Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1961500_0001.png
MINISTEREN
Retsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
1. november 2018
2018-4952
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Retsudvalget har i brev af 18. september 2018 stillet mig følgende spørgsmål
(REU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Peter Kofod (DF).
Spørgsmål nr. 1135:
Vil ministeren redegøre for, hvordan regeringen vil sikre, at bandemedlemmer
eller folk med relationer til bandemedlemmer ikke kan besætte jobs hos al-
mennyttige boligselskaber, der f.eks. giver adgang til folks hjem, som TV2 tidli-
gere på året kunne afsløre, og vil ministeren oplyse, om regeringen har kend-
skab til flere konkrete eksempler end det, TV2 tidligere på året kunne afdække?
Svar:
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har Transport-, Bygnings- og Boligmi-
nisteriet indhentet en udtalelse fra Justitsministeriet, der har oplyst følgende:
”Reglerne
om politiets registrering af strafbare forhold, herunder udstedelse af
straffeattester, fremgår af bekendtgørelse nr. 881 af 4. juli 2014 om behandling
af personoplysninger i Det Centrale Kriminalregister (Kriminalregisteret) med
senere ændringer.
Det følger af bekendtgørelsen, at politiet udsteder en straffeattest for en privat
person, når den pågældende fremsætter begæring herom. Andre private og
offentlige myndigheder kan indhente en privat straffeattest om en bestemt per-
son, hvis den pågældende forudgående giver samtykke hertil. Dette gælder også
et almennyttigt boligselskab, der f.eks. i forbindelse med ansættelse af en per-
son kan indhente en privat straffeattest med samtykke fra den pågældende eller
anmode personen om selv at indhente en privat straffeattest.
På en privat straffeattest medtages afgørelser, som omfatter overtrædelse af
straffeloven, lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning, lovgivningen om
euforiserende stoffer, lovgivningen om våben og eksplosivstoffer og udenland-
ske afgørelser, der kan sidestilles hermed.
Afgørelser vil som udgangspunkt fremgå af en privat straffeattest i 2-5 år af-
hængigt af, hvilken sanktion der er tale om. Bødestraffe medtages således, ind-
til der er forløbet 2 år fra en endelig afgørelse. Øvrige afgørelser medtages, ind-
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1135: Spm. om, hvordan regeringen vil sikre, at bandemedlemmer eller folk med relationer til bandemedlemmer ikke kan besætte jobs hos almennyttige boligselskaber, til transport-, bygnings- og boligministeren
1961500_0002.png
til der er forløbet 3 år fra en endelig afgørelse. Sådanne afgørelser medtages
dog, indtil der er forløbet 5 år fra den endelige løsladelse, hvis den, afgørelsen
vedrører, har været indsat til afsoning.
Oplysninger om personers tilknytning til bandemiljøet vil
i det omfang politi-
et er i besiddelse af dem
være registreret i Politiets Efterforskningsstøtteda-
tabase (PED), som Rigspolitiet er ansvarlig for. Det er Rigspolitiets helt faste
praksis, at der ikke videregives oplysninger fra PED til andre myndigheder eller
private, medmindre det er nødvendigt for politiets opgavevaretagelse. Det skyl-
des, at de oplysninger, der måtte være registreret i PED bl.a. vil kunne afsløre
politiets viden om enkeltpersoner og grupperinger i miljøet, hvilket i sig selv er
egnet til at kompromittere politiets monitorerings- og efterforskningsindsats
på bandeområdet.”
Almene boligorganisationer har således mulighed for at indhente en privat
straffeattest med samtykke fra den jobsøgende, som får tilbudt jobbet, eller
anmode den pågældende om selv at indhente en privat straffeattest.
Jeg synes, at det vigtigt, at en almen boligorganisation i forbindelse med ansæt-
telse af nye medarbejdere på baggrund af stillingens indhold i hvert konkret
tilfælde overvejer grundigt, om der skal stilles krav om, at der skal foreligge en
privat straffeattest. Dette gør sig især gældende, når stillingen bl.a. giver ad-
gang til de enkelte boliger.
En generel pligt for almene boligorganisationer til at indhente privat straffeat-
test vil dog efter min opfattelse ikke være hensigtsmæssigt, da den ikke i sig
selv vil sikre, at den jobsøgende ikke får det tilbudte job.
Det er også min opfattelse, at der ikke skal gælde særlige regler for almene bo-
ligorganisationer, når der er tale om ansættelse af nye medarbejdere, herunder
et forbud mod ansættelse af personer, som er medlemmer af en bande eller har
relationer til bandemedlemmer.
Jeg kan afslutningsvis oplyse, at jeg ikke har fået henvendelser indeholdende
yderligere konkrete eksempler på, at almene boligorganisationer ansætter ban-
demedlemmer eller folk med relationer til bandemedlemmer i stillinger, der
giver adgang til beboernes hjem.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen