Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1829890_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
6. december 2017
Koncernstyringskontoret
Sara Stensgård
2017-0030-0503
572937
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 157 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 8. november 2017.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Søren Markvard Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 157: Spm. om hvornår der forventes en effekt af de mange initiativer for at nedbringe sagsbehandlingstiden i Erstatningsnævnet, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 157 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren i forlængelse af REU alm. del
spørgsmål 368
(2016-17) oplyse, hvornår der forventes en effekt af de mange
initiativer for at nedbringe sagsbehandlingstiden i Erstatnings-
nævnet?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Erstatningsnævnet, der har oplyst følgende:
”Erstatningsnævnet
kan indledningsvist bemærke, at nævnet ud
over de initiativer, der fremgår af Erstatningsnævnets bidrag til
brug for besvarelsen af Folketingets Retsudvalgs spørgsmål 368
(2016-17), har iværksat yderligere tiltag for dels at styrke kvali-
teten af sagsbehandlingen og dels at nedbringe sagsbehandlings-
tiden.
Som et eksempel herpå har nævnet fra sommeren 2017 haft fo-
kus på, at der både i nye sager og ved genoptagelsesanmodnin-
ger foretages en bedre screening og derved en grundigere indle-
dende vurdering af, om der kan træffes (del-)afgørelse på det
foreliggende grundlag, og/eller om der skal indhentes yderligere
dokumentation. Nævnet tilstræber derved allerede ved den ind-
ledende sagsbehandling i videst muligt omfang at træffe en be-
gunstigende afgørelse, at anmode om dokumentation eller give
afslag på ansøgningen i sin helhed eller for et eller flere kravs
vedkommende.
Et andet eksempel, som er et yderligere led i initiativet om, at
medarbejderne trækker sagerne fra en fælles pulje som oplyst
ved nævnets bidrag til brug for besvarelsen af Folketingets Rets-
udvalgs spørgsmål 368 (2016-17), er, at medarbejderne i sekre-
tariatet fra sommeren 2017 er yderligere opdelt i mindre grup-
per, der behandler afgrænsede sagstyper. Dette giver en god sy-
nergieffekt i sagsbehandlingen, en højere faglighed og en bedre
mulighed for at samle flere sagsskridt hos den enkelte sagsbe-
handler.
En af disse grupper beskæftiger sig udelukkende med de ældste
sager i nævnet, hvilket har givet udslag i, at den samlede sags-
behandlingstid er forøget i perioden fra sommeren 2017 og til
nu. Dette udslag er således et positivt tegn på, at der i denne
periode er afgjort flere af nævnets ældste sager.
Nævnets gennemsnitlige sagsbehandlingstider er nedenfor op-
gjort i dage i 2. halvdel af 2016, 1. halvdel af 2017 og dele af 2.
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 157: Spm. om hvornår der forventes en effekt af de mange initiativer for at nedbringe sagsbehandlingstiden i Erstatningsnævnet, til justitsministeren
1829890_0003.png
halvdel af 2017. Derudover fremgår det gennemsnitlige antal af-
gørelser pr. måned i de opgjorte perioder.
Gennemsnitlig
sagsbehandlingstid
målt i dage på 1.
gangsafgørelser
Juli 2016 til de-
cember 2016
Januar 2017 til
juni 2017
Juli 2017 til okto-
ber 2017
111
105
165
Gennemsnitlig
sagsbehandlingstid
målt i dage på øv-
rige afgørelser
300
264
340
Gennemsnitlig
Gennemsnitligt
sagsbehandlingstid antal afgørel-
målt i dage på alle ser pr. måned
afgørelser
182
151
228
306
282
221
Det skal bemærkes, at det lavere gennemsnit i antal afgørelser
pr. måned fra juli 2017 til oktober 2017 til dels skyldes en lavere
produktion i juli, henset til sommerferie. Således er antallet af
afgørelser steget fra 213 afgørelser i august 2017 til 290 afgø-
relser i oktober 2017.
Det skal i relation til de målte sagsbehandlingstider bemærkes,
at i de tilfælde, hvor en afgørelse vedrører krav, der er fremsat
på forskellige tidspunkter (i forskellige indkomne breve/telefon-
henvendelser), vil sagsbehandlingstiden være opgjort som tiden
fra modtagelsen af det først fremsatte krav indeholdt i afgørel-
sen og frem til datoen for afgørelsen, selv om der er kortere sags-
behandlingstid for de efterfølgende fremsatte krav. Disse kor-
tere sagsbehandlingstider er således ikke medregnet i statistik-
ken.
Det bemærkes endvidere, at sagsbehandlingstiden for ”øvrige
afgørelser” (og
dermed også afgørelser i alt) tillige indeholder
den tid, der medgår til Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings be-
handling af spørgsmål om méngrad og erhvervsevnetab.
Der kan konstateres store udsving på nævnets sagsbehandlings-
tid de enkelte måneder imellem. Det skyldes blandt andet, at pri-
oriteringen af, hvornår en sag behandles, sker ud fra forskellige
kriterier. For eksempel søges de mere ukomplicerede sager af-
gjort ved en særlig hurtig procedure i forbindelse med den ind-
ledende visitering af nye ansøgninger. For de øvrige sager er det
overordnede kriterium, at de ældste sager behandles først. Be-
handlingen af visse sagstyper går dog alligevel forud, selvom
der er tale om yngre sager. Det gælder f.eks. sager med erstat-
ning ved død, hvor der kan blive tale om erstatning til dækning
af for eksempel begravelsesudgifter og erstatning for tab af for-
sørger. Et andet eksempel er sager, hvor der er sket tandskade,
3
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 157: Spm. om hvornår der forventes en effekt af de mange initiativer for at nedbringe sagsbehandlingstiden i Erstatningsnævnet, til justitsministeren
som prioriteres, fordi tandskader kan være yderst generende, og
reparation af tandskader ofte er meget bekostelig.
Det bemærkes i relation til antallet af afgørelser, at det er næv-
nets opfattelse, at den høje produktion i 2. halvdel af 2016 i høj
grad skyldes den midlertidige personalemæssige ressourcefor-
øgelse, som blev tilført nævnets sekretariat i løbet af 2016, og
som fremgår af nævnets bidrag til brug for besvarelsen af Fol-
ketingets Retsudvalgs spørgsmål 166 (2015-16). I relation til
den lavere produktion i 2017 er det nævnets opfattelse, at denne
i nogen grad skyldes Civilstyrelsens udflytning til Viborg og
den deraf følgende betydelige personaleudskiftning. Der har
uvægerligt været et vist kompetence- og produktionstab forbun-
det med, at mange erfarne medarbejdere er fratrådt samtidig
med, at mange nye er startet, og at rutinerede medarbejdere i en
periode har brugt megen tid på oplæring.
Nævnet kan i forhold til udflytningens implikationer yderligere
henvise til nævnets bidrag til brug for besvarelsen af Folketin-
gets Retsudvalgs spørgsmål 368 (2016-17) og 650 (2015-16).
Det er dog nævnets opfattelse, at Civilstyrelsen og nævnet med
de initiativer, der løbende er iværksat med hensyn til at forenkle
og smidiggøre arbejdsgangene i nævnet m.v. har formået at be-
grænse kompetence- og produktionstabet. Det er endvidere
nævnets opfattelse, at den faglige kvalitet i afgørelserne i høj
grad er bibeholdt med sekretariatets nuværende medarbejdere,
som samtidig arbejder dedikeret på at få færdigbehandlet næv-
nets ældste sager.
Som omtalt har nævnet etableret en gruppe af medarbejdere, der
udelukkende beskæftiger sig med de ældste sager i nævnet.
Dette har medført, at antallet af ældre sager, der afgøres, har væ-
ret stigende siden sommeren 2017. Dette indebærer alt andet
lige, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid forlænges. Dette
vil også gøre sig gældende i 2018.
I tillæg til de yderligere initiativer, der er beskrevet ovenfor, kan
fremhæves den øgede mulighed for intern mundtlig forlæggelse
af sagerne og den mere fleksible proces i samarbejdet mellem
sekretariat, formandskab og nævn. Endelig kan det fremhæves,
at telefonbetjeningen, hvor en borger eller dennes repræsentant
anmoder om status i en konkret sag, nu i langt højere grad vare-
tages af Civilstyrelsens administrative personale, hvilket frigør
ressourcer i nævnets sekretariat til egentlig juridisk sagsbehand-
ling.
Det er nævnets opfattelse, at de iværksatte initiativer fortsat vil
have en positiv effekt i forhold til at styrke kvaliteten i sagsbe-
handlingen og nedbringe sagsbehandlingstiden.
4
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 157: Spm. om hvornår der forventes en effekt af de mange initiativer for at nedbringe sagsbehandlingstiden i Erstatningsnævnet, til justitsministeren
Nævnet kan herefter ikke ud over det ovenfor anførte konkret
besvare, hvornår de initiativer, der fremgår af nævnets bidrag til
brug for besvarelsen af Folketingets Retsudvalgs spørgsmål 368
(2016-17), forventes at have en egentlig effekt på sagsbehand-
lingstiden i nævnet.”
5