Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1952832_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
12. oktober 2018
Økonomikontoret
Amalie Munkner Kristi-
ansen
2018-0030-1565
866788
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1154 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 20. september 2018.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Kofod (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Lena Dyhr Toft Christensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1154: Spm. om ministeren deler bekymringen fra tillidsrepræsentanten fra Vestre Fængsel i forhold til, om Kriminalforsorgen er robust nok til at overtage transportopgaverne fra politiet, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1154 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Deler ministeren bekymringen fra tillidsrepræsentanten fra Ve-
stre Fængsel i forhold til, om Kriminalforsorgen er robust nok
til at overtage transportopgaverne fra politiet, og hvad vil mini-
steren i så fald gøre, jf. artiklen ”Kriminalforsorgen i Kolding
får ny transportenhed” fra jv.dk den 20. september 2018?”
Svar:
1.
Det fremgår af aftalen om kriminalforsorgens økonomi for 2018-
2021, at størstedelen af arrestanttransporterne skal overdrages fra po-
litiet til kriminalforsorgen, så kriminalforsorgens samlede transportor-
ganisation styrkes, og politiressourcer kan frigives til operativt ar-
bejde.
Det fremgår desuden, at overdragelsen af arrestanttransporterne kan
ske gradvist fra efteråret 2018 med henblik på fuld overdragelse fra
januar 2019.
Det er efterfølgende blevet besluttet, at der skal ansættes en ny med-
arbejdergruppe – i form af transportbetjente – i kriminalforsorgen til
at håndtere opgaven med arrestanttransporter. Der er behov for at ud-
danne og ansætte ca. 90 nye transportbetjente.
Forhandlingerne om en overenskomst for de nye transportbetjente har
trukket ud, hvilket har forsinket, at rekrutteringen af elever til den nye
transportbetjentuddannelse kunne påbegyndes. Der blev indgået en
overenskomst i juni 2018, og det er aftalt, at de nye transportbetjente
skal gennemgå en 2-årig uddannelse.
Transportbetjenteleverne kan begynde at køre arrestanttransporter ef-
ter tre måneders uddannelse. De første seks måneder skal kørslen dog
ske ifølge med erfarne fængselsbetjente, hvoraf de første to måneder
er med den samme faste fængselsbetjent.
2.
På trods af en intensiv rekrutteringsindsats har kriminalforsorgen
imidlertid haft vanskeligt ved at rekruttere det nødvendige antal trans-
portbetjentelever i første ansættelsesrunde. Der vil derfor blive gen-
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1154: Spm. om ministeren deler bekymringen fra tillidsrepræsentanten fra Vestre Fængsel i forhold til, om Kriminalforsorgen er robust nok til at overtage transportopgaverne fra politiet, til justitsministeren
nemført yderligere to rekrutteringsrunder med uddannelsesstart i hen-
holdsvis november 2018 og marts 2019.
Det betyder, at overdragelsen af arrestanttransporterne ikke fuldt ud
kan ske pr. januar 2019. På den baggrund har kriminalforsorgen og
politiet i samarbejde udarbejdet en revideret implementeringsplan, der
tager højde for, at det forudsatte antal politibetjente frigives hurtigst
muligt. Samtidig tages der hensyn til, at de fornødne ressourcer i form
af bl.a. transportbetjente skal være til stede i kriminalforsorgen. Kri-
minalforsorgen begynder en gradvis overtagelse af arrestanttranspor-
terne i december 2018, og kriminalforsorgen og politiet forventer, at
den samlede overdragelse er gennemført i sommeren 2019.
3.
Jeg ved, at kriminalforsorgen har stort fokus på, at overdragelsen af
arrestanttransporterne kan ske snarest, så ressourcerne i politiet kan
blive frigivet, men også at overdragelsen sker på en måde, som ikke
belaster fængselsbetjentene mere end nødvendigt.
Selvom overdragelsen af opgaven på kort sigt vil påvirke den øvrige
bemanding i kriminalforsorgen i forbindelse med uddannelsen af de
90 nye transportbetjente, afspejler den reviderede implementerings-
plan bl.a. det hensyn, at der skal være fokus på, at ressourcetrækket i
forhold til fængselsbetjentene i kriminalforsorgen ikke bliver for stort.
Jeg har således fuld tiltro til, at kriminalforsorgen gør, hvad de kan for
at løfte opgaven.
3