Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1812173_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
3. november 2017
Politikontoret
Hanna Giørtz Behrens
2017-0030-0335
536959
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 16 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 9. oktober 2017. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Søren Pape Poulsen
/
Jesper Jarnit
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om det brandhærgede Scandinavian Star, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 16 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren
bedes bekræfte, at der foreligger dokumentation
for, at det i sagen så vigtige olie-hydraulikrør var beskadiget, før
bjærgningsfolkene fra det svenske firma »Röda Bolaget« for-
søgte at sænke hængedækket på det brandhærgede Scandinavian
Star.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Branden
ombord på Scandinavian Star og dens umiddelbare år-
sager blev efterforsket af Oslo Politi. Spørgsmålet om det be-
skadigede olie-hydraulikrør er i den forbindelse over flere om-
gange indgået i denne efterforskning.
Rigsadvokaten har endvidere omtalt spørgsmålet i det notat om
sagen, som blev udarbejdet i december 2010. Rigsadvokaten
fandt ikke, at nogle nye brandtekniske udtalelser, herunder om
hydraulikrøret, gav anledning til, at anklagemyndigheden i Dan-
mark skulle foretage sig yderligere, men fandt det dog rettest at
orientere den norske rigsadvokat om udtalelserne, således at
denne kunne vurdere, om udtalelserne måtte give de norske
myndigheder anledning til yderligere initiativer. Spørgsmålet
om hydraulikrøret er senest blevet behandlet af den uafhængige
granskningskommission, der den 5. maj 2015 blev nedsat af
Stortinget i Norge. Kommissionen afgav den 1. juni 2017 en
rapport om en række spørgsmål i sagen om branden ombord på
Scandinavian Star. Jeg skal henvise til afsnit 17.2.2.3 i rappor-
ten, hvor det fremgår, at kommissionen har undersøgt, hvornår
det brændte i sektion 300, hvor hydraulikrøret var placeret, på
hvilket tidspunkt hydraulikrøret fortsat var i funktion og endelig
hvornår rørdelene i T-koblingen blev adskilt [min oversættelse].
Det fremgår af afsnit 17.2.2.8 i rapporten (kommissionens vur-
dering), at branden i den aktuelle del af sektion 300 startede no-
get før kl. 16 lørdag den 7. april 1990, og at branden i dette om-
råde var slukket kort tid efter [min oversættelse].
Det fremgår videre, at kommissionen efter at have sammenholdt
vidneforklaringer
herunder bl.a. fra Per-Gunnar Lundin - med
billeder og nedskrevne rapporter fra tiden umiddelbart efter
branden finder at kunne lægge til grund, at det var Röda Bolaget,
som forårsagede lækagen i hydrauliksystemet, da de skulle
sænke hængedækket i forbindelse med losningen af biler den 10.
eller 11. april 1990 [min oversættelse].
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om det brandhærgede Scandinavian Star, til justitsministeren
Kommissionen har derudover anført, at der er grund til at an-
tage, at lækagen var et udslag af en trykopbygning i hydraulik-
systemet, da Röda Bolaget forsøgte at sænke hængedækket. Læ-
kagen resulterede i, at trykket aftog, og at det ikke var muligt af
få sænket hængedækket. Kommissionen kan ikke udelukke, at
der kan være opstået mindre lækager i hydrauliksystemet på et
tidligere tidspunkt, men de foreliggende oplysninger taler klart
i retning af, at eventuelle tidligere lækager må have været meget
små sammenlignet med denne [min oversættelse].
Det fremgår endelig af afsnit 17.2.2.8, at kommissionen lægger
til grund, at adskillelsen af rørdelene i T-koblingen opstod, efter
at Röda Bolaget påbegyndte arbejdet med at hæve akterrampen
på skibet den 18. april 1990 [min oversættelse].
Kommissionen konkluderer således, at der ikke er holdepunkter
for, at branden i sektion 300 fik næring ved olie, som blev spredt
gennem det omtalte brud på hydraulikrøret [min oversættelse].”
3