Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1960547_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
30. oktober 2018
Formueretskontoret
Selina Rosenmeier
2018-0030-1575
872195
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1158 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 21. september 2018.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Kofod (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Anders Lotterup
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1159: Spm. om regeringen vil - hvis etableringen af et skadesregister måtte kræve egentlige lovændringer - arbejde for at gennemføre disse, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1158 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Hvad mener ministeren om forsikringsbranchens forslag om et
egentligt skadesregister?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har ikke oplysninger om den konkrete udformning af
Forsikringsbranchens forslag om oprettelsen af et skadesregister med hen-
blik på at begrænse antallet af sager om forsikringssvindel.
Justitsministeriet kan oplyse, at Datatilsynet senest den 20. december 2006
har forholdt sig til en anmodning fra Forsikringsbranchen om tilladelse til
oprettelse af et fælles skadesregister på forsikringsområdet. Datatilsynet
vurderede dengang, at de oplysninger et sådant skadesregister ville inde-
holde skulle vurderes ud fra reglerne i persondatalovens § 6, stk. 1, nr. 1 (nu
databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra a). Datatilsynet vurde-
rede således, at et sådant skadesregister alene kunne oprettes inden for ram-
merne af
persondataloven,
hvis der forelå samtykke fra forsikringstagerne.
Justitsministeriet kan oplyse, at der – inden for rammerne af databeskyttel-
sesforordningens artikel 6, stk. 2 og 3 – kan indføres
nationale særregler
bl.a. for så vidt angår behandling af personoplysninger i samfundets inter-
esse. Sådanne nationale særregler vil endvidere skulle overholde forordnin-
gens øvrige bestemmelser, herunder særligt artikel 5 om de grundlæggende
principper for behandling af personoplysninger.
Endelig skal det fremhæves, at der ved udarbejdelse af lovforslag, der har
betydning for beskyttelsen af privatlivet i forbindelse med behandling af
personoplysninger, skal indhentes en udtalelse fra Datatilsynet jf. databe-
skyttelseslovens § 28.
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra er-
hvervsministeren, der har oplyst følgende:
”Jeg har forståelse for forsikringssektorens ønske om at ned-
bringe forsikringssvindel.
I sidste ende er det de danske forsikringskunder, der skal betale
mere i forsikringspræmie, end de havde behøvet, hvis ikke der
blev begået svindel. Kunderne og forsikringsselskaberne har så-
ledes en fælles interesse i, at forsikringssvindel begrænses.
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1159: Spm. om regeringen vil - hvis etableringen af et skadesregister måtte kræve egentlige lovændringer - arbejde for at gennemføre disse, til justitsministeren
Oprettelsen af et fælles skadesregister skal imidlertid opvejes
mod hensynet til at beskytte kunderne mod videregivelse af op-
lysninger om anmeldte skader. Skal et forsikringsselskab indbe-
rette anmeldte skader til et fælles skadesregister, vil selskabet
således videregive fortrolige kundeoplysninger.
Jeg er betænkelig ved de mulige konsekvenser af videregivelsen
af fortrolige oplysninger. Da jeg desuden ikke har kendskab til
et detaljeret forslag til et sådant skadesregister, er der ikke
grundlag for at tage konkret stilling til sagen eller eventuelle
lovændringer.”
3