Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1954321_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
31. august 2018
Statsrets- og Menneske-
retskontoret
Johan Næser
2018-0030-1263
819354
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 898 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 20. juni 2018. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Peter Kofod Poulsen (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1164: Spm. om ministeren vil prioritere yderligere ressourcer til byretterne til ansættelse af personale, der kan varetage sekretær- og it-opgaver, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 898 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere kronikken af retspræsident ved
Retten i Aarhus, Bodil Ruberg: ”Bliver grundloven overtrådt
hver dag i dansk forvaltning”, fra jyllands-posten.dk den 17. juni
2018?”
Svar:
1.
I den omtalte kronik sætter retspræsident ved Retten i Aarhus Bodil Ru-
berg spørgsmålstegn ved, om det er i overensstemmelse med grundlovens §
62, at besparelseskrav, som Finansministeriet stiller til andre myndigheder i
staten, også anvendes i forhold til domstolene. Hun giver i den forbindelse
udtryk for, at domstolene i en årrække har været omfattet af et årligt bespa-
relseskrav på 2 pct., som i øvrigt gælder myndigheder i staten, og at dette er
til skade for retssikkerheden. Hun giver derudover bl.a. udtryk for, at dom-
stolene bør frigøres fra den udøvende magt og forhandle sine forhold og
budgetter direkte med Folketinget. Dette synes at være hovedpointerne i
kronikken og er derfor de emner, som vil blive behandlet i besvarelsen.
2.
Grundloven indeholder flere bestemmelser, som har til formål at beskytte
domstolenes uafhængighed. Det gælder bl.a. grundlovens § 62, der bestem-
mer, at retsplejen stedse skal holdes adskilt fra forvaltningen, og at regler
herom fastsættes ved lov.
Ved affattelsen af bestemmelsen var det opfattelsen hos forfatningskommis-
sionen til 1953-grundloven, at man gennem retsplejeloven af 1916 opfyldte
de krav, der ligger i bestemmelsen om at adskille retsplejen fra forvaltnin-
gen, jf. betænkningens side 39.
I overensstemmelse hermed er det den almindelige opfattelse i den statsret-
lige litteratur, at bestemmelsen blev opfyldt ved retsplejeloven, jf. bl.a. Pe-
ter Germer, Statsforfatningsret, 5. udgave (2012), side 204, og Jens Peter
Christensen m.fl., Danske Statsret, 2. udgave (2016), side 102.
3.
Ved lov nr. 401 af 26. juni 1998 blev Domsstolsstyrelsen oprettet som en
ny, selvstændig statsinstitution.
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1164: Spm. om ministeren vil prioritere yderligere ressourcer til byretterne til ansættelse af personale, der kan varetage sekretær- og it-opgaver, til justitsministeren
I bemærkningerne til forslaget til lov om Domsstolsstyrelsen angives, at for-
målet med oprettelsen af Domstolsstyrelsen navnlig var at markere domsto-
lenes selvstændige og uafhængige stilling.
Loven bygger på Domstolsudvalgets betænkning nr. 1319/1996, hvori ud-
valget anbefalede oprettelsen af en selvstændig domsstolsstyrelse ledet af
en bestyrelse som organisationsmodel for derved at styrke domstolenes ind-
flydelse på egne anliggender, herunder på budget og administration. Udval-
get anbefalede bestyrelsesmodellen ud fra det principielle synspunkt, at ju-
stitsministeren som ressortminister for domstolene derved udelukkes fra at
have bestemmende indflydelse på domstolsadministrationen. Beslutnings-
kompetencen og ansvaret for Domstolsstyrelsens virksomhed placeres såle-
des hos bestyrelsen, og justitsministeren har ingen instruktionsbeføjelse
over for bestyrelsen, jf. betænkningens side 98-99.
Med ovenstående anbefalinger afviste Domstolsudvalget således øvrige or-
ganisationsmodeller, herunder at udskille domstolene som en selvfinansie-
rende og selvadministrerende enhed, som hverken henhører under Folketin-
get eller regeringen. Udvalget afviste denne model bl.a. under hensyn til, at
domstolene ikke har et demokratisk mandat, og at det derfor ville være i
strid med grundlæggende principper i folkestyret, hvis domstolene uden ind-
blanding fra de øvrige statsmagter kunne bestemme sit ressourceforbrug og
dermed størrelsen af de udgifter, som afkræves retsvæsenets brugere. Ifølge
udvalget ville en sådan løsning medføre risiko for, at domstolene udvikler
sig til en stat i staten, jf. betænkningens side 88-89.
Endvidere afviste udvalget en model, hvorefter domstolenes bevillinger ud-
skilles fra regeringens, således at domstolene i bevillingsmæssig henseende
henhører direkte under Folketinget. Efter nærmere overvejelser med ud-
gangspunkt i de gældende ordninger for Folketingets Ombudsmand og
Rigsrevisionen nåede udvalget frem til, at denne model ikke ville medføre
den tilsigtede bevillingsmæssige uafhængighed, ligesom udvalget nåede
frem til, at der er principielle forskelle mellem en hensigtsmæssig model for
domstolene og de gældende ordninger for Folketingets Ombudsmand og
Rigsrevisionen, jf. betænkningens side 89. I stedet anbefalede udvalget at
anvende en model, hvorefter bevillingerne indgår som et led i regeringens
finanslovsforslag, således at både regeringen og Folketinget vil have et an-
svar for, at de særlige hensyn, som gør sig gældende i relation til domsto-
lene, herunder at domstolene tildeles tilstrækkelige ressourcer, respekteres,
jf. betænkningens side 91.
3
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1164: Spm. om ministeren vil prioritere yderligere ressourcer til byretterne til ansættelse af personale, der kan varetage sekretær- og it-opgaver, til justitsministeren
Lovforslaget om Domstolsstyrelsen blev udformet i overensstemmelse med
disse anbefalinger.
Det fremgår således af lov om Domstolsstyrelsen, jf. lovbekendtgørelse nr.
390 af 25. april 2017, at justitsministeren opretter en domstolsstyrelse, som
skal varetage domstolenes bevillingsmæssige og administrative forhold, jf.
lovens § 1. Domstolsstyrelsen er en selvstændig statsinstitution, der ledes af
en bestyrelse og en direktør, jf. § 2, stk. 1. Justitsministeren har ingen in-
struktionsbeføjelse over for Domstolsstyrelsen, og styrelsens afgørelser kan
ikke påklages til ministeren. jf. § 2, stk. 2. Bestyrelsen er Domstolsstyrel-
sens øverste ledelse og har det overordnede ansvar for styrelsens virksom-
hed, jf. § 3, stk. 1.
Det er endvidere udtrykkeligt angivet i lovens § 3, stk. 3, nr. 1 og 2, at be-
styrelsen skal udarbejde budgetforslag for kommende finansår, der skal
fremsættes over for justitsministeren, og at bestyrelsen skal stå for den over-
ordnede fordeling af bevillingerne inden for de rammer, der er fastsat på fi-
nansloven. Det fremgår af forarbejderne til loven, at Domstolsstyrelsens
budgetforslag, foruden at skulle afleveres til justitsministeren med henblik
på, at forslaget kan indgå i udkastet til bidrag til finanslovsforslaget, også
kan fremsendes af bestyrelsen til Folketinget, når forslag til finanslov er
fremsat for Folketinget, ligesom Folketinget kan rekvirere dette.
4.
Efter Justitsministeriets opfattelse er domstolsordningen i overensstem-
melse med grundlovens § 62.
5.
Domstolenes bevillinger for de seneste år er fastlagt i en administrativ
flerårsaftale mellem Domstolsstyrelsen, Justitsministeriet og Finansministe-
riet for perioden 2015-2018.
Det blev med den nuværende flerårsaftale – på baggrund af en analyse af
domstolene – aftalt at realisere effektiviseringer for domstolene svarende til
et fast årligt effektiviseringskrav på 1,2 pct., hvilket er 0,8 procentpoint la-
vere end det sædvanlige omprioriteringsbidrag i staten på 2 pct. Ved fast-
sættelsen af bevillingerne i aftaleperioden er der bl.a. taget højde for, at der
ikke kan ske effektiviseringer for aflønningen af dommere, hvis antal er fast-
sat ved lov, eller for domstolenes huslejeudgifter, idet udgifterne i vid ud-
strækning vedrører særlige bygningsindretninger med meget lange lejekon-
trakter.
4
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1164: Spm. om ministeren vil prioritere yderligere ressourcer til byretterne til ansættelse af personale, der kan varetage sekretær- og it-opgaver, til justitsministeren
1954321_0005.png
Derudover er der med den eksisterende flerårsaftale indbudgetteret en række
nye initiativer for domstolene om sagsproduktion ved landsretterne, en
domsdatabase og en ny bygning til Østre Landsret. Domstolene har på den
baggrund i indeværende aftaleperiode stort set haft et stabilt bevillingsni-
veau.
Domstolenes samlede bevilling omfatter Domstolsstyrelsen, retterne, Pro-
cesbevillingsnævnet og Tinglysningsretten, og bevillingen er i 2018 på
1.893 mio. kr.,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Domstolenes bevillinger 2015-2018
(Mio. kr., 2018-pl)
2015
2016
2017
2018
Domstolenes bevillinger, i alt
1.908,4
1.886,5
1.886,8
1.893,0
Kilde: FL18
5