Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1838222_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
20. december 2017
Kontor:
Procesretskontoret
Sagsbeh: Christina Dyrmand Hje-
resen
Sagsnr.: 2017-0030-0550
Dok.:
592519
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 201 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 28. november 2017.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Trine Bramsen (S).
Søren Pape Poulsen
/
Lars Solskov Lind
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 201: Spm. om, hvor meget uddannelse der i indeværende år tilbydes til retsbetjente og vagter ved retterne, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 201 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes redegøre for, hvor meget uddannelse der i indevæ-
rende år tilbydes til retsbetjente og vagter ved retterne - og hvorvidt
dette vurderes
sikkerhedsmæssigt ansvarligt?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Domstolsstyrelsen, der har oplyst følgende:
“Retsbetjente
og vagter ved retterne kan som en del af deres arbejde
udføre adgangskontrol ved retterne. Adgangskontrollen kan være per-
manent eller midlertidig.
Det er retspræsidenten ved den enkelte ret, der udpeger personale til
at udføre adgangskontrol og bestemmer, at personer, som ønsker sig
adgang til retten, skal lade sig visitere og medbragte effekter under-
søge, når sikkerhedsmæssige hensyn taler derfor.
Det personale, som udfører adgangskontrollen, skal have modtaget
behørig uddannelse i gennemførelse af adgangskontrol. Uddannelsen
skal blandt omfatte undervisning i konflikthåndtering, håndtering af
scanningsudstyr, undersøgelse af medbragte effekter og visitation af
personers tøj. Der skal ske efteruddannelse efter behov. Uddannelse
kan forestås af Domstolsstyrelsen, retterne eller eksterne leverandører
udpeget af Domstolsstyrelsen. Det følger af bekendtgørelse nr. 665 af
19. maj 2015 om visitation m.v. ved adgang til retterne.
Retspræsidenten kan antage bistand fra vagtvirksomheder til at udføre
visitation af tøj og undersøgelse af medbragte effekter. Ansatte i vagt-
virksomheder, der udfører adgangskontrol i retsbygninger, skal have
modtaget uddannelse svarende til den ovenfor nævnte uddannelse.
I øjeblikket udføres der permanent adgangskontrol ved fem byretter.
Københavns Byret, Retten på Frederiksberg, Retten i Århus og Retten
i Aalborg har vagter ansat ved retten, som udfører adgangskontrollen,
og Retten i Glostrup har antaget eksterne vagter til at udføre opgaven.
De medarbejdere, der varetager opgaven i forbindelse med den per-
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 201: Spm. om, hvor meget uddannelse der i indeværende år tilbydes til retsbetjente og vagter ved retterne, til justitsministeren
manente adgangskontrol ved retterne, gennemgår uddannelse, der til-
rettelægges lokalt, og som bl.a. indeholder konflikthåndtering, visita-
tion mv. og håndtering af rettens sikkerhedsudstyr. Derudover foreta-
ges der lokalt efteruddannelse af personalet efter behov.
For så vidt angår de eksterne vagter, som udfører adgangskontrol, ind-
gik uddannelsen som element i kravene i forbindelse med udbuddet,
og der er i forbindelse med indkøb af ydelsen stillet krav til de pågæl-
dendes kompetencer.
Ud over den uddannelse, som tilrettelægges lokalt hos retterne, udby-
der Domstolsstyrelsen uddannelsesforløb for alle retternes medarbej-
dere, herunder vagtpersonalet.
I 2017 har Domstolsstyrelsen udbudt to enslydende kurser om sikker-
hed til servicevagter (retsbetjente, vagter mv.) ved Danmarks Dom-
stole af to dages varighed. Kurserne er planlagt og udarbejdet af en
arbejdsgruppe under Danmarks Domstoles Sikkerhedsforum. Kur-
serne afspejlede de aktuelle udfordringer ved retterne, og indholdet
var bl.a. dekorumkrav, undervisning i adfærd og reaktionsmønstre i
bander, samarbejde med politiet og kriminalforsorgen samt udvidet
førstehjælp.
I 2015 og 2016 udbød Domstolsstyrelsen i alt 85 enslydende uddan-
nelsesforløb om konflikthåndtering for alle medarbejdere med borger-
kontakt. Domstolsstyrelsen har i forlængelse heraf i 2017 udbudt to
enslydende opsamlingsforløb i konflikthåndtering for medarbejdere,
der ikke tidligere har deltaget på uddannelsesforløb i konflikthåndte-
ring. Uddannelsesforløbene har skulle bidrage med viden om og red-
skaber til, hvordan medarbejderne bedst muligt håndterer konflikter
med borgerne.
Det er Domstolsstyrelsens vurdering, at uddannelsestilbuddet i 2017
har været sikkerhedsmæssigt forsvarligt.”
3