Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1812160_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
3. november 2017
Kontor:
Økonomikontoret
Sagsbeh: Andreas Højmark Søn-
dergaard
Sagsnr.: 2017-0030-0321
Dok.:
534646
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 14 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. oktober 2017. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Peter Kofod Poulsen (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Lena Dyhr Toft Christensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om ministeren vil kræve, at flere betjente, når de uddannes i løbet af 2018, sendes til Syd- og Sønderjyllands Politi, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 14 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren kræve, at flere betjente, når de uddannes i løbet
af 2018, sendes til Syd- og Sønderjyllands Politi f.eks. for at
dæmme op for uroligheder i Haderslev?”
Svar:
Min vigtigste opgave som justitsminister er at sikre danskernes tryghed og
sikkerhed. Derfor ønsker jeg et stærkt politi i hele landet
naturligvis også
i Syd- og Sønderjylland.
I forhold til den konkrete fordeling af politibetjente mellem politikredsene,
og dermed også til Syd- og Sønderjyllands Politi, har Justitsministeriet til
brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet,
der har oplyst følgende:
”Det
er som udgangspunkt den enkelte kreds, som på baggrund
af kredsens givne bevillingsramme, bestemmer optaget af poli-
tistuderende. Dog kan Rigspolitiet pålægge kredsene at optage
yderligere politistuderende på baggrund af afgangen i de enkelte
kredse, den generelle ressourcefordeling og kredsenes økonomi-
ske forhold.
Politikredsenes bevillinger er siden 2012 blevet fordelt efter en
ny ressourceallokeringsmodel (RAM). I forbindelse med udar-
bejdelsen af modellen er der lagt vægt på, at bevillingstildelin-
gen skal ske på basis af objektive kriterier, der kan underbygges
empirisk, og som driver aktivitetsniveauet i den enkelte kreds,
så der skabes mulighed for et ensartet serviceniveau i samtlige
kredse på baggrund af kriminalitetsbilledet i den enkelte kreds.
Modellen er udformet, så den tager højde for de væsentligste
forhold, som driver aktivitetsniveauet i politikredsene, herunder
udviklingen i de forskellige typer af straffesager, og de hændel-
ser, som beredskaberne i politikredsene rykker ud til.
Således tager ressourceallokeringsmodellen specifikt højde for
den lokale kriminalitetsudvikling i forhold til udviklingen i de
øvrige politikredse, herunder udviklingen i de borgervendte kri-
minalitetstyper, eksempelvis antallet af anmeldelser om ind-
brud, tyveri, hærværk og vold, ligesom modellen tilgodeser po-
litikredse, hvor beredskaberne har et højt aktivitetsniveau og
dermed rykker ud til mange hændelser.
Modellen opdateres årligt med nye oplysninger om aktivitetsni-
veauet og ressourceforbruget i de enkelte kredse, så der sker en
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om ministeren vil kræve, at flere betjente, når de uddannes i løbet af 2018, sendes til Syd- og Sønderjyllands Politi, til justitsministeren
løbende tilpasning af kredsenes økonomiske rammer i forhold
til aktivitetsudviklingen i kredsen.
Ud over fordelingen på baggrund af ressourceallokeringsmodel-
len er der desuden særtildelinger til for eksempel den midlerti-
dige grænsekontrol, hvor der er tilført ekstra ressourcer til bl.a.
Syd- og Sønderjyllands Politi.”
Afslutningsvis vil jeg understrege, at jeg naturligvis forventer, at Syd- og
Sønderjyllands Politi tager kriminalitetsudviklingen og politiets ressource-
situation i Haderslev alvorligt. Jeg vil opfordre til en tæt dialog og et tæt
samarbejde mellem kommune og politi
evt. i regi af kredsrådet
så bor-
gerne i Haderslev må opleve et stærkt myndighedssamarbejde i indsatsen
for at sikre trygheden i alle lokalsamfund.
3