme
gælder den, der ved hjælp af kikkert eller andet apparat uberettiget iagttager
sådanne personer. Bestemmelsen omfatter ikke fotografering af personer,
der befinder sig på et frit tilgængeligt sted, ligesom den heller ikke omfatter
fotografering af genstande (hvad enten disse befinder sig på et ikke frit til-
gængeligt sted eller på et frit tilgængeligt sted).
Det følger endvidere af straffelovens § 264 c, at det er strafbart at skaffe sig
eller uberettiget udnytte oplysninger, der er fremkommet ved en overtræ-
delse af f.eks. straffelovens § 264 a, som man ikke selv har medvirket til.
Det følger herudover af straffelovens § 264 d, at det er strafbart uberettiget
at videregive meddelelser eller billeder om en andens private forhold eller i
øvrigt billeder af den pågældende under omstændigheder, der åbenbart kan
forlanges unddraget offentligheden.
5