Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
2008970_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
31. januar 2019
Straffuldbyrdelse
Karen Brøgger Nielsen
2018-0030-1601
891682
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 1176 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 27. september
2018. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Anders Aagaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1176: Spm. om ministeren kan redegøre fangeflugten fra Nykøbing Falster Sygehus og hvordan det er lykkedes den indsatte at kommunikere med de medskyldige i flugten, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1176 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren på baggrund af fangeflugten fra Nykøbing Fal-
ster Sygehus i denne uge redegøre for forløbet, herunder hvor-
dan det er lykkedes den indsatte at kommunikere med de med-
skyldige i flugten?”
Svar:
Jeg ser med stor alvor på sager, hvor indsatte flygter fra personalet i forbin-
delse med en ledsaget udgang.
Det er derfor min klare forventning, at der vil blive fulgt indgående op på
denne sag, og jeg har noteret mig, at der vil blive udarbejdet en ny national
standardprocedure i kriminalforsorgen for planlægning af varslede hospi-
talsbesøg for visse indsatte, så en lignende situation kan undgås.
Jeg har desuden bedt Direktoratet for Kriminalforsorgen om at undersøge,
hvilke tiltag der kan iværksættes for at imødegå undvigelser i forbindelse
med ledsaget udgang.
Derudover har jeg den 16. januar 2019 sendt et lovforslag i høring, der skal
skærpe strafniveauet for flugt fra lukkede fængsler eller arresthuse samt
undvigelse i forbindelse med ledsaget udgang. Der lægges i lovforslaget op
til en firedobling af strafniveauet i forhold til det gældende udgangspunkt,
som er ubetinget fængsel i 30 dage.
Justitsministeriet har i øvrigt til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhen-
tet en udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst føl-
gende:
”Direktoratet for Kriminalforsorgen har til brug for besvarelsen
indhentet en udtalelse fra Kriminalforsorgen Sjælland og kan på
den baggrund oplyse følgende:
1.
Sagen drejer sig om en irakisk statsborger, der var indsat i
Storstrøm Fængsel til afsoning af en fængselsstraf på 4 år og 6
måneder for primært narkotikakriminalitet. Ved dommen blev
den indsatte udvist af landet for bestandigt.
Under indsættelsen i Storstrøm Fængsel behandlede fængslet en
sag vedrørende udgang til lægebehandling, idet fængslets læge
havde vurderet det nødvendigt, at indsatte skulle til undersø-
gelse på Nykøbing F. Sygehus. Fængslet sendte derfor den 12.
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1176: Spm. om ministeren kan redegøre fangeflugten fra Nykøbing Falster Sygehus og hvordan det er lykkedes den indsatte at kommunikere med de medskyldige i flugten, til justitsministeren
september 2018 en høring til Københavns Politi vedrørende ud-
gangen. Københavns Politi oplyste den 20. september 2018, at
de ikke havde bemærkninger til udgangen, men at kriminalfor-
sorgen skulle være opmærksom på, at Rigsadvokaten den 5. sep-
tember 2018 havde truffet afgørelse om udlevering til Belgien,
hvor indsatte forventes at blive idømt en langvarig fængsels-
dom, såfremt han findes skyldig. Politiet oplyste yderligere, at
der kunne være en særlig høj risiko for undvigelse forbundet
med udgangen.
Storstrøm Fængsel meddelte den 24. september 2018 tilladelse
til ledsaget udgang til undersøgelsen. Da den indsatte er udvis-
ningsdømt, burde spørgsmålet om udgang retteligt have været
forelagt direktoratet, hvilket ved en beklagelig fejl ikke skete.
På baggrund af politiets oplysninger om den særligt høje undvi-
gelsesrisiko besluttede fængslet, at udgangen skulle afvikles
med forhøjet sikkerhed, således at den indsatte skulle ledsages
af tre fængselsbetjente udrustet med stav og peberspray, ligesom
indsatte under udgangen skulle være iført håndjernstransport-
bælte. Normalt afvikles en sådan udgang med deltagelse af to
fængselsbetjente. Som følge af det forhøjede sikkerhedsniveau
vurderede fængslet det ikke nødvendigt at anmode om assi-
stance fra politiet til afvikling af udgangen.
Sundhedspersonalet i fængslet orienterede den 24. september
2018 den indsatte om, at han skulle til undersøgelse på sygehu-
set, hvor han skulle faste 12 timer op til undersøgelsen. Sund-
hedspersonalet orienterede ikke den indsatte om, hvornår han
skulle til undersøgelsen, eller hvornår han skulle faste fra.
Fængslets ledelse kontaktede den 24. september 2018 sundheds-
personalet og personalet på den afdeling, hvor den indsatte var
placeret, og meddelte, at da undersøgelsen skulle finde sted den
26. september 2018, skulle den indsatte ikke orienteres herom
før den 25. september 2018 ved indelåsning på cellen for natten.
Det personale, der var tjenestegørende på afdelingen den 25.
september 2018, har oplyst, at den indsatte på et tidspunkt i løbet
af eftermiddagen den 25. september 2018 spurgte ind til, hvor-
når han skulle faste fra. Personalet oplyste i den forbindelse, at
han samme aften skulle lade være med at spise noget efter af-
tensmaden. Indsatte fik på daværende tidspunkt ikke yderligere
oplysninger, men da han af sundhedspersonalet samtidigt var
gjort bekendt med, at han skulle faste 12 timer op til undersø-
gelsen, kunne han allerede om eftermiddagen den 25. september
2018 lægge til grund, at undersøgelsen skulle finde sted næste
dag.
Det skal i den forbindelse bemærkes, at det er almindelig prak-
sis, at de indsatte orienteres aftenen forinden, hvis de skal møde
3
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1176: Spm. om ministeren kan redegøre fangeflugten fra Nykøbing Falster Sygehus og hvordan det er lykkedes den indsatte at kommunikere med de medskyldige i flugten, til justitsministeren
fastende til undersøgelse. Fængslet vil i sådanne situationer
have fokus på at begrænse den indsattes mulighed for at kom-
munikere med personer uden for fængslet, efter at den pågæl-
dende er orienteret om den forestående udgang. Dette kan f.eks.
ske ved, at den indsatte først orienteres ved indelåsning på cellen
for natten. Hvis det af hensyn til en eventuel faste forud for un-
dersøgelsen er nødvendigt at orientere den indsatte på et tidli-
gere tidspunkt, kan det ske ved, at den indsatte i overensstem-
melse med reglerne herom og efter en konkret vurdering ude-
lukkes fra fællesskab eller afskæres mulighed for at telefonere.
Som det fremgår ovenfor havde ledelsen meddelt afdelingsper-
sonalet, at den indsatte først skulle orienteres om undersøgelsen,
når den pågældende blev låst inde på cellen for natten.
Kriminalforsorgen Sjælland har i den forbindelse oplyst, at man
finder det beklageligt, at den indsatte på baggrund af personalets
udtalelse til ham den 25. september 2018 om eftermiddagen om,
at han skulle faste efter aftensmaden, dermed blev gjort bekendt
med datoen for undersøgelsen.
Kriminalforsorgen Sjælland har undersøgt, om den indsatte har
benyttet en tilladelse til at telefonere fra fængslet til at orientere
om det forventede tidspunkt for den kommende udgang den 26.
september 2018. I den forbindelse kan det oplyses, at den ind-
satte den 25. september 2018 cirka kl. 17.45 telefonerede til sin
mor, og at han cirka kl. 19.30 telefonerede til dels sin mor, dels
sin far. En fængselsbetjent havde til opgave at påhøre samta-
lerne. Fængselsbetjenten har oplyst, at samtalerne foregik på
dansk, og at hospitalsbesøget den næste dag ikke blev omtalt af
den indsatte.
Kriminalforsorgen Sjælland har oplyst, at der efter grundige un-
dersøgelser ikke er indikationer for, at den indsatte har foretaget
yderligere telefonopkald, men da undersøgelsen af hændelses-
forløbet primært er baseret på mundtligt grundlag, er det ikke
muligt fuldstændig at udelukke, at han eventuelt kan have fået
lov til at foretage yderligere telefonopkald.
Det kan i forlængelse heraf oplyses, at der på den fængselsafde-
ling, hvor den indsatte var placeret, ikke er mulighed for at tele-
fonere ved brug af den såkaldte korttelefonordning, hvorefter en
afsoner normalt har mulighed for at telefonere til 10 på forhånd
godkendte telefonnumre. Telefonsamtalerne efter denne ord-
ning, der foregår fra en telefon opsat på afdelingen, optages og
kontrolleres efterfølgende stikprøvevis. Telefonsystemet på den
fængselsafdelingen, hvor den indsatte var placeret, er indrettet
således, at de indsattes telefonopkald gennemføres ved henven-
delse til personalet, hvor der udleveres en trådløs telefon, hvor-
fra samtalen kan gennemføres under påhør af en fængselsbe-
tjent. Grundet den tekniske opsætning af telefonsystemet hører
4
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1176: Spm. om ministeren kan redegøre fangeflugten fra Nykøbing Falster Sygehus og hvordan det er lykkedes den indsatte at kommunikere med de medskyldige i flugten, til justitsministeren
fængselsbetjenten alene den indsattes del af samtalen. Det skal
yderligere bemærkes, at det ikke er muligt at optage telefonsam-
taler gennemført fra denne afdeling.
Nykøbing F. Sygehus har over for Kriminalforsorgen Sjælland
bekræftet, at den indsatte efter aftale med fængslet ikke blev
indkaldt ved brug af e-boks eller orienteret af sygehuset om det
planlagte hospitalsbesøg. I den forbindelse skal det oplyses, at
dette er en almindeligt anvendt procedure vedrørende indsatte i
fængsler og arrester for at imødegå sikkerhedsmæssige proble-
mer som følge af kendskab til tidspunktet for et hospitalsbesøg.
Nykøbing F. Sygehus har i øvrigt over for Kriminalforsorgen
Sjælland oplyst, at det bl.a. ved henvendelse til et hospital under
nogle nærmere omstændigheder vil kunne være muligt at få op-
lysninger om gennemførelsen af en konkret undersøgelse, her-
under om tidspunkt og placering. Sygehuset har oplyst, at man
ikke har viden om, at dette skulle være sket i den konkrete situ-
ation.
2.
Afviklingen af den konkrete udgang blev påbegyndt den 26.
september 2018, kl. 10.10, hvorefter de tre fængselsbetjente og
den indsatte ankom til sygehuset kl. 10.30. Efter at have parkeret
tjenestekøretøjet førte fængselsbetjentene den indsatte ud af kø-
retøjet med henblik på at følge ham til den bygning, hvor under-
søgelsen skulle finde sted. Fængselsbetjentene og den indsatte
bevægede sig i den forbindelse mod et parkeret køretøj, hvor
førerdøren blev åbnet. Personen i førersædet gav sig til kende
og truede fængselspersonalet med en pistol, hvorefter fængsels-
personalet blev beordret væk fra den indsatte. Samtidig steg
yderligere en person ud af bilen, og bevæbnet med en peber-
spray beordrede personen fængselspersonalet væk fra den ind-
satte. I den forbindelse blev pebersprayen affyret, men på grund
af vindretningen blev fængselspersonalet ikke ramt. Den ind-
satte blev herefter hjulpet ind i bilen af den person, der var be-
væbnet med en peberspray, hvorefter de pågældende kørte fra
stedet. Fængselspersonalet tilkaldte politiet, ligesom registre-
ringsnummeret på køretøjet blev oplyst til poltiet, som ankom
kort efter.
3.
På baggrund af omstændighederne ved flugten er det krimi-
nalforsorgens opfattelse, at tidspunktet for undersøgelsen har
været kendt af uvedkommende. Det har dog ikke ud fra krimi-
nalforsorgens undersøgelser været muligt at få afklaret, hvordan
denne oplysning er kommet de personer, der medvirkede til be-
frielsen, til kendskab.
Kriminalforsorgen Sjælland har meddelt, at den konkrete situa-
tion har givet anledning til, at der i Storstrøm Fængsel er imple-
menteret en ny procedure for transport m.v. af indsatte bl.a. for
5
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1176: Spm. om ministeren kan redegøre fangeflugten fra Nykøbing Falster Sygehus og hvordan det er lykkedes den indsatte at kommunikere med de medskyldige i flugten, til justitsministeren
at sikre, at en indsats mulighed for at kommunikere med perso-
ner om tid og sted for et forestående hospitalsbesøg minimeres.
Den konkrete procedure beskriver bl.a., hvornår den indsatte
skal orienteres om transport til ambulant behandling samt be-
skriver mulighederne for at aflyse en transport, hvis den indsatte
har fået kendskab til transporten på et så tidligt tidspunkt, at
dette kan udgøre et sikkerhedsmæssigt problem.
Efter den nye procedure vil indsatte, der skal møde fastende til
behandling, efter at have fået oplyst tidspunktet for fastens på-
begyndelse, som udgangspunkt blive flyttet til anden ventecelle.
Den indsatte må i sådanne situationer fra meddelelsestidspunk-
tet ikke kommunikere med andre indsatte eller med andre uden
for fængslet. Den indsatte skal forblive i ventecellen, indtil
transporten kan effektueres.
Kriminalforsorgen Sjælland har i den forbindelse oplyst, at der
forud for den omhandlede hændelse blev afholdt et møde den
24. september 2018 mellem Storstrøm Fængsel, Nykøbing F.
Sygehus og Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi, hvor der
som følge af åbningen af Storstrøm Fængsel generelt blev drøf-
tet samarbejdsrelationer og eventuelle udfordringer i forbin-
delse med indsattes undersøgelser og behandlinger på sygehu-
set. Kriminalforsorgen Sjælland har endvidere oplyst, at der på
baggrund af den konkrete hændelse er aftalt et nyt møde med
sygehusledelsen med henblik på fælles retningslinjer og for-
ventninger til videregivelse af oplysninger om forestående un-
dersøgelser på sygehuset.
Direktoratet kan supplerende oplyse, at der på baggrund af sa-
gen vil blive udarbejdet en national standardprocedure for plan-
lægning af varslede hospitalsbesøg m.v. for visse indsatte, der
er indsat i lukkede fængsler og arrester.
Det bemærkes i øvrigt, at kriminalforsorgen netop har indført en
ny uddannelse som transportbetjent. Transportbetjentene bliver
i uddannelsesforløbet specialiseret til at kunne forestå transpor-
ten af bl.a. varetægtsarrestanter og afsonere. Uddannelsen inde-
holder undervisning i bl.a. sikkerhed, bevogtning, transport,
kommunikation og konflikthåndtering.
4.
I forhold til det ledsagende personales håndtering af udgangen
den 26. september 2018 kan det oplyses, at fængselspersonalet
efter direktoratets vurdering har handlet korrekt i situationen.
Det er således almindelig procedure i beredskabsplaner og ud-
dannelsessammenhæng, at personalet trænes i ikke at indgå ak-
tivt i en konflikt, hvis der anvendes skydevåben eller trues her-
med.
Det kan i øvrigt bemærkes, at direktoratet er enig i Kriminalfor-
sorgen Sjællands beklagelse af, at spørgsmålet om udgang ikke
6
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1176: Spm. om ministeren kan redegøre fangeflugten fra Nykøbing Falster Sygehus og hvordan det er lykkedes den indsatte at kommunikere med de medskyldige i flugten, til justitsministeren
blev forelagt direktoratet. Direktoratet har imidlertid ikke fundet
anledning til kritik af, at det den 24. september 2018 blev be-
sluttet at meddele den indsatte tilladelse til ledsaget udgang, el-
ler til at kritisere det sikkerhedsniveau, som blev fastlagt for ud-
gangen.
Direktoratet har meddelt Kriminalforsorgen Sjælland, at direk-
toratet finder det meget beklageligt, at den indsatte allerede om
eftermiddagen den 25. september 2018 blev orienteret om, at
han skulle faste efter aftensmaden, på trods af at fængslets le-
delse havde meddelt, at den indsatte ikke skulle orienteres om
undersøgelsen, før der skete indelåsning
på cellen for natten.”
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
skal indledningsvis bemærke, at Rigspolitiets be-
svarelse i forhold til den omtalte fangeflugt omhandler politiets
indsats fra det tidspunkt, hvor politiet modtog melding om fan-
geflugten.
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet
en udtalelse
fra Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi.
Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi har oplyst, at en 32-årig
indsat fra Storstrøm Fængsel den 26. september 2018 om for-
middagen blevet befriet af flere ukendte gerningsmænd ved
udendørsarealet foran modtagelsen på Nykøbing Falster Syge-
hus. I forbindelse med fangeflugten var Kriminalforsorgens per-
sonale blevet truet med en pistol og en peberspray. Politikredsen
modtog en melding om hændelsen kl. 10.34.
Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi aktiverede i direkte for-
længelse af hændelsen politiets reaktionsplan, hvilket blandt an-
det omfattede politikontrol ved Farøbroen, Storebæltsbroen,
Rødbyhavn Havn samt Øresundsbroen.
En 26-årig mand blev kort efter kl. 10.50 anholdt kørende på
Bogø i et flugtkøretøj, der havde været involveret i fangeflugten.
Den anholdte er siden blevet sigtet for at have medvirket til fan-
geflugt og fremstillet i grundlovsforhør.
Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi iværksatte parallelt med
den synlige indsats på veje og broer en efterforskning rettet mod
den flygtedes og den anholdtes person- og vennekredse. Denne
efterforskning førte til identifikation af en relevant bil. Bilen
blev om aftenen den 26. september 2018 konstateret til stede i
København, hvor den efter anmodning blev standset på Amager
af Københavns Politi. Føreren af køretøjet, en 23-årig mand,
blev anholdt kl. 21.58. Den anholdte er ligeledes sigtet for med-
virken til fangeflugt. Da køretøjet efterfølgende blev ransaget,
7
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1176: Spm. om ministeren kan redegøre fangeflugten fra Nykøbing Falster Sygehus og hvordan det er lykkedes den indsatte at kommunikere med de medskyldige i flugten, til justitsministeren
fandt politiet den eftersøgte indsatte, som var skjult i bilens ba-
gagerum. Han blev anholdt kl. 22.04.
De tre anholdte blev fremstillet i grundlovsforhør den 27. sep-
tember 2018 ved retten i Nykøbing Falster og blev alle vare-
tægtsfængslet i fire uger.
I forbindelse med den fortsatte efterforskning blev der den 16.
oktober 2018 foretaget yderligere en anholdelse til sagen af en
21-årig mand. Den 21-årige blev den 17. oktober 2018 fremstil-
let i grundlovsforhør og varetægtsfængslet.
Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi foretog den 9. januar
2019 endnu en anholdelse af en person, der den 10. januar blev
fremstillet og varetægtsfængslet.
Der er således p.t. fem varetægtsfængslede i sagen. Det bemær-
kes, at alle retsmøder er gennemført for lukkede døre.
Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi kan ikke udelukke, at
der fortsat er en eller flere medgerningsmand/-mænd på fri fod,
og politikredsen arbejder som følge heraf med at få den/de på-
gældende identificeret og anholdt.
Sydsjælland og Lolland-Falsters Politi har yderligere bemærket,
at politikredsen under eftersøgningsforløbet havde et tæt og godt
samarbejde med Kriminalforsorgens sikkerhedsorganisation og
ledelsen ved Storstrøm Fængsel.
Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi har herudover oplyst, at
politikredsen kort forinden den omtalte hændelse havde afholdt
et møde med Nykøbing Falster Sygehus og Storstrøm Fængsel
den 24. september 2018 vedrørende tryghed og sikkerhed i for-
bindelse med fangetransporter og behandlinger samt samar-
bejde med sygehuset som følge af åbningen af Storstrøm Fæng-
sel.
På mødet blev der drøftet en række emner vedrørende problem-
stillinger i forhold til sikkerhed og tryghed både for personale
som for indsatte opstået som følge af åbningen af Storstrøm
Fængsel.
Drøftelserne drejede sig blandt andet om akut og ambulant be-
handling på Nykøbing Falster Sygehus af indsatte i Storstrøm
Fængsel herunder adgang til akutafdelingen, og hvordan tryg-
hed sikres for sygehusets medarbejdere. Endvidere blev graden
af informationer til sygehuset om transportens trusselsvurdering
og antal personaler, som deltager fra enten kriminalforsorg eller
politiet, samt hvordan og hvem, der er ansvarlig for forklaring
og formidling af oplysningerne til sygehuspersonale drøftet. Der
8
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1176: Spm. om ministeren kan redegøre fangeflugten fra Nykøbing Falster Sygehus og hvordan det er lykkedes den indsatte at kommunikere med de medskyldige i flugten, til justitsministeren
blev aftalt enkelte konkrete opgaver som eksempelvis udarbej-
delse af actioncard vedrørende ankomst til sygehuset, ligesom
der blev indgået aftale vedrørende proceduren for bestilling af
ambulante konsultationer.
Herudover blev der foretaget indledende drøftelser vedrørende
patientintegritet, herunder undersøgelse med eller uden tilstede-
værelse af politi-/kriminalforsorgspersonale, håndtering af ven-
teværelsesproblematik og håndtering af situationer ved behand-
ling ved eksempelvis følsomme scannere, hvor der ikke må være
metal (som pistol) i rummet, låsning af rum/flugtvej samt beho-
vet for en forholdsordre ved alarmering ved overfald/trusler.
Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi har afslutningsvis op-
lyst, at dette indledende møde vil blive fulgt op af yderligere
møder mellem parterne, hvor blandt andet den praktisk udmønt-
ning af aftalerne vil blive drøftet.”
Justitsministeriet skal afslutningsvist meget beklage den sene besvarelse.
9