Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1826586_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
30. november 2017
Kontor:
Forebyggelseskontoret
Sagsbeh: Maria Aviaja Sander
Holm
Sagsnr.: 2017-0030-0473
Dok.:
582209
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 129 (Alm. del), som Fol-
ketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. november 2017.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Søren Pape Poulsen
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 129: Spm. om at oplyse, hvad den svenske ordning angående såkaldt bevistalan i sager om børn under 15 år, der mistænkes for at have begået forbrydelse, nærmere går ud på, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 129 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren oplyse, hvad den svenske ordning angående så-
kaldt ”bevistalan” i sager om børn under 15 år, der mistænkes
for at have begået forbrydelse, nærmere går ud på, og om ord-
ningen efter ministerens mening har fungeret tilfredsstillende?”
Svar:
1.
Som oplyst i Justitsministeriets foreløbige besvarelse af 17. november
2017 har Justitsministeriet med bistand fra Udenrigsministeriet anmodet de
svenske myndigheder om oplysninger til brug for besvarelsen af spørgsmå-
let.
Det svenske Justitsministerium har i den forbindelse bl.a. oplyst, at
”bevis-
talan” er en særlig bevisproces, som kan anvendes i sager, hvor unge under
15 år mistænkes for at have begået meget alvorlige forbrydelser, som mand-
drab eller forsøg herpå, grove røverier, grove voldtægter eller særdeles grov
mishandling.
”Bevistalan”
indebærer, at en domstol tager stilling til skylds-
spørgsmålet, uden at der fastsættes straf. Eventuelle foranstaltninger over
for den unge vil i stedet blive iværksat af de sociale myndigheder.
Det svenske Justitsministerium har endvidere oplyst, at de praktiske erfarin-
ger med
”bevistalan”
er begrænsede. De svenske domstole har i perioden
2014-2016 alene taget stilling til skyldsspørgsmålet i medfør af reglerne om
”bevistalan” i to sager.
Begge sager vedrørte manddrab, og i begge sager
fandt domstolene, at der ikke var ført det tilstrækkelige bevis for, at den
unge var skyldig i manddrab.
Det svenske Justitsministerium har peget på en række mulige årsager til, at
”bevistalen”
kun sjældent anvendes.
For det første har lovgiver ved indførelse af reglerne
om ”bevistalan”
for-
udsat, at bestemmelsen skal anvendes restriktivt og alene ved meget alvor-
lige forbrydelser, hvor der er en betydelig interesse i at få sagen prøvet.
For det andet kan prøvelse undlades i en række tilfælde. Det gælder f.eks.,
hvis skyldsspørgsmålet er tilstrækkeligt belyst, hvis der er forløbet lang tid
siden forbrydelsen, eller hvis det mistænkte barn er meget ungt.
For det tredje
peges der på, at ”bevistalan”
ved domstolene alene kan finde
sted efter begæring fra de sociale myndigheder eller den unges forældre eller
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 129: Spm. om at oplyse, hvad den svenske ordning angående såkaldt bevistalan i sager om børn under 15 år, der mistænkes for at have begået forbrydelse, nærmere går ud på, til justitsministeren
værge. Anklagemyndigheden kan således ikke på eget initiativ
begære ”be-
vistalan”.
Endelig anføres det, at anklagemyndigheden kun indbringer en sag for dom-
stolene med henblik på stillingtagen til skyldsspørgsmålet i medfør af reg-
lerne om ”bevistalan”, hvis det vurderes, at der kan føres bevis for den unges
skyld. Begrænsninger i forhold til hvilke efterforskningsmæssige skridt, der
kan foretages i forhold til unge under 15 år, kan gøre det vanskeligt at opnå
det fornødne bevisgrundlag.
2.
Som det fremgår af oplysningerne fra Det svenske Justitsministerium, an-
vendes reglerne om ”bevistalan”,
hvor domstolene tager stilling til skylds-
spørgsmålet i sager vedrørende unge under 15 år, kun i ganske få sager, som
vedrører meget alvorlige forbrydelser.
Med udspillet ”Alle handlinger har konsekvenser” ønsker regeringen
at
sætte tidligere og mere håndfast ind over for unge, inden de havner i den
hårde kerne af kriminelle.
Vi foreslår derfor bl.a., at der indføres en ungelavalder på 12 år, og at der
oprettes et ungdomskriminalitetsnævn i hver politikreds, der hurtigt og ef-
fektivt kan behandle sager vedrørende unge fra 12-17 år, der vurderes at
være i fødekæden til den hårde kerne af kriminelle.
Ungdomskriminalitetsnævnet skal ikke have fokus på at fastslå den unges
skyld, men skal på baggrund af oplysninger om den unges situation
her-
under oplysninger om den kriminalitet, som den unge er mistænkt for at
have begået, familieforhold og skolegang
kunne skræddersy et forløb med
målrettede og kriminalitetsforebyggende reaktioner til den unge. Behand-
ling af skyldsspørgsmål i disse sager risikerer at fjerne fokus fra det vigtig-
ste, som er at sikre, at den unge ikke ender i en kriminel løbebane.
3