Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1837556_0001.png
Ministeren
Retsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Retsudvalget har den 29. november 2017 stillet følgende spørgsmål nr. 209 (alm.
del) efter ønske fra Peter Kofod Poulsen (DF) til udlændinge- og integrationsmini-
steren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 209:
Ministeren bedes oplyse, hvor mange asylansøgere Danmark i henhold til Dublin-
forordningen har henholdsvis accepteret at overtage/tilbagetage, og hvor mange
asylansøgere andre EU-lande og EØS-lande har accepteret at tilbagetage fra Dan-
mark? Det ønskes for hele 2016 og mulige tal for 2017, og kan ministeren desuden
oplyse, hvor mange asylansøgere, i henhold til Dublinforordningen, det ikke har
været muligt at tilbagesende til Grækenland, Italien og Ungarn i 2015, 2016 og
mulig tal for 2017?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet bidrag fra henholdsvis Udlændingestyrelsen og Rigspolitiet.
Udlændingestyrelsen har oplyst følgende vedrørende antallet af afgørelser om
tilbagetagelse/overtagelse i medfør af Dublin-forordningen:
”Dansk
overtagelse og tilbagetagelse
Udlændingestyrelsen har accepteret at overtage eller tilbagetage en asylan-
søger i medfør af Dublin-forordningen i 3.581 tilfælde i perioden 1. januar
2015-30. november 2017. Accepterne fordeler sig som følger på afgørelse-
sårene:
Afgørelsesår
Afgørelser om accept af overtagelse
eller tilbagetagelse
2015
818
2016
983
Jan-nov
2017
1.780
I alt
3.581
18. december 2017
Koncernøkonomi
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2017 - 17183
338735
Opgørelsen omfatter afgørelser om accept på baggrund af en anmodning
fra Dublin-landene (dvs. EU-medlemslandene, Norge, Island, Liechtenstein
og Schweiz) om overtagelse eller tilbagetagelse af en asylansøger eller en
Side
1/4
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 209: Spm. om, hvor mange asylansøgere Danmark i henhold til Dublinforordningen har henholdsvis accepteret at overtage/tilbagetage, til udlændinge- og integrationsministeren
1837556_0002.png
revurdering om overtagelse eller tilbagetagelse af en asylansøger i medfør
af Dublin-forordningen.
Det bemærkes, at en accept af overtagelse eller tilbagetagelse ikke er ud-
tryk for, at der nødvendigvis efterfølgende er sket en faktisk fysisk modta-
gelse af den pågældende asylansøger.
Det bemærkes endvidere, at antallet af accepter af overtagelse eller tilbag-
etagelse ikke er lig med antallet af asylansøgere, som Udlændingestyrelsen
har accepteret. Den samme person kan således være rejst frem og tilbage
mellem fx Danmark og Tyskland, og styrelsen kan på den baggrund have
truffet afgørelse om accept flere gange. Derudover har styrelsen i flere til-
fælde accepteret den samme person flere gange fra forskellige lande, fordi
vedkommende rejser videre.
Dansk overførsel
Udlændingestyrelsen har i perioden 1. januar 2015-30. november 2017 truf-
fet 5.971 afgørelser om overførsel på baggrund af accept om overtagelse el-
ler tilbagetagelse i medfør af Dublin-forordningen. Afgørelserne fordeler sig
som følger på afgørelsesårene:
Afgørelsesår
Afgørelser om overførsel på bag-
grund af accept om overtagelse
eller tilbagetagelse
2015
1.607
2016
3.304
Jan-nov
2017
1.060
I alt
5.971
Opgørelsen omfatter afgørelser om overførsel på baggrund af accept, der er
modtaget som følge af Udlændingestyrelsens anmodning om overtagelse
eller tilbagetagelse til et Dublin-land eller en revurdering om overtagelse el-
ler tilbagetagelse i medfør af Dublin-forordningen.
Det bemærkes, at antallet af afgørelser om overførsel på baggrund af en
accept ikke er lig med antallet af accepter. Der kan være truffet flere afgø-
relser på baggrund af samme accept, ligesom der kan være modtaget en
accept, hvor der ikke træffes afgørelse om overførsel.
Det er ikke muligt at oplyse antallet af accepter, der er modtaget fra andre
Dublin-lande om overtagelse eller tilbagetagelse i medfør af Dublin-
forordningen, da udlændingemyndighedernes elektroniske sagsbehand-
lingssystem alene registrerer afgørelser om overførsel på baggrund af ac-
cept, og ikke registrerer selve accepten.
Det bemærkes, at en afgørelse om overførsel på baggrund af en accept om
overtagelse eller tilbagetagelse ikke er udtryk for, at der nødvendigvis efter-
følgende er sket en faktisk fysisk overførsel af den pågældende asylansøger.
Side
2/4
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 209: Spm. om, hvor mange asylansøgere Danmark i henhold til Dublinforordningen har henholdsvis accepteret at overtage/tilbagetage, til udlændinge- og integrationsministeren
Opgørelserne for 2015-2016 er endelige, opgjort på baggrund af registre-
ringer i udlændingemyndighedernes elektroniske sagsbehandlingssystem og
en efterfølgende manuel korrektion. Opgørelsen for 2017 er foreløbig, op-
gjort på baggrund af registreringer i udlændingemyndighedernes elektroni-
ske sagsbehandlingssystem pr. 4. december 2017 og en efterfølgende ma-
nuel korrektion. Generelt bemærkes, at de statistiske oplysninger er behæf-
tet med usikkerhed, da det elektroniske sagsbehandlingssystem er opbyg-
get som et journaliserings- og sagsstyringssystem og ikke som et egentligt
statistiksystem.
Grækenland, Ungarn og Italien
Udlændingestyrelsen fremsætter ikke anmodninger om overtagelse eller
tilbagetagelse til Grækenland i medfør af Dublinforordningen og træffer
dermed heller ikke afgørelser om overførsel på baggrund af en accept om
overtagelse eller tilbagetagelse i medfør af Dublinforordningen. Der henvi-
ses i den forbindelse til, at den Europæiske Menneskerettighedsdomstol
den 21. januar 2011 i sagen M.S.S. mod Belgien og Grækenland fastslog, at
forholdene for asylansøgere i Grækenland var af en sådan karakter, at over-
førsler til Grækenland i medfør af Dublinforordningen ville indebære en
krænkelse af den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 3.
I praksis vælger Udlændingestyrelsen derfor at tage asylansøgninger under
realitetsbehandling i Danmark, selvom styrelsen vurderer, at Grækenland er
den ansvarlige medlemsstat i henhold til forordningen, og der således kun-
ne have været fremsat en anmodning om overtagelse eller tilbagetagelse til
Grækenland.
I foråret 2017 indstillede Udlændingestyrelsen fremsættelsen af anmodnin-
ger om overtagelse og tilbagetagelse til Ungarn i medfør af Dublin-
forordningen og har herefter ikke truffet afgørelser om overførsel til Un-
garn på baggrund af en accept om overtagelse eller tilbagetagelse i medfør
af Dublinforordningen. Der henvises i den forbindelse til Flygtningenævnets
afgørelser af 3. maj 2017 i fire konkrete sager, hvor nævnet i henhold til
Dublinforordningens artikel 3, stk. 2, 2. afsnit, statuerede, at der var sy-
stemfejl i både asylproceduren og modtageforholdene i Ungarn.
I praksis har Udlændingestyrelsen derfor fra foråret 2017 valgt at tage asyl-
ansøgninger under realitetsbehandling i Danmark, selvom styrelsen har
vurderet, at Ungarn er den ansvarlige medlemsstat i henhold til forordnin-
gen, og der således kunne have været fremsat en anmodning om overtagel-
se eller tilbagetagelse til Ungarn.
Udlændingestyrelsen fremsætter generelt anmodninger om overtagelse el-
ler tilbagetagelse til Italien i medfør af Dublinforordningen og træffer der-
med også generelt afgørelser om overførsel på baggrund af en accept om
overtagelse eller tilbagetagelse i medfør af Dublinforordningen. Dog vil sty-
relsen vælge at realitetsbehandle en asylansøgning i Danmark, såfremt det
Side
3/4
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 209: Spm. om, hvor mange asylansøgere Danmark i henhold til Dublinforordningen har henholdsvis accepteret at overtage/tilbagetage, til udlændinge- og integrationsministeren
1837556_0004.png
konkret vurderes, at en ansøger er for sårbar til, at en overførsel til Italien
bør finde sted.”
Rigspolitiet har oplyst, at der p.t. ikke er personer i aktuel udsendelsesposition til
Grækenland og Ungarn i medfør af Dublinforordningen, samt følgende oplysnin-
ger vedrørende personer i aktuel udsendelsesposition til Italien i medfør af Dub-
lin-forordningen:
”Det ka i dled i gsvis
oplyses, at det følger af Dublinforordningens artikel
29, at en overførsel af en udlænding skal ske senest seks måneder efter, at
anmodningen om overførsel er accepteret, eller efter at der er truffet ende-
lig afgørelse om en klage eller indbringelse, der har været tillagt opsætten-
de virkning. Fristen på seks måneder kan forlænges til højst et år, hvis over-
førslen ikke kan gennemføres på grund af fængsling, eller til højst 18 måne-
der, hvis udlændingen forsvinder.
Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra Nordsjæl-
lands Politi og kan henvise til nedenstående opgørelse:
Antal personer i aktuel udsen-
delsesposition til Italien
17
Det bemærkes afslutningsvis, at opgørelsen er baseret på tal fra politiets
sagsstyringssystem (POLSAS), som er et journaliserings- og sagsstyringssy-
stem og ikke et egentligt statistiksystem. Det bemærkes endvidere, at talle-
e ikke er e delige, idet der ka foreko
e efterregistreri ger.”
Inger Støjberg
/
Anette Görtz
Side
4/4