Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1836365_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Samråd F-H (alm. del) REU stillet efter
ønske fra Trine Bramsen (S)
23. november 2017
Hvornår:
DET TALTE ORD GÆLDER
30. oktober 2017
Sags nr.
Akt-id
2017 - 15271
310954
Samrådsspørgsmål F
”Vil
ministeren redegøre for, hvorvidt danske domstole med hen-
visning til den Europæiske Menneskerettighedskonvention gen-
nem flere år har undladt at udvise kriminelle udlændinge, selv
om dette var muligt, jf. vurdering fra Institut for Menneskeret-
tigheder?”
Samrådsspørgsmål G
”Vil ministeren redegøre for, hvorvidt ministeren agter at ændre
muligheden for gentagne gange at idømme betingede udvisnin-
ger, uden at det fører til reel udvisning?”
Samrådsspørgsmål H
”Vil ministeren oplyse, hvordan udlændingelovens udv
isnings-
regler kan justeres, således at der kan ske tidligere og mere kon-
sekvent udvisning af dybt kriminelle udlændinge, og vil ministe-
ren redegøre for hvilke initiativer ministeren agter at iværksætte
for at sikre en mere konsekvent udvisningspraksis på udlændin-
geområdet?
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 195: Spm. om ministerens talepapir fra samrådet den 23/11-17 om udvisning af kriminelle udlændinge, til udlændinge- og integrationsministeren
2
[Indledning]
1.
Tak for spørgsmålene, som jeg vil besvare samlet.
Det er min klare holdning, at kriminelle udlændinge sim-
pelthen ikke hører hjemme i Danmark.
Det er derfor også vigtigt for regeringen at stramme reg-
lerne så meget som overhovedet muligt, så vi sender et
klart og tydeligt signal til de kriminelle udlændinge.
Et signal om, at kommer man hertil som udlænding og
begår alvorlig kriminalitet, så falder hammeren, og så er
der kun en retning, og det er ud.
Regeringen er fast besluttet på, at vi får vendt hver en
sten, så vi sikrer, at vi i videst muligt omfang kan udvise
kriminelle udlændinge.
Et af initiativerne i Bandepakke III fra foråret var derfor
også, at der skulle nedsættes en tværministeriel arbejds-
gruppe, som skulle undersøge mulighederne for i højere
grad at udvise udenlandske rockere og bandemedlemmer.
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 195: Spm. om ministerens talepapir fra samrådet den 23/11-17 om udvisning af kriminelle udlændinge, til udlændinge- og integrationsministeren
3
Den arbejdsgruppe er så for nyligt [den 17. oktober
2017] kommet med 5 konkrete anbefalinger til initiati-
ver, der skal øge muligheden for at udvise kriminelle ud-
lændinge.
Afsættet for arbejdsgruppens anbefalinger var og er ban-
dekonflikten og altså kriminelle, udenlandske rockere og
bandemedlemmer.
Men det er også klart, at anbefalingerne ikke er afgræn-
set til denne gruppe af kriminelle udlændinge alene.
Tværtimod. Vurderingen er, at anbefalingerne afdækker
et rum for udvisning, som kan anvendes generelt over for
kriminelle udlændinge.
Og derfor er der tale om anbefalinger, som vil få betyd-
ning for muligheden for at udvise kriminelle udlændinge
generelt.
Ikke kun udenlandske rockere og bandemedlemmer. Men
altså bestemt
også
udenlandske rockere og bandemed-
lemmer.
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 195: Spm. om ministerens talepapir fra samrådet den 23/11-17 om udvisning af kriminelle udlændinge, til udlændinge- og integrationsministeren
4
Jeg er derfor også glad for at få lejlighed til i dag at rede-
gøre nærmere for de konkrete initiativer, regeringen vil
tage for at sikre, at så mange kriminelle udlændinge som
muligt fremover udvises.
[Spørgsmål H - Arbejdsgruppens konkrete anbefalin-
ger]
Det er dermed også et svar på samrådsspørgsmål H om,
hvordan udvisningsreglerne kan strammes yderligere, og
hvilke initiativer regeringen vil tage for at sikre en mere
konsekvent udvisningspraksis.
Som sagt er det magtpåliggende for regeringen, at vi går
så langt som overhovedet muligt, når det handler om at
stramme reglerne om udvisning af kriminelle udlændin-
ge.
Og vi vil derfor også hurtigst muligt følge op på alle 5
anbefalinger fra arbejdsgruppen.
Lad mig gennemgå anbefalingerne én for én:
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 195: Spm. om ministerens talepapir fra samrådet den 23/11-17 om udvisning af kriminelle udlændinge, til udlændinge- og integrationsministeren
5
[Anbefaling 1
afvisning og udvisning pga. hensyn til
offentlig orden]
For det første
har arbejdsgruppen set på, om man i højere
grad administrativt kan afvise eller udvise rockere og
bandemedlemmer fra udlandet, som kommer kortvarigt
til Danmark f.eks. for at oprette nye chapters.
Udlændingeloven giver i dag adgang til at afvise eller
udvise personer med henvisning til
beskyttelsen af ”den
offentlige orden”.
Men vi kan konstatere, at det ikke er et instrument, som
anvendes i praksis, når det f.eks. kommer til tilrejsende
rockere og bandemedlemmer.
Derfor lægges der op til, at vi får testet reglerne af for,
hvor langt vi kan gå i forhold til at afvise eller udvise til-
rejsende rockere og bandemedlemmer under hensyn til
den offentlige orden.
Og viser det sig, at reglerne i dag ikke indeholder det
nødvendige spillerum, må vi se på, om vi skal ændre reg-
lerne.
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 195: Spm. om ministerens talepapir fra samrådet den 23/11-17 om udvisning af kriminelle udlændinge, til udlændinge- og integrationsministeren
6
For vi skal selvfølgelig gøre, hvad vi kan, for at lægge
flest mulige hindringer i vejen for de her personer, der
ikke har noget som helst at gøre her i landet.
Det er netop det, som denne anbefaling lægger op til at få
prøvet af.
[Anbefaling 2
ændring af udlændingeloven]
For det andet
anbefaler arbejdsgruppen, at der fastlæg-
ges klarere retningslinjer for,
hvornår
kriminelle udlæn-
dinge som udgangspunkt kan udvises, uden at det er i
strid med menneskerettighederne.
Det skal ske ved en ændring af udlændingeloven.
Det betyder, at vi som lovgivningsmagt tager et større
ansvar for fortolkningen af menneskerettighederne.
Det er vurderingen, at der ved at fastsætte nogle nærmere
retningslinjer i lovgivningen kan ske en yderligere skær-
pelse af de danske domstoles praksis.
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 195: Spm. om ministerens talepapir fra samrådet den 23/11-17 om udvisning af kriminelle udlændinge, til udlændinge- og integrationsministeren
1836365_0007.png
7
Retningslinjerne skal fastlægges på baggrund af Menne-
skerettighedsdomstolens praksis.
I forlængelse heraf er det vigtigt at sige, at det stadig vil
være de danske domstole, der i den konkrete sag skal
vurdere, om det er muligt at udvise.
Det er selvfølgelig ikke sådan, at vi kommer til at løse
alle problemer med det her lovforslag. Men hvis det kan
betyde, at bare én yderligere kriminel udlænding bliver
udvist, så er det et initiativ, regeringen vil følge op på.
[Anbefaling 3
Betinget udvisning]
For det tredje
anbefaler arbejdsgruppen, at reglerne om
betinget udvisning præciseres.
Præciseringen betyder, at det i lovbemærkningerne tyde-
liggøres, at betinget udvisning
er
en reel advarsel om, at
ny kriminalitet kan føre til udvisning.
Og at advarslen har betydning for, om man kan udvises
ved ny kriminalitet.
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 195: Spm. om ministerens talepapir fra samrådet den 23/11-17 om udvisning af kriminelle udlændinge, til udlændinge- og integrationsministeren
8
Vurderingen fra arbejdsgruppen er, at praksis fra Den
Europæiske
dette.
Menneskerettighedsdomstol
understøtter
Er man advaret om konsekvenserne ved ny kriminalitet,
viser praksis fra Menneskerettighedsdomstolen, at det
indgår i vurderingen af, om der kan ske udvisning næste
gang.
Jeg vil her nævne, at arbejdsgruppen også har kigget på,
om ordningen om betinget udvisning overhovedet har en
betydning.
Og der er det altså vurderingen, at dét, at der tidligere er
givet en advarsel om, at ny kriminalitet kan føre til ud-
visning, er noget af det, der kan lægges i vægtskålen og
trække i retning af, at der skal ske udvisning.
Når jeg synes, det er vigtigt at nævne dette, skyldes det,
at Socialdemokratiet jo har rejst tvivl om ordningens ef-
fekt og derfor foreslået, at ordningen afskaffes.
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 195: Spm. om ministerens talepapir fra samrådet den 23/11-17 om udvisning af kriminelle udlændinge, til udlændinge- og integrationsministeren
9
Nogle ønsker at sælge en logik om, at 2 gule kort altid
må føre til udvisning. Og fordi det ikke er sådan, så skul-
le ordningen være uden effekt.
Så enkelt er det bare ikke.
Men vurderingen er altså, at det
har
en betydning, at der
tidligere er givet en advarsel i form af en betinget udvis-
ning.
Og at det i en konkret sag kan være det, der udgør for-
skellen mellem, om domstolene dømmer til udvisning
eller ej.
Derfor mener regeringen ikke, at en afskaffelse af ord-
ningen om betinget udvisning vil være den rigtige vej at
gå.
Tværtimod så ville det være direkte kontraproduktivt i
forhold til regeringens mål om at få udvist flere, hvis vi
afskaffede de betingede udvisninger.
Derfor er det efter regeringens opfattelse fortsat ét af de
værktøjer, vi skal kunne gøre brug af.
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 195: Spm. om ministerens talepapir fra samrådet den 23/11-17 om udvisning af kriminelle udlændinge, til udlændinge- og integrationsministeren
10
Og derfor vil vi nu tydeliggøre, at der faktisk er tale om
en reel advarsel.
Jeg mener, at det besvarede spørgsmål G.
[Anbefaling 4
Indrejseforbuddets længde]
For det fjerde
har arbejdsgruppen anbefalet, at vi giver
domstolene mulighed for i konkrete udvisningssager at
fastsætte et kortere indrejseforbud, så det ikke er læng-
den af indrejseforbuddet, der gør, at der ikke kan ske ud-
visning.
Det kræver måske lidt nærmere forklaring.
Når en udlænding udvises af Danmark, fastsættes der et
indrejseforbud på baggrund af udlændingelovens regler
herom.
Det er indrejseforbuddet, der gør, at en udvist udlænding
ikke på ny kan indrejse lovligt.
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 195: Spm. om ministerens talepapir fra samrådet den 23/11-17 om udvisning af kriminelle udlændinge, til udlændinge- og integrationsministeren
1836365_0011.png
11
I dag har længden af den idømte frihedsstraf automatisk
betydning for, hvor længe et indrejseforbud gælder, hvis
personen samtidig udvises.
Men netop selve varigheden eller længden af et indrejse-
forbud er noget, Menneskerettighedsdomstolen har sagt
har betydning for, om en udvisning er i strid med kon-
ventionen.
Vi vil derfor ændre udlændingeloven i overensstemmelse
med arbejdsgruppens anbefaling, så der fremover efter
en konkret vurdering kan gives indrejseforbud for en
kortere periode end i dag.
Men vel at mærke kun, hvis det vil betyde, at der kan
udvises i en situation, hvor dette ellers ikke var muligt.
Der er altså ikke tale om, at vi forkorter indrejseforbud-
dets længde i tilfælde, hvor der allerede i dag kan ske
udvisning.
Denne mulighed skal reserveres til de tilfælde, hvor et
kortere indrejseforbud vil have betydning for, om udvis-
ning så er mulig.
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 195: Spm. om ministerens talepapir fra samrådet den 23/11-17 om udvisning af kriminelle udlændinge, til udlændinge- og integrationsministeren
12
[Anbefaling 5
Best practice]
Endelig påpeger arbejdsgruppen
for det femte,
at der er et
rum for at forbedre forberedelsen af straffesager, hvori
der nedlægges påstand om udvisning.
Arbejdsgruppen anbefaler derfor en udbredelse af
best
practice
imellem de involverede myndigheder.
Der kan f.eks. skabes større klarhed over opgaveforde-
lingen imellem myndighederne, så vi sikrer, at oplysnin-
ger om alle relevante forhold kan indgå ved domstolenes
vurdering af udvisningsspørgsmålet.
Det skal helt konkret ske ved, at der udarbejdes vejled-
ninger til de medarbejdere hos de forskellige myndighe-
der, som håndterer de her sager.
[Institut for Menneskerettigheders vurdering]
Så spørges der i samrådsspørgsmål F til Institut for Men-
neskerettigheders vurdering af, at der er et rum for ud-
visning, som ikke udnyttes i dag.
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 195: Spm. om ministerens talepapir fra samrådet den 23/11-17 om udvisning af kriminelle udlændinge, til udlændinge- og integrationsministeren
13
Lad mig sige ganske det klart: Jeg har ikke nogen grund
til eller finder i øvrigt anledning til at kritisere domstole-
nes skøn i konkrete sager.
Arbejdsgruppen finder, at en præcisering af bemærknin-
gerne til udlændingeloven i et vist
om end begrænset
omfang kan medvirke til, at flere kriminelle udlændinge
udvises.
Og jeg har naturligvis noteret mig, at Institut for Menne-
skerettigheder også har peget på, at der er et yderligere
rum for at stramme reglerne om udvisning.
Det er også regeringens overbevisning, at der er begræn-
set rum for at udvise flere.
Og hvis vi med en lovændring kan sørge for, at bare én
yderligere kriminel udlænding bliver udvist, så er det et
initiativ regeringen vil følge op på.
Som sagt er regeringen villig til at gå lige til grænsen,
når det handler om at stramme udvisningsreglerne. Så det
rum skal vi selvfølgelig udnytte.
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 195: Spm. om ministerens talepapir fra samrådet den 23/11-17 om udvisning af kriminelle udlændinge, til udlændinge- og integrationsministeren
14
[Afslutning]
Derfor
og lad det være min afslutning
vil vi også hur-
tigst muligt følge op på de anbefalinger, som jeg netop
har gennemgået.
Det betyder bl.a., at regeringen i denne folketingssamling
vil fremsætte de nødvendige forslag til lovændringer, så
vi kan sikre, at flere kriminelle fremover kan udvises.
Og jeg kan love, at regeringen vil blive ved med at ar-
bejde for, at vi har de bedste muligheder for at udvise
kriminelle udlændinge.
Tak for ordet.