Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1819899_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
17. november 2017
Kontor:
Økonomikontoret
Sagsbeh: Amalie Munkner Kristi-
ansen
Sagsnr.: 2017-0030-0454
Dok.:
564401
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 124 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 3. november 2017.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Søren Pape Poulsen
/
Lene Steen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 124: Spm. om ministeren kan redegøre for den årlige omkostning i 2019-priser ved at afskaffe alene vagter i Kriminalforsorgen, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 124 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren
bedes redegøre for den årlige omkostning i 2019-
priser ved at afskaffe alene vagter i Kriminalforsorgen?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”Direktoratet for Kriminalforsorgen kan oplyse, at kriminalfor-
sorgen opgør alenearbejde i antal alenevagter. I kriminalforsor-
gens flerårsaftale for 2013-2016 var der bl.a. fokus på styrket
opfølgning på alenearbejde, herunder at finde en definition af
alenearbejde i kriminalforsorgen samt at udarbejde et koncept
for at følge udviklingen i alenearbejde. Som led heri blev defi-
nitionen på alenearbejde aftalt med Fængselsforbundet på et
møde i Det Centrale Samarbejdsudvalg i december 2013. Defi-
nitionen er, at medarbejderen har været alene med de indsatte i
mere end halvdelen af vagten. Definitionen knytter sig endvi-
dere kun til vagter på lukkede afdelinger i fængsler og arrester
samt vagter på halv-åbne afdelinger i de åbne fængsler. Alene-
vagter opdeles i henholdsvis planlagte og uplanlagte alenevag-
ter.
Planlagte alenevagter dækker de vagter, hvor den lokale fæng-
selsledelse i samarbejde med Fængselsforbundets lokalafdeling
har vurderet, at det ud fra en konkret sikkerhedsmæssig vurde-
ring ikke er utilrådeligt at postbesætte en vagt som alenevagt.
Uplanlagte alenevagter dækker over situationer, hvor postbe-
sættelsen er planlagt til to betjente, men på grund af en uforudset
hændelse ændres til én fængselsbetjent. Det er de uplanlagte ale-
nevagter, som kriminalforsorgen vurderer så vidt muligt skal
undgås.
Andelen af registrerede alenevagter (planlagte såvel som uplan-
lagte) udgjorde i 2016 i alt 2.640 poster, svarende til 4,3 pct. af
den samlede postbesættelse i de fængsler, der har registreret ale-
nearbejde. Heraf var i alt 38 poster uplanlagte alenevagter, sva-
rende til 0,06 pct. De uplanlagte alenevagter har primært fundet
sted i dagtimerne. Af de 38 uplanlagte alenevagter har 26 fundet
sted på en halvåben afdeling for sædelighedsdømte på Møgel-
kær Fængsel, hvor man pga. den meget lave risikovurdering af
de indsatte i nogle tilfælde har tilladt, at én af afdelingens to
fængselsbetjente har påtaget sig en uvarslet transportopgave.
Kriminalforsorgen oplyser generelt, at de uplanlagte alenevag-
ter typisk har fundet sted i forbindelse med transportopgaver,
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 124: Spm. om ministeren kan redegøre for den årlige omkostning i 2019-priser ved at afskaffe alene vagter i Kriminalforsorgen, til justitsministeren
hvor man lokalt har vurderet, at der ikke er noget sikkerheds-
mæssigt problem i forhold til at undlade at dække transportpo-
sten med en ekstra betjent. I opgørelsesperioden har der ikke
været indrapporteret alenearbejde i arresthusene.
Der er således kun ganske få uplanlagte alenevagter i kriminal-
forsorgens lukkede afdelinger i fængsler og arrester samt halv-
åbne afdelinger i åbne fængsler, og det er kriminalforsorgens
vurdering, at også antallet af planlagte alenevagter er begrænset
og sikkerhedsmæssigt vurderet.
Det er vanskeligt at foretage en nærmere beregning af, hvilke
omkostninger der vil være forbundet med at afskaffe alenevag-
ter, idet der er tale om vagter spredt udover forskellige instituti-
oner og på forskellige typer af afdelinger, ligesom uplanlagte
alenevagter i sagens natur ikke kan forudses. Det er som nævnt
ovenfor imidlertid vurderingen, at de planlagte alenevagter og
de ganske få uplanlagte alenevagter har været sikkerhedsmæs-
sigt forsvarlige.
Direktoratet for Kriminalforsorgen vil fortsat følge området tæt
for at sikre, at omfanget af uhensigtsmæssigt alenearbejde
her-
under navnlig de uplanlagte vagter
begrænses mest muligt.”
3