Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1819721_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
17. november 2017
Kontor:
Forebyggelseskontoret
Sagsbeh: Maria Aviaja Sander
Holm
Sagsnr.: 2017-0030-0471
Dok.:
567748
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 127 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. november 2017.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Søren Pape Poulsen
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 127: Spm. om at et barn under 15 år kan stemples som kriminel og gøres ansvarlig for kriminelle handlinger med deraf følgende sanktioner uden overholdelse af de krav til en retfærdig rettergang, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 127 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Finder ministeren, at et barn under 15 år kan stemples som ”kri-
minel” og gøres ansvarlig for ”kriminelle” handlinger med deraf
følgende sanktioner uden overholdelse af de krav til en retfærdig
rettergang, som er fastsat i artikel 6 i Den Europæiske Menne-
skerettighedskonvention og artikel 40-2 (b) i FN's Konvention
om Barnets Rettigheder?”
Svar:
Justitsministeriet har forstået spørgsmålet således, at der spørges til de pro-
cessuelle retsgarantier i straffesager, der følger af de nævnte konventioner.
Artikel 6 i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK) om
retten til en retfærdig rettergang fastlægger en række processuelle retsgaran-
tier, der gælder, når der skal træffes afgørelse angående en anklage for en
forbrydelse. Artikel 40, stk. 2, litra b, i FN's Konvention om Barnets Ret-
tigheder opstiller en række processuelle retsgarantier, der skal overholdes i
forbindelse med straffesager mod børn.
Den kriminelle lavalder i Danmark er 15 år. Det betyder, at børn og unge
under 15 år ikke kan straffes for deres kriminelle handlinger. Hvis et barn
eller en ung under 15 år mistænkes for at have begået kriminalitet, vil der
således ikke blive indledt en straffesag. Politiet vil i stedet kontakte de soci-
ale myndigheder.
På baggrund af politiets henvendelse vil kommunen
på samme måde som
for børn og unge, der af andre årsager må antages at have behov for støtte
foretage en børnefaglig undersøgelse for at afdække den unges støttebehov
og tage stilling til, hvilke sociale foranstaltninger der eventuelt er behov for
til at sikre den unges trivsel og udvikling.
Administrative afgørelser om iværksættelse af sociale foranstaltninger over
for en ung eller et barn for at sikre barnets udvikling og trivsel er ikke afgø-
relser om anklager for en forbrydelse i EMRK artikel 6’s og Børnekonven-
tionens artikel 40’s forstand. De processuelle retsgarantier, som gælder
ifølge disse bestemmelser, finder således ikke anvendelse på sådanne afgø-
relser.
2